• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Swagger
    Tuvalina skrev 2013-04-07 13:17:34 följande:
    Finns inte progesteronkräm att köpa receptfritt. ProgesterAll kan du däremot köpa lite billigare hos whiteday.se

Jag såg att du länkat till den tidigare i tråden. Det skilde bara 9:- i pris och jag slapp hålla på och Maila fram och tillbaka så jag tyckte det var värt det. Synd att det inte finns på apoteket. Det hade varit riktigt bra. Begår jag förresten olagligheter som köper det? Aja, det spelar mig mindre roll. ;)
  • cff
    Tuvalina skrev 2013-04-07 13:26:39 följande:
    Vad tror ni som tagit DHEA prov om salivtesten? Är de tillförlitliga?

jag har inte testat salivtesten - men det verkar ju vara en hel del som säljer dem så de borde ju ge korrekta svar.

Jag beställde ett blodprov för AMH på nätet (ett från UK och ett från USA har jag för mig), men inget funkade... Det hade kunnat förenkla om man kunnat ta proven själv istället för att behöva remiss från VC. Men, men,...  
  • Swagger
    Tuvalina skrev 2013-04-07 17:54:22 följande:
    Det är inte olagligt!

Ahhh, vad skönt. Tack för infon. :)
  • Vi 5

Swagger, jag kunde inte se avhandlingen. Är det gör att jag läser från telefonen tro? Hur har det gått? Har du börjat med DHEA?

Tuva, tänker på dig! Varje dag faktiskt och hoppas så att det ska gå bra för er!

Älva, hur går det för dig?

Igår var vi på ultraljud och fick se en liten aktiv krabat. Vi fick rätt bra siffror på kub också så det känns skönt. Det känns dock fortfarande lite oroligt med allt, särskilt när jag började blöda igen igår kväll, men de kollade min tapp igår eftersom jag haft sammandragningar så jag hoppas att det bara var den retningen. Det har lugnat sig nu så jag är inte jätteorolig längre. Men det kommer nog ta tid innan jag vågar hoppas att det kan gå vägen. V 12+2 igår. Jag önskar så att ni får vara med om detta (utom oron förstås). Kramar

• Tuvalina

Vi4, vad gullig du är som tänker på mig varje dag

Fantastiskt att KUB gick bra. Blödningen hade säkert med retningen att göra då de varit där med UL-staven. Tänker på dig med!!

Jag har nu skickat iväg fyra st salivprov som jag tagit morgon, lunch, middag och kväll. Det ska mäta DHEA värdet. Ska bli intressant sen att se resultatet.

Jag har också i förrgår tagit procrensprutan som ska nedreglera äggstocken. Frågan är om jag ska fortsätta med DHEA trots nedregleringen. Förut tänkte jag att man absolut skulle sluta men jag har tänkt om lite där. Vad skulle ni gjort?

• germany
    Vi 4 - Grattis till att du nu avklarat KUB och har kommit så långt. Denna gång tror jag det kommer att få fortlöpa fint. Jag tror också att blödningen du fick igårkväll har att göra med att de undersökte dig noggrant.
    Hoppas du kan börja glädjas lite smått nu och att nästa milstolpe är att ha avklarat RUL. Tiden går snabbare tycker jag efter att man passerat v. 12 Glad.
    Själv går jag till helgen in i vecka 22 och jag tycker veckorna rullar på riktigt fort nu.
    Jag kan äntligen njuta av min graviditet och jag är stolt över min fina runda mage och jag tycker det är mysigt med alla rörelser jag känner nu. Älskar redan den lille / lilla filuren därinne såå otroligt mycket, KÄRLEK Hjärta

Tuvalina - Jätteintressant att få ta del av ditt DHEA-s prov via saliv snart. Hoppas du får svar ganska snabbt.
    Ang. DHEA, så tror jag din magkänsla säger att du gärna vill fortsätta med preparatet :)
    Nu ska du ju få motta en donatorns ägg, så jag tror inte det gör något om du slutar heller. Mycket är ju för att förbättra äggkvaliten hos våra ägg och det bekymret slipper du denna gång i allafall.
    Men om du känner att du vill fortsätta så skulle jag (om jag vore du) ta högst 50 mg och kanske också variera med en 25 mg dos. Då blir du inte "utan", men tar heller inte "för mycket" utan du lägger "ribbban" på en lagom nivå.