• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973

Kom precis från toa nyss och såg tre små fläckar brunt i trosskyddet. Vill bara börja gråta, tårarna har börjat rulla sakta Gråter
    Vet inte vad som händer. Känns så jobbigt. Mina minnen från mitt MA kommer tillbaka, hade brunt skräpigt då också. Jag tror inte att min kropp vill släppa ifrån sig något utan det blir liggandes kvar även om det slutar växa. Nu vill jag bara åka hem och gråta. Jag känner ju inget alls, det känns så tomt.

Pippi: Så tråkigt Rynkar på näsan Kram  {#emotions_dlg.flower}

• Bambi2

Älva - fy vad jobbigt! Kan du inte få ta hcg-blodprov för att bli lugnad? Där borde det väl synas om graviditeten fortskrider eller avstannat.

Kram!

• Älva1973
    Bambi2 skrev 2013-02-20 14:14:30 följande:
    Älva - fy vad jobbigt! Kan du inte få ta hcg-blodprov för att bli lugnad? Där borde det väl synas om graviditeten fortskrider eller avstannat.

Kram!
    Ska träffa min BM i morgon, verkar vara så svårt att få kontakt med sjukvården...alla dessa telefonköer, remisser hit och dit. Måste förska stå ut till i morgon,
  • germany
    Pippi70 skrev 2013-02-20 11:39:22 följande:
    Testade minus i morse:(
    Jättetråkigt :(
    Jag hoppas dock att ett mirakel inträffar för er i väntan på ÄD.
    Vet ju att du är väldigt positivt inställd till ÄD och det är bra att känna så inför kommande behanding.
    Boosta nu kroppen och vila och ta hand om dig på bästa möjliga sätt och försök leva under tiden och lägg alla krav på barnverkstaden på hyllan så ska du se att kroppen svarar på det.

Kram Pippi!

• germany

Älva - Jag vet att det är lättare sagt än gjort....Du har ju dessutom egna dåliga erfarenheter med blödningar och bruna flytningar. Men det är inte så längesen jag också endast 2 veckor efter BIM fick blödningar som kom med ca 1 veckas mellanrum. Hade dessutom mellan varven rejält med rinnande bruna flytningar.

Men hittils så har det gått bra och även om jag inte kan påstå att man släpper oron helt när man haft problem så tidigt i sin graviditet så har jag lärt mig att det är mer vanligt än man tror att kvinnor i tidig graviditet (och även under senare del av graviditeten för den delen också) har blödningar utan att det behöver betyda missfall.
    Det kan vara ömtåliga blodkärl som spricker tex.

Jag håller med Bambi om att du borde försöka få ta 2 hcg prov med någon dag emellan så du ser om det sker en ökning först och främst. Sedan hoppas jag att du kan lyckas få ett vul om ett par veckor så du får stilla din oro ytterligare.

Det är hemskt att vara i din situation :( Jag förstår precis din oro, ledsenhet och alla funderingar hit & dit.....
    Hoppas du orkar hålla ut och att du kommer fram till om du vill söka vård för provtagning först och främst.
    Du har väl inte slutat med progestronet? Fortsätt ta dom tills du får svart på vitt om det är kört eller ej.
    Jag vill våga tro att det finns stora chanser att ditt lilla pyre kanske faktiskt hänger sig kvar och mår bra där inne.

Styrkekram!

• Älva1973

Germany: Tack för stödet och dina kloka ord. Om jag inte haft en så negativ upplevelse innan så hade jag säkert klarat det bättre. Jag ska träffa mon BM imorgon som lovat mig hcg-prov, sedan har jag fått boka ett VUL i V8+1, men det känns så länge dit.

Mitt MA avstannade i v. 6+3 förra gången men jag upptäckte det inte förrän i v. 9. Det började med bruna skräpiga flytningar. Hade inte kommit en droppe innan dess. Ingen smärta inget. Jag tar progesteronet till jag får annat besked.

Jag känner att jag inte funkar normalt nu. Jag brukar vara stark och bita ihop, men det här är för mycket för mig känner jag.

• Vi 5

Pippi, varm kram till dig! Usch så tråkigt?Hoppas du kan pyssla om dig själv lite och tillåta dig att vara ledsen.

Älva, fy för blödningar och bruna flytningar. Stackars dig, jag förstår att oron tagit över allt (jag är själv nära hysteri trots att jag inte ens haft någon blödning, bara oro över svagare symptom än tidigare grav). Men som Germany skriver behöver det inte alls betyda att det är kört. Det verkar vanligare med sådant vid ivf. Jag tänker att slemhinnorna också blir påverkade av allt progesteron. Jag hoppas att du har en bra bm imorgon. Varm kram!

• cff
    Älva1973 skrev 2013-02-20 14:57:01 följande:
    Germany: Tack för stödet och dina kloka ord. Om jag inte haft en så negativ upplevelse innan så hade jag säkert klarat det bättre. Jag ska träffa mon BM imorgon som lovat mig hcg-prov, sedan har jag fått boka ett VUL i V8+1, men det känns så länge dit.

Mitt MA avstannade i v. 6+3 förra gången men jag upptäckte det inte förrän i v. 9. Det började med bruna skräpiga flytningar. Hade inte kommit en droppe innan dess. Ingen smärta inget. Jag tar progesteronet till jag får annat besked.

Jag känner att jag inte funkar normalt nu. Jag brukar vara stark och bita ihop, men det här är för mycket för mig känner jag.
    Älva - håller tummarna så hårt jag bara kan för att allt skall visa sig vara ok. Bra att du får träffa din BM, förhoppningsvis kan hon lugna dig.