• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Rapport från Köpenhamn:

Min slemhinna har växt från 6,2 till 8,0 mm på 43 timmar. En ökning med 30% - det är jag mycket nöjd med :)

5 ägg plockade. Baserat på mitt östradiol från i fredags hade de räknat med 7, men med tanke på hur dåligt mina folliklar växte i början är det ändå inte så dåligt tycker jag (speciellt med tanke på lågt amh osv). Tyvärr gick ett, kanske två sönder vid plocket (jag fattar inte varför så många av mina ägg går sönder vid plocken) så jag har 3, kanske 4 ägg att hoppas på. Jag vet ingenting om kvaliteten på dessa, men skall ringa imorgon för att höra hur befruktningen har gått.

Vi gjorde också ytterligare en sköljning med Filgrastim (för att boosta slemhinnan) så nu går jag runt och hoppas på en slemhinna på 9 mm vid den återföring på torsdag som jag hoppas på :).

• Snart lycklig
    cff skrev 2013-04-16 11:21:55 följande:
    Rapport från Köpenhamn:
    Min slemhinna har växt från 6,2 till 8,0 mm på 43 timmar. En ökning med 30% - det är jag mycket nöjd med :)

5 ägg plockade. Baserat på mitt östradiol från i fredags hade de räknat med 7, men med tanke på hur dåligt mina folliklar växte i början är det ändå inte så dåligt tycker jag (speciellt med tanke på lågt amh osv). Tyvärr gick ett, kanske två sönder vid plocket (jag fattar inte varför så många av mina ägg går sönder vid plocken) så jag har 3, kanske 4 ägg att hoppas på. Jag vet ingenting om kvaliteten på dessa, men skall ringa imorgon för att höra hur befruktningen har gått.
    Vi gjorde också ytterligare en sköljning med Filgrastim (för att boosta slemhinnan) så nu går jag runt och hoppas på en slemhinna på 9 mm vid den återföring på torsdag som jag hoppas på :).

Fantastiskt att du stått på dig och fått dem att göra precis det du vill, det du själv sökt fram. Det mest fantastiska är att det också givit resultat. Mycket spännande!

Jag har aldrig hört att ägg har gått sönder, men jag tror precis som du skrivit tidigare, att det får vi inte veta. Kanske säger de att de som går sönder var omogna el dyl. Vad vet vi?

Tråkigt däremot att det händer.

Lycka till och hoppas på en fin befruktning och på ett återförande av minst ett starkt embryo. 
  • Vi 5

cff, bra jobbat! Härligt att du fått gehör för sköljningen och att det givit fint resultat! Jag håller tummarnaför dina ägg och en livmoder som längtar efter att få ett eller två fina embryon

viki, jag blev också jätteskeptisk när jag såg paketet från DHEA och tyckte att det kändes olustigt fast flera visade upp bilder på samma typ av paket. Det var en sådan bild alldeles nyligen i tråden, var der swagger som lde in den tro? Hur som helst så vågar du äta det När det gäller om du ska börja nu innan tredje ivf så kommer det ju inte att ge effekt på detta ivf, men om du börjar nu så har du ju ätit det i en hel månad OM nästa försök inte skulle fungera och då har du ju den månaden tillgodo så att säga och då är det bara att fortsätta. Men i så fall skulle jag nog börja med en låg dos, typ 25 mg om dagen. Men du måste känna efter själv vad som känns bäst förstås...

Älva, förstår det där med att spilla bort tid.Vad sa läkaren nu vid besöket förra veckan alltså?

Tuva, snart, snart är det er tur! Tänker på er och skcikar massa energi att klara av denna omgång med.

MsBoring, kram!        

• Viki32

Vi4: Jag började igår med 1 tablett om dagen. Skrattande om jag håller på att dö så vet jag varför Tungan ute

Om mensen kommer denna vecka så börjar jag med nästa IVF.

