Swagger skrev 2013-04-13 13:02:06 följande:
När man klickar på länken ska en pdf laddas hem. Säg till igen om det inte funkar.
Skönt att det går så bra för dig!
Jag har ännu inte börjat med DHEA, velar så trots att jag nu fått mina provsvar från landstinget. I stort fick jag ju bara TSH och FSH som båda låg bra till.
Ska jag våga börja med 25 mg DHEA?
Har du en bra husläkare? I så fall tycker jag du skall försöka få tid där omgående och när du är där förklara att du vill ha remiss på ett antal prover som måste tas nu - att du inte hinner låta veckorna gå i väntan på att du skall få tid hos fertilitetsläkarna. Din VC kan såklart inte kolla din slemhinna, men de kan skriva ut remiss för (jag ser nu att listan blev lång, men du kan argumentera för att du väldigt, väldigt gärna vill kunna ta med dig provsvaren till ditt möte med fertilitetsläkaren, eftersom du är 39 och känner att det är ont om tid och vill se till att få rätt vård från början):
AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln)
DHEAS - för att se om du har brist på DHEA
Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA
Testosteron, totalt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA
Androstendion - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA
25-OH-Dvitamin (som kollar om du har d-vitaminbrist - oerhört vanligt, jag har hört att typ 80% av alla gravida svenska kvinnor har brist och då har man ändå svårare att bli gravid om man har brist - mao borde andelen som ha brist vara ännu större hos oss som har lite svårt att bli gravida)
Kalcium (bör följas om du äter d-vitamintillskott - man bör äta kalcium om man äter D-vitamin eftersom dessa interagerar)
Progesteron
Prolaktin
Kortisol (för att se om binjurarna fungerar som de ska)
Följande 4 tester relaterade till sköldkörteln, en mycket vanlig orsak till att kvinnor har svårt att bli gravida (man kan ha problem med sköldkörteln även om man har normalt TSH):
TSH (om det var mer än typ 2 månader sedan du tog det provet - min husläkare brukar propsa på att jag skall ta om det ganska ofta, trots att jag alltid haft bra värden). Efter vad jag har förstått skall man försöka ligga närmare 1,0 när man försöker bli gravid - även om referensvärdet säger något annat.
T3
T4
gärna även TPO-ak
Se till att läkaren, om hon/han går med på att skriva remiss, kollar provtagningsinstruktionerna. Vissa prov skall vara fastande, vissa skall tas på en viss tid på dagen (och alla kan kanske därför inte tas samtidigt och i så fall behöver du flera separata remisser - eftersom alla prov på en och samma remiss måste tas samtidigt).