• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Älva, hur har det gått med medicinerna? Skumt att det verkar svårt här i Sverige, så typiskt med krångel.

Cff, hur mår du? Har du landat efter turbulensen kring ÄP?

MsBoring tänker på dig och hoppas att du håller dig över ytan.

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-02-13 20:08:40 följande:
    Älva, hur har det gått med medicinerna? Skumt att det verkar svårt här i Sverige, så typiskt med krångel.

Cff, hur mår du? Har du landat efter turbulensen kring ÄP?

MsBoring tänker på dig och hoppas att du håller dig över ytan.
    Ja det verkar som det gått bra, fick till slut recept från Tjeckien. Har mejlat det samt att jag skannat in medicinaskarna så de ska kunna läsa det verksamma ämnet.

Jag blev även rekommenderad av IVF-kliniken att ta ett blodprov för att bekräfta graviditet. Tänk att den privata kliniken inte tänker på att "ordinera" det. Så nu vet jag inte om jag får något utskrivet. Jag skulle få meddelande om det i morgon. Jag får så dåliga vibbar av min gyn. Hon är inte den som ler i onödan eller säger saker. Tycker mest hon har varit pessimistisk till mitt val av att göra IVF nu istället för att fortsätta göra egna försök och prova pergo. Men nu är jag lovad få komma på ett tidigt VUL i början av mars så jag får väl bita ihop.
    Jag är helt slut efter den här dagen Rynkar på näsan
    Så otroligt mentalt påfrestande. Vet inte hur många gånger jag gråtit för mig själv.

Hade inte kissat på en evighet så då tog jag ett test då jag kom hem... slösade den sista digitala och den visade fortfarande gravid 1-2. Men tester med streck visar inte allt för stor styrka. Väntar hem fler digitala och First respons så jag kan jämföra tester längre fram. Men jag känner ingen egentlig glädje än, bara oro... trodde inte jag skulle göra det.

germany: åååh så härligt att få se en gymnast :) (jag längtar tills jag får uppleva det...om jag får uppleva det)
  • cff

Vi4 - jag mår bra. Hela behandlingen och ÄP och ET känns så himla avlägset redan. Jag hade rejält ont i magen fram tills igår, men mår nu bra. Gjorde ju en sköljning av livmodern med hcg i samband med ET så jag räknar med att få en hel del graviditetssymptom de närmaste dagarna, oavsett hur själva implantationen går.  

• Älva1973

Nu har receptet löst sig, men det var inte min privata klinik som levererade. Den läkaren skulle bara skriva ut porgesteron till v.9 och inget östrogen för det såg hon ingen anledning till då det saknades motivering.

Får man bara göra så? Då frångår hon ju min läkares ordination jag fick från tjeckien. Om de nu vill ge mig östrogen så måste jag ju få det.

Ringde sedan till sjukhusets kvinnoklinik och fick prata med en supergullig barnmorksa som lovade att läkaren deras skulle ringa upp. Vilket hon gjorde efter bara 20 minuter. Hon var väldigt trevlig och tvekade inte en sekund med att skriva ut allt jag behövde. Hon tyckte dock att jag hade en hög dos med östrogen, men skrattade mest och sa "stackare" FlörtSå nu finns receptet digitalt på apoteket.
    Min privata skrev att jag kunde hämta deras recept om 2-3 dagar. Så väldigt dålig service. inte att de erbjöd sig att faxa in det till ett apotek när de visste att jag var utan. Kommer mejla dem till svar att det inte behöver besvära sig mer för min skull. För just så känns det... att jag är till besvär.

• Vi 5

Älva, bra att det löste sig till slut!

Cff, skönt ändå att det känns avlägset. Håller tummarna för dig!

Cice, hur går det? Vill gärna höra om du har några symptom.

Jag köpte Albyl minor idag och tog en tredjedel, ( hoppas det bara finns en styrka på dem). Hur som helst har jag nu så fruktansvärt ont i magen, världens magkatarrvärk, kan bara ligga på sidan just nu Ska mejla gyn och se om hon vill skriva ut Trombyl, men jag har frågat förr och fått nej.

• Älva1973

Den ena gråten avlöser den andra. Kom hem från jobbet och jag hade känt att det molde lite i magen. Känner att det rinner till en droppe och går på toaletten. I trosskyddet ser jag en klarröd blodfläck stor som en femkrona. Ropar på sambon och visar. Vi har legat på sängen nu och gråtit i varandras armar en bra stund. Bara inse att det är kört, det jag känt hela tiden ;(

• Hannah8401

Men älva, om du inte blött mer än så är det inte alls säkert det är kört! Det är många somblöder lite utan att det är någon fara. Jag hoppas du inte blöder mer. Kram till dig.

Och grattis vi4! Plus igen va? Det var väl inte så längesedan du fick plus men mista?

• cff

Älva - jag förstår att du blir rädd och ledsen om du blöder, men det är inte ovanligt att blöda lite (och ibland till och med mycket) även när man lyckas. Så jag fortsätter att hålla tummarna för er.

Vad gäller recepten - jag tror faktiskt inte läkarna har någonsom helst skyldighet att skriva ut svenska recept istället för utländska. En läkare måste ta ansvar för den medicin de skriver ut - även om hon eller han bara "översätter" ett utländskt recept. Met ett utländskt recept kan du normalt (iaf om det är nordiskt, förmodligen alla europeiska) hämta ut medicin på svenska apotek, men då får du inte del av läkemedelsförmånen. Många har svårt att få medicin utskrivet av svenska läkare för behandlingar som ordinerats av utländska.

Säg inte till din svenska läkare att strunta i att skriva receptet även om du just nu är lite irriterad på henne - det skadar inte att ha fler recept till hands (du behöver ju inte hämta ut medicinen och recepten är giltiga ganska länge) - du vet inte om du i framtiden kan ha glädje av receptet.