• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Vet inte varför alla radbrytningar försvinner när jag postar från ipaden. Konstigt att FL som har så många användare har en så tekniskt dålig plattform.

• cff
    Annapannan skrev 2013-04-17 13:36:11 följande:
    Hej Jag har läst era meddelanden under en längre tid men inte orkat skriva något själv. .. Men nu vill jag ge en ytterligare solskenshistoria (hoppas jag) som kanske får någon att testa dhea som tvekar. Vi har under 2,5 års tid varje månad försökt få barn. Efter det misslyckats med fem ivf:er, fyra av dem med dubbla embryon. Reagerar bra på stimulering men har dålig kvalite på äggen och aldrig fått något till frysen. Har nu tagit dheatillskott i 2 månader och skulle precis sätta igång med ivf nr 6. Och vad händer då, jag har blivit gravid på naturlig väg! Kan inte fatta att det är sant- känner mig chockad. Jag kan inte annat än tro att det berodde på dhea-tillskottet. Nu undrar jag om man ska sluta med dhea när man fått positivt gravtest? Visst borde man väl det? Vilka rekommendationer har ni fått? Tacksam för svar.

Japp, du bör omgående sluta med Dhea.
  • Mikki

Cff: du har helt rätt. Inga köpta prylar i världen kan jämföras med gåvan av ett barn. Nu ser vi helst att båda dina ägg delar på sig och får komma tillbaka till sin mamma.

• Kvinna72

Ett stort Grattis Annapannan! Alltid härligt med solskens historier. Hur mycket dhea åt du dagligen?

• Älva1973

Ligger vaken efter att ha varit upp och kissat. Har ibland svårt somna om.

Vi4: hon sa att hennes bedömning var att börja med pergotime och inte IVF. Blir bara arg när jag tänker på det. Känns som norrlandslandstingen är minst generösa av alla, de verkar inte ha erfarenhet eller ett positivt synsätt till IVF. Tur att vi tog saken i egna händer. Tur att vi lyckades på första försöket :) men det har ju kostat en slant, fast vi ser det som en investering. Sedan fick vi ju se Tjeckien också ;)

Har också skaffat iPad och går inga radbrytningar. Ska testa med appen vid tillfälle.

Cff: hoppas att dina ägg delar sig fint nu. Sätter du tillbaka båda då? När blir ET? Stort lycka till :) ;) Kram!!!!!

Ska se om jag kan somna om nu, sambon har lagt sig på sida och slutat snarka ;)

• Vi 5

Älva, och jag har inte somnat än Ja, himla bra att ni tog saken i egna händer!

Annapanna, så underbart! Grattis! Sluta med DHEA direkt vid plus står det överallt. Kan ev. vara skadligt för fostret med för mycket DHEA.

Cff, håller tummarna för fina embryon imorgon! Önskar verkligen att du ska få lön för mödan (och alla pengar). Förstår också vad du menar med att materiella saker får komma i andra hand!