• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Älva, nej, nej, fy vilken mardröm. Jag säger dock som Hannah, det behöver inte vara kört, många blöder lite. Samtidigt tror jag ju som du att man kan ha en känsla för hur det eg står till. Men man kan verkligen också förgås sv oro och läsa in mer än vad som finns, så man kan inte helt lita på sin känsla heller. Min varmaste kram!

Hannah, ja jag fick mf i förra cykeln,V5, så detta är cykeln direkt efter. Har mkt bättre känsla denna gång, men man vet aldrig hur länge det håller i sig. Ska försöka ta en dag i taget.

• Anemon

Har inte tittat in i tråden på ett tag och började läsa i kapp.....och vad läser jag!!!

Stort grattis Vi4 Underbart roligt att läsa!

Cff, vilken röra men härligt att du är ruvare. Håller tummarna för dig.

• Anemon

Älva, skickar stora varma kramar för extra styrka. Säger som de andra, det behöver inte vara kört men jag vet hur svårt det är att hålla hoppet uppe när magkänslan säger något annat. Tänker på er!

• Anemon

Tuva, om du tittar in igen får du gärna berätta hur du upplever Åbo. Vi åker över i mars för första möte....dags att sätta nästa plan i verket Kanske inte helt omöjligt att nå ett plus 2013 vi kan få lite ytterliggare hjälp på traven med bättre ägg än vad jag verkar ha.
    Kanske att vi gör ett till IVF försök i väntan på att komma fram i ÄD kö i Åbo. Fortsätter i alla fall med Prasterone ett tag till tills jag bestämt mig och diskuterat med kliniken. Det är ju dessutom svårt att ge upp hemmaförsöken, det lilla hoppet kommer jag nog aldrig överge så länge jag har regelbunden cykel och då skadar nog inte Prasterone!

• Vi 5

hrm, jag ska nog inte äta Albyl inser jag, nu har mina ben svullnat upp och jag har jätteont i dem och inser att jag ju reagerat så på Diklofenak två gånger. Hur 17 kunde jag glömma det. Ena gången var det illa och benen var dubbelt så stora och jag kunde inte gå på nästan 2 dagar. 

Anemon, tack! Ja, kör på med Prasterone du! Håller tummarna!   

• Vi 5

eller, om jag nu får spamma tråden vidare, så är det kankse utsättningen av Prasteronet/DHEA som ger symptomen i benen. Jag reagerade ju faktiskt i somras när jag försökte höja dosen och senare när jag sänkte igen med just att fötter och ben svullnade. Då var det allra värst under fötterna. Hrm. Jag får vänta och se, det är mest obehagligt och det lägger sig väl snart.

• Pippi70

Älva, stor kram till er!! Än finns det ju hopp men du känner din kropp bäst och ibland vet man bara när något är fel..

Kanske pga av att du inte fått så starka utslag på testerna som gjort dig tveksam... Men hoppas ju och har förväntan trots att vi försöker vara förnuftiga och inte ta ut något i förskott.

Vet precis hur det är!!!

Hej Anemon:) härligt att ni blickar framåt och ser positivt på nya vägar!!

Men vi håller tummarna på att prasteronet ska göra susen och att ni lyckas innan!! Har vi ju sett fler bevis på här nu:)

Själv har jag nu bara 3 tabletter kvar av prasteronet... Har snålat och bara tagit först 50mg/ dag och sen bara 25.. ( de ville ju att jag skulle sluta helt när jag började med nedreglering , men det har jag inte gjort:)

Men nu är de slut, och de skriver inte ut nått mer recept till mig för nu är det ju ÄD som är planen... Men klart jag oxå önskar lyckas på egen hand...innan.

Jaja...nästa vecka får vi veta om de gjort någon nytta iallafall.. Tänker testa den 20/2 , tror inte på det alls... Känner absolut ingenting, men hoppas ju så klart att jag har fel:)

Kram på alla Hjärtans Dag! Hoppas ni alla har blivit uppvaktade ordentligt av era män, barn, och vänner ( inte med presenter utan med KÄRLEK)

• Pippi70

Låter jobbigt Vi4.. Hoppas du snart känner dig bättre!! Inget vidare att bli sängliggandes! Du vill ju bara göra allt du kan för att få liten att stanna!

Varför tror du inte du kan få trombyl utskrivet? Kan det vara farligt ?

Har ingen erfarenhet av varken kortison eller trombyl.. Måste man haft fler MF bakom sig om man ska få det utskrivet?

Eller det kanske beror på vilken läkare man har och vad denne tror på?

• Vi 5

Pippi, denna läkare skriver bara ut sådant hon själv tror på. Hon säger ofta att det inte finns tillräckligt med belägg för olika saker. Jag har haft 3 mf, men hon tycker inte att det verkar finnas något mönster mellan dem och tror inte att jag skulle bli hjälpt av trombyl. Och eg. tror ju inte jag det heller, jag tror det helt enkelt är dåliga ägg som gör att det inte utvecklas som det ska. Men jag hade tänkt att det skulle vara skönt att ha det för säkerhets skull, det är ju kanske min allra sista chans. Hoppas att ditt Prasteron ändå räckt för positiv effekt. Hur länge har du ätit det nu?

• Pippi70

Lite över tre månader eftersom jag snålat på slutet.. Så visst.. Hopp finns det:))