• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Vi4 - tack för att du ger mig lite hopp angående mitt 6-cellers. 
    Jag förstår att det måste vara otroligt läskigt när det kommer blod. Jag håller tummarna så hart jag bara kan för att det bara skall vara livmoderhalsen (eller vad det nu är som blöder ibland). Otroligt jobbigt att aldrig kunna slappna av.

Älva - tänker på dig också. Önskar att det fanns lite bättre information om hur vanligt det är att det blöder och vad det kan bero på.   

• mba12

CFF, GRATTIS Hoppas det går hela vägen den här gången <3

Själv testade jag minus igår. 13 dagar efter insemination :(
    Självklart, det skulle annars vara konstig om jag skulle få ett plus!

Sköt om dig
    kram vännen

• Tuvalina

Cff, Önskar dig lycka till med dina embryon!!

Vi4 och Älva, vilken oro att bära på. Får ni göra UL snart då och kolla upp? Låter jättesvårt att hantera!
    Jag förstår dig Vi4 att inte orka gå igenom detta en gång till. Jag verkligen föreställa mig all ångest som blir!

Mba, beklagar att det blev minus. Det hörs på dig att du inte hade räknat med det. Vad händer då härnäst?

Idag är Tusses 2:a födelsedag. Han skulle ha blivit 2 år idag vår älskade älskade son.
    Jag sitter här och gråter en skvätt och minns tillbaka den dagen den 19 april för två år sedan när jag fick hålla honom i min famn. Det var stort. Nu hoppas vi att ÄD ska ge oss ett levande barn, men det kan bli en lång väg att gå och jag vet inte heller hur länge jag orkar. Men jag är envis och ger inte upp i första taget.

Kram till er alla kämpare!!

• Vi 5

Älva, jag funderar lite på det där att det verkar vara mer molvärk i samband med blödningarna, innan har jag tänkt att jag uppmärksammar det mer eftersom jag är mer orolig. Men nu funderar jag på om det kan vara när livmodern växer lite mer, den växer väl i språng, och att set då retar något vad det nu kan vara, tappen eller så så att det blöder pga det?
    Nu tycker jag att jag har mer molvärk och är så orolig att jag knappt står ut, funderar nästan på att åka upp till akuten. Men drar mig samtidigt för det. Jag är ensam med min 4-åring några v och vill inte behöva åka in med honom med mig, eller att han ska se mig om jag får mer ont. Nu är han ju på dagis så det vore bättre att kolla nu. Men det har inte kommit färskt blod och bara lite till mörkt... Svårt läge.

• Tuvalina
    Vi 4 skrev 2013-04-19 13:15:58 följande:
    Älva, jag funderar lite på det där att det verkar vara mer molvärk i samband med blödningarna, innan har jag tänkt att jag uppmärksammar det mer eftersom jag är mer orolig. Men nu funderar jag på om det kan vara när livmodern växer lite mer, den växer väl i språng, och att set då retar något vad det nu kan vara, tappen eller så så att det blöder pga det?
    Nu tycker jag att jag har mer molvärk och är så orolig att jag knappt står ut, funderar nästan på att åka upp till akuten. Men drar mig samtidigt för det. Jag är ensam med min 4-åring några v och vill inte behöva åka in med honom med mig, eller att han ska se mig om jag får mer ont. Nu är han ju på dagis så det vore bättre att kolla nu. Men det har inte kommit färskt blod och bara lite till mörkt... Svårt läge.
    Vi4, det är orimligt att behöva vara så där orolig. Det finns en anledning till din oro då ska man kolla upp det! Åk in nu och kolla upp det, du kommer tacka dig själv sen för att du gjorde det. Bättre att göra det nu på dagen när det finns bra med personal med än att vänta till helgen!
  • mba12

Tuva, hoppas det går bra för dig. Gick det bra hos Eva? Henne skulle jag gå till om det inte fanns nån annan gyn!

Jag väntar på mensen, ska påbörja nästa behandling.

• Tuvalina

Ska till Eva på tisdag. Har hört blandade omdömen om henne. Men eftersom jag ska dit och mäta min slemhinna så struntar jag i hur hon är i sitt bemötande!

Mba, då blir det behandling snart!!

Vi4, hur har du gjort?

• Älva1973

Tuvalina: fy så tråkigt att få vara med om att föda fram ett dött barn. Vad berodde det på?
    Styrkekram till dig.

Vi4: jag har också funderat precis samma som dig kring molvärk, blödning och eventuell tillväxt av livmoder. För mig har det hänt med två veckors mellanrum nu tre senaste gångerna. Jag får inte veta hur det går nu förrän på rul. Ska försöka få komma så tidigt som möjligt.

• Tuvalina

Älva, vår son dog i vecka 39 och det berodde på att moderkakan fick en blodpropp. Jag förespråkar att alla äldre föderskor ska få göra UL med blodflödeskontroll i sen graviditet. Men egentligen skulle ALLA få göra det! Det skulle rädda en del barn. Hjärta

• Vi 5

Tuva, grattis till Tusse på hans tvåårsdag! En så speciell dag för er