• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Swagger, jag tog crinone gel från äl och ska ta till vecka tolv. Jag har kort lutealfas och blodprover har visat på lågt progesteron så jag tjata till mig det. Men har inte tagit några andra prov. Läste på någon annan sida att det är gestagener som kanske inte är bra, men det antar jag att det inte finns i krämen eftersom den är naturlig. Jag har svårt att tänka mig att läkarna skriver ut det om det kan vara farligt.

Vilken fin julklapp ni kommer få! Vet du vad som hände vid ditt missfall? Hade fostret varit dött en tid eller hände det något i vecka tolv?

• Swagger
    Hannah8401 skrev 2013-04-21 12:49:27 följande:
    Swagger, jag tog crinone gel från äl och ska ta till vecka tolv. Jag har kort lutealfas och blodprover har visat på lågt progesteron så jag tjata till mig det. Men har inte tagit några andra prov. Läste på någon annan sida att det är gestagener som kanske inte är bra, men det antar jag att det inte finns i krämen eftersom den är naturlig. Jag har svårt att tänka mig att läkarna skriver ut det om det kan vara farligt.
    Vilken fin julklapp ni kommer få! Vet du vad som hände vid ditt missfall? Hade fostret varit dött en tid eller hände det något i vecka tolv?
    Jag har ingen aning om varför vi fick missfall. Vi var inte i Sverige då, så det var lite extra jobbigt. Jag vet ju att jag var i vecka 12+1, men gynekologen sa flera gånger att det inte kunde stämma. Jag var nog i vecka 10 sa hon, för fostret var bara 30 mm. (Så det kan ju ha varit ett MA och fostret kanske dog i vecka 10 för då brukar det ju vara ca 30 mm.) Jag var inte så påläst om missfall och missed abortion då, men jag minns att jag fråga när jag förlorade barnet och hennes svar var NU!. Det hade också gjort sjukt ont i ca 30 min till en timma på vägen in till akuten, så det var inget stillsamt missfall.
  • Tuvalina

Grattis Swagger!

Progesteronkräm innehåller en mycket svag dos av progesteron. Det är inget när man jämför med t.ex. Lutinus. MEN både krämen och Lutinus och Crinone är så kallade bioidentiska hormoner vilket är mycket bra.

Så länge man inte är äldre förstföderska, dit räknas vi som är över 39 så är det kanske ingen fara att gå över tiden men jag skulle inte gå över en dag. Det har att göra med att moderkakan åldras från och med vecka 37... så... ja. Om du frågar mig som förlorat ett barn i vecka 39 så skulle jag aldrig aldrig ta några som helst risker. Men nu är det långt dit för dig! Njut nu av din graviditet och gläds åt att du blev gravid!!

• Vi 5

Grattis Swagger! Så underbart! Hade ni gjort spolning nu? kan det ha gjort susen? Det låter klokt att fortsätta med vitaminerna. Tyckte vetenskapens värld också gav stöd för att B-vitamin var viktigt. Du kan ju rådgöra om progesteron imorgon tänker jag. Jag slutade rätt tidigt typ v 6 för jag har inga tecken på lågt progesteron.
    Det var säkert ett ma för dig då i v 12, fostren tillbakabildas ju lite om de dör, så att de blir lite lite mindre än den v de dött i. Jag hade ma i v 13+6 och har för mig fostret var nästan 5cm, då trodde de att det stannat av i v 11. Precis som det blev för er att vi berättade i efterhand blev det för oss med den gången. Det var jättejobbigt för det kändes som att ingen förstod hur mkt jag hade hunnit tänka på att vi skulle få ett barn så ingen förstod riktigt förlusten. Så efter det har vi berättat tidigt för de närmaste.
    Vad skönt att du har en positiv känsla försök att behålla den! Håller tummarna hårt!

• Swagger

Tack Tuvalina och Vi 4. Jag ska prata med läkaren om min oro imorgon.

Jag får hoppas att jag inte går över tiden då. I mitt landsting sätter det igång om man går över med 2 veckor, men de kanske gör undantag med äldre kvinnor. Jag får prata om det här med barnmorskan.

Förra gången fick jag en känsla av att de på MVC inte ens ville träffa mig före vecka 10, eftersom jag var så gammal och det ofta blir missfall i vår höga ålder. Att de inte ville träffa mig för tidigt i "onödan". Nu tänker jag försöka kräva att få lite prover tagna före vecka 10.

