• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Älva - Hoppas på att digitala testet visar på 2-3 veckor när du testar, alternativt att ditt hcg ligger bra till (som du borde få ta om du ber om det).

Cff - Ruvardag 1 är dagen efter ET. Hoppas att det bara var för tidigt när du testade och att du får ett plus när du testar nästa gång.

Vi 4 - Ditt plus hoppas jag också stannar hos dig.

• Kattflickan

CFF: Jag tror det är för tidigt att testa nu, trots känsliga test. Jag har heller inte haft symtom så tidigt när jag varit gravid. Vilken dag är officiell testdag?

Älva: Hoppas testet går bra, men du borde ta det med morgonurin.

Här kliar det till och från, jäkla graviditetshepatos! Tycker även att barnet varit rätt lugnt de senaste dagarna vilket inte gör mig mindre orolig.

• Älva1973
    Pippi70: Hur har det gått för dig nu. När har du BIM? Ni fick ju försöka själva med detta ägg har jag för mig att du skrev.

cff: jag har ju inte heller haft några direkta symptom. Jag testade ju ytterst svagt på RD9, men borde egentligen inte testat då för det fick  mig att bli så orolig i flera dagar. Men eftersom detta var mitt första IVF-försök och med en 5-dagars så visste jag ju inte när det var lämpligt testa. Och om du fick en 2-dagars så borde RD8 vara på tok för tidigt.

Jag testade också med "First respons 6 days early". De är verkligen extra känsliga och de har väl gjort mig mer trygg i mina resultat nu på sista tiden. Samtidigt som de billiga stickorna med extra känslighet på 10 mIU bara har varit ren skit. Så vad kan man då säga... jo att alla tester ger olika resultat.
    Det var först på RD 14 som jag fick nästan lika starkt streck First Respons.

germany: Jag testar så gott som alltid med morgonurin, men gjorde ett undantag med ett digitalt och då det gav positivt på ett eftermiddagskiss kändes det ju ganska bra ändå Flört
    Undra när jag borde kunna få 2-3 på digitalt? Är enligt uträkning på v5+0 nu, men vet ju inte om ägget fäste sent. 

Eftersom jag är lite av testgalning så tog jag testet jag fick av kliniken på testdagen i fredags. Fortfarande lite svagt tycker jag. Den hade känslighet på 25mIU. Men det är väl inte många som får fullt utslag på sin testdag?

Har inte testat något mer, varken i går eller idag.
    Mentalt börjar jag tro att jag är gravid, men det är ett stort steg. Om jag får 2-3 kanske jag kan börja acceptera det helt. 

bambi: Jag har chillat ner lite och inte svarat på det mejl jag fick, men komer först att boka in mig på KK och se att jag får det VUL jag blivit lovad där. Kan ju som sagt vara bra att ha lite extra progesteron. De kostar mig ju inget så om jag inte behöver allt kan jag ju hämta ut dem och ge bort till bättre behövande brudar Cool

kattflickan: Klia tillbaka ordentligt så bebis börjar sprattla Flört
  • Vi 5

Älva, hur går det? Jag hoppas du får starkare streck på de vanliga testerna!

Cff, håller tummarna, håll ut någon dag till!

Pippi, jag undrar också hur det går, det borde ju vara bim snart för dig.

Själv har jag fram till i går känt mig rätt lugn trots allt, både tack vare det fina starka plusset men också pga att jag haft lite symptom som jag känt igen, bla jag jag mått svagtm men ihållande, illa och känt av mina bröst, men igår så avtog det och idag känner jag nästan ingenting, nu är jag jätteorolig att det är kört för denna gången med. Jag vet ju att det kan kommao ch gå, men fy vad jobbigt det blev, Även jag funderar på att köpa sådat test med veckoindikator. Men problemet är vä att om det avstannat nu så har inte hormonerna gått ner än...

• Pippi70

Hej!

Visst är det jobbigt med alla symptom som kommer o går!! En stunden är man hoppfull och andra full av oro..

Det är så svårt att försöka tänka "det går som det går.. Jag kan iallafall inte göra något åt det"

Jag hoppas Vi4 att det bara är tillfälligt som dina symptom har försvunnit och att det går i vågor... Skulle vara väldigt ledsamt om du fick MF igen nu...

Men det tror vi inte på!!!:)

Det stämmer att jag borde ha BIM nu nångång.. Tänkte testa på onsdag för då är det 14 dagar efter ÄL.

