• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kvinna72

Jessy01: om du inte kan få det utskrivet (i Sverige heter det prasteron) så beställ på www.dhea.com (det gjorde jag innan jag fick det utskrivet)
    Det har många här i tråden gjort. Lycka till!

• Annapannan

Tack för gratulationer! Nu är det bara en lång väntat till första ultraljudet.... Jag åt 3*25 mg per dag av Prasteron som jag fick utskrivet av läkare. Önskar er alla stort lycka till! Jag hållar alla tummar jag kan för alla där ute som kämpar med ivf, det är f.n inte lätt.

• cff

Äntligen hemma! Fick tillbaka 2 st ägg, ett på 2 celler och ett på 6 (de skall helst ha 4 celler vid en transfer på dag 2). Förutom att de har delat sig i en o-optimal hastighet så var de fina.

Nu är jag dödstrött. Pressen fram tills jag vet om jag får tillbaka något är nästan outhärdlig. 2-veckorsväntan tycker jag inte alls är lika jobbig - kanske för att jag då inte riktigt vågar hoppas utan bara väntar på minus. Nu är det dags att börja planera nästa steg/försök :).

• Mikki

Grattis till ruvningen Cff! Förstår hur du tänker med att planera nästa steg. Är likadan själv. Men nu hoppas vi att minst en stannar kvar i magen

• Vi 5

cff, stort grattis till dubbelruvningen! Åh så skönt, men förstår att du är trött. Ang 6-celligt så sa läkaren på CvL till mig senast jag var där (i okt) att fler och fler klinker nu rapporterade en snabbare celldelning på dag 2 än tidigare, många fler var 5-och 6-celliga och att det berodde på att det var bättre näringslösningar, så det är numer nästan lika optimalt med 5- el 6-cellig som 4-cellig på dag 2. Kan ju vara roligt att veta

• Hannah8401

Grattis till ruvningen cff jag förstår inte riktigt detta med celldelning, är det inte alltså bättre med så många celler som möjligt? Harinte embryot utvecklats mer då?

• germany

Cff - Stort GRATTIS till att dina ägg blev befruktade och att 2 st nu har flyttat in i din livmoder GladGlad.
    Hoppas att det är guldäggen som lyser ikapp med vårsolen och att detta kommer att resultera i ett riktigt fint plus vid din TD. Tummar & tår hålls för dig och de små Hjärta

• Vi 5

Hannah, för snabb och för långsam delning kan tyda på att något går fel med embryot. De är ju "programmerade" på ett visst sätt och det kan tyda på felprogrammering. Det är betydligt lägre chanser till graviditet med en långsam delning och lite sämre med för snabb. Finns en studie på vanliga IVF där 4-celliga på dag 2 ger ungefär 30-35% chans men 2-celligt bara ca 5% och 6-celligt om jag minns rätt ca 20%, MEN nu sa som sagt läkaren på CvL att 5- el 6-celligt numer är mer vanligt och därmed borde ha större chanser. Skulle alltså behövas nya studier med resultat för embryon i de nya bättre näringslösningarna.

Inatt vaknade jag av ny blödning, mörkt rött och det bara rann, är i v14 nu och kände mig närmast hysterisk i natt. Nu har det avtagit och jag har pratat med mvc som säger att de inte gör något vid mörkt blod som tyder på att det är gammalt. Men om det kommer färskt blod nu efter kan jag få tid för det kan vara tecken på mf. Usch det är så himla påfrestande detta. Blir det mf nu blir det inget mer försök iaf, jag orkar inte genomgå alla dessa flaskhalsar igen. Det är ju en så otroligt lång väg.

• Älva1973

Cff: grattis till ruvarstatus, håll oss uppdaterade :)

Vi4: oj, så läskigt :O
    Jag fick igår efter jag varit på toa (hård i magen) och torkat mig, mörkt rött slem på pappret. Tidigare på eftermiddagen hade jag lite molvärk i mage och rygg. Saken är den att jag fått så här med jämnt mellanrum nu. Det har varit ca två veckor mellan varje gång och varit i ca tre dagar och det kommer bara små strängar när jag torkar mig. Jag orkar inte jaga upp mig, men lite brydd blir jag ändå. Är också i v14 nu.