Man säger ju att man inte ska blanda andra mediciner än de som vi sprutar när man gör IVF och DHEA är ju inte bara vitamin så jag undrar om detta kan ha negativ påverkan på behandlingen

• Vi 5

Viki, det ska inte ha negativ inverkan på behandlingen, men ett par personer i tråden har fått för tjock slemhinna för tidigt vilket de kopplat till DHEA. Men det borde inte kunna ge sådan effekt så fort för dig tänker jag och du börjar med så låg dos. Men kanske någon annan i tråden tycker annorlunda?

• mba12
    cff skrev 2013-04-16 11:21:55 följande:
    Rapport från Köpenhamn:

Strålande min vän{#emotions_dlg.flower}
    Fokusera på dem ägg du har kvar vilket är bra skörd tycker jag med tanke på allt.
    Njut av ledigheten i Köpenhamn om du tänker stanna kvar till ET.
    Bra jobbat.
    Kram
  • Bambi2

Cff - vad glad jag blir att den nya behandlingen tjockade till din slemhinna! Håller tummarna för dina ägg!

• Annapannan

Hej
    Jag har läst era meddelanden under en längre tid men inte orkat skriva något själv. ..
    Men nu vill jag ge en ytterligare solskenshistoria (hoppas jag) som kanske får någon att testa dhea som tvekar. Vi har under 2,5 års tid varje månad försökt få barn. Efter det misslyckats med fem ivf:er, fyra av dem med dubbla embryon. Reagerar bra på stimulering men har dålig kvalite på äggen och aldrig fått något till frysen.
    Har nu tagit dheatillskott i 2 månader och skulle precis sätta igång med ivf nr 6. Och vad händer då, jag har blivit gravid på naturlig väg! Kan inte fatta att det är sant- känner mig chockad. Jag kan inte annat än tro att det berodde på dhea-tillskottet.
    Nu undrar jag om man ska sluta med dhea när man fått positivt gravtest? Visst borde man väl det? Vilka rekommendationer har ni fått? Tacksam för svar.

• cff

2 ägg befruktade så nu är det nervöst att se om något (såklart helst båda) delar sig och kan återföras imorgon. Det känns som den här resan består av eviga "trattar": Med lite tur ett antal folliklar på VUL, sen risk för att det är färre folliklar som kan plockas, inte alla folliklar innehåller ägg så ännu färre att spela med. Ett antal av äggen går varje gång sönder vid plock. Sen vänta att se hur många av de hela äggen som befruktats. Sen hur många som delat sig. För de som har turen att kunna odla blastocyter så fortsätter ju följetongen dag för dag: hur många har fortsatt att dela sig, hur många av dessa delar sig med optimal hastighet? Var som helst på vägen kan det vara över. Igår log jag nästan åt tanken på vad "priset" (och då tänkte jag bara ekonomi, inte hälsa eller mental insats) var för vart och ett av dessa tre gyllene ägg som efter plocket var hela (jag har inte vågat fråga om fragmentering och andra kvalitetsaspekter). Och ja, det kändes ju nästan löjligt, för det handlar om tiotusentals kronor styck om man räknar in allt (utöver själva IVF-behandlingen är det donatorsperma, resor, uppehälle, alla läkarbesök i Sverige, mediciner - även om jag tack och lov får en stor del på högkostnadsskyddet, akupunktur, kosttillskott, osv - då inte räknat förlorad arbetstid mm). Det går inte att göra annat än att le åt absurditeten i det hela. Men det är det här jag vill och den dagen jag lyckas och sitter där med min bebis i famnen kommer det vara värt alla fina hus, prylar och andra upplevelser i världen. Så jag tycker faktiskt inte ett dugg synd om mig själv - kan dock ibland bli frustrerad på de runtomkring mig som sitter med flera friska, glada och charmiga barn (som de fått utan några som helst problem om man har lite perspektiv på det) och ändå klagar och tycker synd om sig själva och känner sig förfördelade.