Men känner inte av någonting!! Inga ömma bröst eller mensvärk..

Tar progestron både morgon o kväll, och förra gången jag tog det fick jag jätte mycket biverkningar som liknade gravsymptom...

Det enda som känns annorlunda är att jag liksom blir lite andfådd och yr för minsta lilla ansträngning, är väldigt trött och även hungrig:)

Så vi får väl se... Tror inte någonting men kanske:)))

Jag vet inte riktigt vilken som är min TD men tänkte att 14 dar efter ÄL borde väl visa något? Ifall..:)

Hoppas verkligen att du testade för tidigt cff !!!!! Har ju hållt mina tummar sååå hårt för dig!! Och mig och alla andra fina tjejer här!! Kram

• Älva1973

Vi4: jag tog ett digitalt i morse och det visade 2-3 :D

Jag har inte heller några större symptom, skulle bara säga att jag känner lite trötthet, ytterst lite extra kissnödig och lite känslig för lukter.
    Kanske är bra att inte känna så mycket i början så kan det bara bli mer och mer.
    Jagar min BM nu för att prata lite med henne, hon hade tydligen bytt vårdcentral från den privata till landstingets. Så nu byter jag tillbaka igen ;) Man Bill ju ha att göra ned personer man trivs med.

Har även fått kallelse för att ta cellokonsert nu i veckan, men ska ta det med min BM när jag pratar med henne.

Håller mina tummar hårt nu i veckan för både Pippi och cff :)

• germany

Grattis Älva till att ditt plus har blivit starkare och helt normalt Glad.
    Det ska nog gå bra ska du se. Och lugn du, symptom hinner du nog få som du senare önskar att du inte hade längtat efter Flört

• Vi 5

Älva, SÅ skönt med utslag v2-3! Jag ska försöka hinna köp ett sådant i dag som jag kan ta i morgon. Då är jag 5+0. Oroar mig väldigt mycket har knappt sovit i natt, mådde lite mer illa i morse, men nu märks det inte av.

Cff, håller mina tummar! Du borde, om jag fattat rätt vara på rd10 idag!

Pippi, håller tummarna för morgondagenstest!

cice hur går det? Tänker på dig och undrar hur det går med graviditeten1

Germany, varm kram till dig!

nsart lycklig, jag vet tyvärr inte! De brukar ju ha bra koll på Apoteket, kan du inte fråga där?

Kattflickan hur har det gått? Har du fått fler mätningar av hepatosen? Håller tummarna för att det inte blir värre!!! (misstänker att det sällan blir bättre, så därför skrev jag inte det, men om det kan bli bättre så håller jag förstås tummarna för att det blir bättre förstås!).

Bambi, tack för grattis! Hur går det för dig?

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-02-19 12:25:26 följande:
    Älva, SÅ skönt med utslag v2-3! Jag ska försöka hinna köp ett sådant i dag som jag kan ta i morgon. Då är jag 5+0. Oroar mig väldigt mycket har knappt sovit i natt, mådde lite mer illa i morse, men nu märks det inte av.
    Vi4: Ja lite lugnar det... förstunden känns det som.
    Jag har ett kvar som jag tänkte ta om en vecka eller mer, bara för att se att jag får 3+.
    Håller mina tummar för dig i morgon.

Pippi: Jag håller tummarna för dig i morgon. Jag har ju så gott som inga känningar så det behöver inte betyda att det gått dåligt. Progesteronet kan säkert luras lite, framför allt så med extra trötthet.

Germany: Jag har kräkfobi så jag önskar verkligen inte att må illa och kräkas, men man kanske får ta en för laget om det skulle hända. Flört Fick faktiskt ett litet sug av hunger i magen typ en halvtimma efter jag ätit lunch. Kändes ganska positivt.
    Till saken hör att jag inte mådde särskilt dåligt med de andra två när jag väntade dem. Blev mest illamående av lukter. Nu är det ganska länge sedan och allt känns nytt för mig nu, som att börja om från början Glad 

Nu har jag precis ringt för att boka tid till mitt VUL som läkaren ville att jag skulle göra i v.8. V.8 är tydligen 8 fulla veckor, inte 7+ något, så kommer få vänta ända till 11 mars. 
  • germany

Älva - Jag har nog missat...eller glömt bort....Drömmer att du har 2 barn sedan tidigare.
    Hur gamla är dom? Kul för dom också att få ett småsyskon :)