• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina

Tack Germany för din input! Ja jag har ju bara ätit 50 mg nu hela tiden så jag fortsätter nog med det trots nedregleringen. Ett tag så trodde jag att DHEA skulle bromsa nedregleringen men det gör den inte då det jobbar ju på ett annat håll i kroppen så att säga.

• Älva1973
    Vi 4: Oron har släppt väldigt mycket nu. Ja, ni vet hu hur hysteriskt orolig jag varit. Fick se liten med ett UL i måndags som levde om och gjorde situps. Det var inte någon direkt bokad UL utan jag var till min gyn som gjorde utredningen för att få ett avslut och en bedömning. Blev väl inte så nöjd med hennes bedömning där hon sa att jag först skulle fått prova pergo istället för IVF. Men nu gjorde vi ju IVF på egen hand och hon var snäll och skrev ut medicinerna. Jag är gravid nu, det är det som räknas.

Jag har haft en liten brun flytning förra veckan som jag helt enkelt inte orkade bry mig i. Kände att jag inte orkade hetsa upp mig. Nu känner jag mig mer positiv. vecka 12+5 idag.

Har fått antibiotika idag, hade tydligen en UVI helt utan symptom. Om den här kuren inte hjälper så måsta jag behandlas profylax... dvs låg dos resten av graviditeten Rynkar på näsan

Önskar också att alla här inne ska få uppleva detta. Kommer att följa er och hejja på. Är det någon nu som är på gång med IVF eller ÄD inom närmsta tiden? 
  • Älva1973
    Tuvalina skrev 2013-04-12 19:14:31 följande:
    Älva, jag ska göra ÄD i maj!
    Oj, det är ju snart...spännande Skrattande Ska hålla massor med tummar då Solig
    Berätta när det blir dax och hur det går.
  • Pippi70

Hej på er i tråden!

Ni ska veta att jag läser och följer er nästan hela tiden även om jag inte skriver så mycket... Åt ju inte prasteron så länge (4mån)

Jag fortsatte ett tag efter nedregleringspruran men sen tyckte jag att nu får det va nog med massa piller:)

Äter bara de viktigaste vitaminerna nu.

Det är så roligt att läsa om er som blivit gravida och att allt verkar gå som det ska!!

Hoppas alla får uppleva den enorma lyckan när man första gången får upp sin baby på bröstet.

Och följer er alla andra som fortfarande kämpar mot plusset.. Det kommer!!!!

Jag hejjar på er!

Jag åker till Spanien på söndag och förhoppningsvis kommer jag hem med två blastocyster i magen:) vi gör ÄD där och vår donator gör ÄP på måndag.. Så på torsdag men helst lördag blir det ET för mig. Hoppas det blir många ägg så de kan odla till 5-dagars!!

Allt känns lite overkligt och jag är jättenervös, men förväntansfull:)

Stor kram från Pippi

• cff

Idag är jag på 13e stimuleringsdagen. Jag kör korta protokollet och i tidigare omgångar har jag som mest stimulerat i 12 dagar, den här gången kommer jag att ha hunnit ta sprutor i 15 dagar vilket inte är toppen. Men… folliklarna har i alla fall sent omsider börjat växa. 5 st mellan 12 och 15 mm vilket inte är så illa. En på 11 och 6 st på 6-8 mm. De mindre kommer ju inte hinna ikapp, men jag är lite fascinerad av att jag över huvud taget har så pass många folliklar. Trixet är ju bara hur man skall få flera av dem att mogna samtidigt Obestämd.

Slemhinnan är fortfarande kass, 7 mm idag, vilket är för tunt. Men… min fantastiska danska klinik (just nu älskar jag dem faktiskt) har gått med på att hjälpa mig med en experimentell behandling. Den är inte komplicerad och det verkar inte finnas några risker – man sköljer livmodern med något som heter Filgrastim (en tillväxtfaktor för vita blodkroppar). På CHR i NY kör man för närvarande studier med detta som ett sätt att få en tunn slemhinna att växa till sig. Man har redan släppt resultatet från en pilotstudie och det är jättespännande. 21 behandlade kvinnor (som vid tid för ÄL-sprutan hade en slemhinna som var <7 mm) fick i snitt 3 mm tjockare slemhinna mellan behandlingsdagen, samma som ägglossningssprutan, och återföringen. 19% blev gravida vilket känns som en bra siffra med tanke på att 76% av gruppen, förutom att ha tunn slemhinna också hade ”diminished ovarian reserve”. Min danske läkare kommer till och med in till kliniken på söndag, enbart för att hjälpa mig (eftersom proceduren måste göras samma dag som ÄL-sprutan). 

Jag skall ta med mig ”sköljmedlet” till kliniken (har fått recept) – och blev idag superstressad när jag ringde till apoteket för att kolla om det fanns inne på mitt närmaste apotek eller om jag skulle bege mig till Scheele – som jag trodde alltid har alla mediciner inne. Det visade sig att det inte fanns ett endaste apotek – i någon av kedjorna – som hade medicinen inne (inte ett endaste apotek i Köpenhamn heller) och ingen skulle hinna få in det i tid. Jag hade ju väntat med att hämta ut det eftersom jag först ville vara säker på att jag skulle få användning för det, det är ju en ganska dyr medicin och jag betalar själv. Dum som jag var så hade jag utgått ifrån att det i alla fall alltid skulle finnas på Scheele. Hela eftermiddagen tillbringade jag desperat på telefon med alla möjliga, inklusive leverantören och grossisten. Till slut, puh, visade det sig att det svar jag fått om att inget apotek hade medicinen visade sig vara fel – på Karolinska i Huddinge (men inte på något annat sjukhusapotek) hade de en förpackning… Nu ligger den tryggt i min kyl och jag känner mig som en vinnare.

Det är tur att man ibland möts av ”enklare” utmaningar som man kan lösa genom mycket fotarbete och lite lagom tur. Jag behöver lite segrar på vägen, den här resan är så lång. Och i det här fallet har jag hunnit vinna många segrar – min läkare i Danmark sa ja till att hjälpa mig med proceduren, hon sa ja till att skriva recept på medicinen, hon beslutade att hon skulle komma in på söndag trots att hon egentligen inte jobbar då och sist, men inte minst, jag lyckades till slut få tag på medicinen. Det är inte mindre än 4 segrar!

Äggplock på tisdag. Om allt går vägen blir det återförande på torsdag. Solig

Ett långt ego-inlägg idag SkämsSkrattande

• myran6801

Cff, du är imponerande!!!!! Vilket jäkla driv det är i dig! Om jag hade hälften av din energi!!! Lycka till vännen!

• cff

Swagger skrev 2013-04-06 11:08:55 följande:
    Jag förstår inte heller varför det skulle vara så svårt och komplicerat. Men jag skrev precis vad hon s i mitt brev. Jag ville ju förklara varför jag listar en massa saker som de säkert inte tagit prov på ...

Grejen är ju också att jag troligen kommer vilja göra en IVF och eftersom jag är 39 år får jag bekosta den själv. Men de vill kanske inte få in de där extra pengarna. 
    Du vet väl att man, om man är ett par - om landstinget inte kan/vill betala (för att man är för gammal eller har använt upp sina landstingsförsök) - kan få ersättning från Försäkringskassan om man gör behandlingen utomlands (inom EU/EES) istället. Jag vet inte om/vilken åldersgräns FK tillämpar, men det är definitivt värt att fråga dem.