Jag vill fortfarande få bekräftat att jag inte har Bakteriell Vaginos. När jag beställde tid hos gyn för just det så kollade hon aldrig i ett mikroskop, vilket man ju måste göra för att se bakterierna. Jag skulle också vilja ta ett progesteron-prov och se om det är lågt. Men min erfarenhet av sjukvården är att bli bortviftad.

Jag hoppas och tror att man i framtiden kommer kunna gå in på apoteket och köpa sig egna hemmaprov på ett enkelt och smidigt sätt.

• Swagger

Glömde Vi 4, jo jag gjorde en spolning precis i början på mars, så detta var andra försöket efter den spolningen. Förra gången jag fick mens så var jag så otroligt deppig för jag var övertygad om att spolningen skulle hjälpa trots att den hade visat att allt var tiptop.

• germany

Vilket starkt &  fint plus du visar upp Swagger. Toppen att du blev gravid naturligt och innan du ens hunnit testa DHEA. Hoppas du inte får användning av det nyinköpta preparatet utan att graviditeten nu får bli en fin julklapp Glad. Ang. födelsedag så är jag född på juldagen och jag har alltid tyckt det varit magiskt att fylla år vid juletid. Allt glimmar och gnistrar och allt är bara så mysigt och det har hållit i sig ända från barnsben och till vuxen ålder.
    Har aldrig ens saknat att jag kommit efter mina kompisar beträffande åldersgränser för ditt & datt utan jag har alltid varit supernöjd med att fylla år sent på året. Solig

Vi 4 - Hur har det gått med dina blödningar? Avtagit hoppas jag och att allt nu fortlöper som det ska.

Hannah - Hoppas du mår bra också! Bra att du tar progestron, tycker jag :) och det fram till vecka 12. Bättre med att ta det säkra före det osäkra när du haft missfall tidigare.

Tuvalina - Hoppas ni fick en fin dag att minnas eran gosse Tusse när han hade 2-årsdag häromdagen Hjärta.
    Blir fortfarande berörd och ledsen över att ni kom så långt och att han rycktes ifrån er här i livet.
    Jag hoppas få läsa framöver om att Tusse ska få bli storebror, tror att det kommer att göra stor skillnad för er att fortsätta erat liv på ett sätt som gör att det åter kommer solsken in i erat liv....precis som jag tror att Tusse (tänker på den gula, glada och fina tussilagon när jag hör hans namn :) skulle velat att ni fick uppleva mkt solsken resten av livet.

mba 12 - Stort lycka till med din behandling! Håll humöret uppe och försök mota bort de elaka trollen som alltid vill klamra sig fast på axeln när man ska ta sig igenom alla steg som IVF innebär. Kram!

• Tuvalina

Tack Germany!!
    Ja, vi har planterat Tussilago på hans grav.
    Vi kallar honom ofta Tusse Tussilago!

• Swagger

Tack germany, skönt att höra det där om födelsedagen.

Vi 4: Apropå, vetenskapens värld så tyckte jag också det där med balansen mellan B12 och B9 (folsyra/folat) var mycket intressant. Jag ska nog ta upp det med läkaren imorgon också. I Sverige rekommenderas ju gravida att ta extra folsyra men inte B12. Lågt B12 och högt folsyra var ju det som den indiska forskaren hade sett som gemensam nämnare för de smal-feta indierna. Visst kanske det bara är en forskares fynd, och inte allmängiltigt beroende på hur han gjort sin forskning ...

Jag vet att många får sprutor med B12, men visst kan man köpa det som tablett på apoteket också? B12 är väl också en sån där vitamin som är svår att se brist på bara genom ett enkelt blodprov? Den mat som innehåller riktigt höga halter av B12 avråds ju gravida att äta eftersom det också innehåller så mycket A-vitamin, dvs. lever. Men leverpastej ska ju vara ok och också innehålla bra med B12.

• Swagger

Hmmm, jag kanske ska sluta med min halva 500 mikrogram folsyra. Den svenska rekommendationen är ju 400 mikrogram folsyra om dagen 3 månader före graviditet och fram till vecka 12. Men jag äter rätt så mycket baljväxter så jag får i mig en hel del folat den vägen. Skulle som sagt vara trist att överdosera, därför jag tar en halv.

De 200 mikrogramen i en tablett ACO Kvinna + baljväxterna jag äter kanske räcker(?)

Det är ju så svårt, man vill ju inte göra något fel. Samtidigt ska man inte oroa sig ... Förvånad