• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Tuva <3 Jag dör inombords varje gång jag ser att du var gravid till v 39! Hemsk <3

Fick mens idag. Ska börja med sprutor idag 450 Menopur+ 150 Gonal!!

• Swagger

Åhh, vad mycket som hänt sedan jag var in senast.

cff, vad härligt. Hoppas det går vägen. Stort lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Annapannan, åhhh vad roligt! Stort grattis! 

Själv har jag också lite nyheter. Jag hade ju tänkt att jag skulle börja med 25 mg DHEA när mensen kom, vilket var beräknat till tordag. Min ÄL var en dag senare en den brukar vara, vilket jag var oerhört glad för så jag tänkte att mensen kanske kommer på fredag.

Den kom varken på torsdagen eller fredagen. Jag har jobbat mycket övertid denna vecka och så även i fredags. Men på fredagskvällen bestämde jag att "det blir ett grav-test imorgon." Jag vaknade såklart skittidigt för jag ville väl testa. Flört

Det var ett Plus!

Jag är så lycklig! Jag trodde jag skulle bli tok-orolig om jag fick ett plus, men på något vis känner jag att det ska gå vägen den här gången. Solig

Jag hann ju aldrig börja med DHEA, de ligger fortfarande vakuumförpackade i min kyl. Blir det missfall igen så kör jag igång med DHEA direkt. Flört

Det jag gjort annorlunda denna månad är att jag åt Borago. Jag vet inte riktigt om jag haft en tunn livmoderslemhinna (stod ju inte i min journal) men när jag var för en koll hos gyn för jag ville utesluta Bakteriell Vaginos, så sa ju den AT-läkaren (hon skulle bli allmänläkare och inte gynekolog) att hon tyckte det såg ut som om jag hade en tunn slemhinna.

Jag kommer fortsätta med ACO Kvinna (kanske snart övergår till ACO gravid) en om dagen, omega3, e-vitamin, d-vitamin och 1/2 500 µg folsyra (finns ju 200 µg i en ACO kvinna och jag är rädd för att överdosera).
    Jag har också börjat med 1/4 barnalbyl om dagen. E-vitamin började jag med för ca 2 månader sedan och det har hjälpt min hy enormt. I den förra graviditeten blev min hy helt hemsk, jag har fortfarande två ärr från två stora blemor jag fick då. Så jag tänker att jag kanske hade e-vitaminbrist då. Jag har läst att det ska vara svårt att upptäcka e-vitaminbrist. Är det som zink, att det inte finns något enkelt prov att ta för att påvisa det? Hur som så verkar det ju inte vara någon fara med lite extra e-vitamin under graviditeten, det är ju tom rekommenderat vad jag förstår.

Acetylsalicylsyran känner jag med helt bekväm med att ta (i form av barnalbylen) för det finns ju så mycket studier på det. Jag fick min progesterone-kräm i veckan och hade tänkt att kanske börja använda den efter nästa ÄL. Nu när jag är gravid kommer jag nog inte våga. Följande står på fass:
    Riskerna för medfödda avvikelser, däribland missbildningar i könsorganen hos pojkar eller flickor på grund av exponering för utifrån tillfört progesteron under graviditet, har inte fullständigt fastställts. 
    Det låter som att det finns en viss tvekan där angående progesterone ...

Men jag ska begära att få träffa en barnmorska före vecka 10 denna gång! De borde kunna ta att progesterone-prov kan jag tycka och ge mig råd utifrån vad värdet visar. 

Även om jag tror och hoppas att det kommer gå vägen denna gången så finns ju en liten oro där ändå.

Det blir troligen en privat barnmorska denna gång. Solig 

(Förlåt för långt inlägg. Skäms
  • Swagger

Imorgon ska jag och min man träffa en läkare för att gå igenom proven från fertilitetsutredningen, dvs. mitt FSH- och TSH-värde samt att jag hade prompt passage i båda äggledarna. Ja och så mannens normala spermaprov.

Jag har god lust att ställa in mötet, men jag är lite för nyfiken.  Flört

Jag vet inte om jag ska inleda mötet med att jag är gravid eller avsluta med det. Jag är så nyfiken på om de hade låtit mig genomgå en IVF (betala själv). Det här landstinget verkar se på IVF lite annorlunda än andra landsting då de anser kvinnan vara för gammal för IVF vid 38.

Jag bor numera i Östergötland. Bodde i Uppland för bara något år sedan.

• Swagger

Den här gången tänker jag också strunta i de oskrivna reglerna att berätta om graviditeten efter vecka 12. Vi gjorde ju så förra gången och höll det hemligt. Sedan var jag så totalt förkrossad efter missfallet i vecka 12 att jag ändå berättade för mamma, svärföräldrarna och min bror. Jag ville att de skulle veta.

Skulle det blir missfall igen, oavsett vecka, kommer troligen återigen bli tröstlös och vill då ändå att mina nära och kära ska veta.

Planen är att ringa mamma och brorsan idag. Solig

Åhhh, en annan sak. Beräknad födsel är 25/12! Förvånad Jag frågade mannen om vi skulle hoppa över att försöka denna månad och han svarade så klokt att den lyxen har vi inte. Bättre med ett barn fött på julaftonen än inget barn alls. Flört Man får väl ändå säga att det är en egoistisk handling att försöka få barn ... Men för barnets skull hoppas jag att jag går över en vecka eller två. Skrattande Tydligen är snittet för förstagångsföderskor BF+8. Så jag har väl ganska goda chanser ändå.

• Hannah8401

Grattis swagger! Så underbart har du fler barn sen innan? Och du hade haft missfall innan också? Vilken vecka?

Var läste du den infon om progesteron? Jag tar både crinonegel och kräm. Jag har blivit tillsagd att fortsätta med crinone till vecka 12 om jag kommer dit.

Så härligt med ett plus till grattis igen!

• Swagger
    Hannah8401 skrev 2013-04-21 10:47:06 följande:
    Grattis swagger! Så underbart har du fler barn sen innan? Och du hade haft missfall innan också? Vilken vecka?
    Var läste du den infon om progesteron? Jag tar både crinonegel och kräm. Jag har blivit tillsagd att fortsätta med crinone till vecka 12 om jag kommer dit.
    Så härligt med ett plus till grattis igen!
    Tack! Skrattande Jag är i vecka 5.

Inga barn sedan innan men ett missfall i vecka 12 i bagaget.
    Jag läste om progesterone på Fass (https://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20080410000061&DocTypeID=7&UserTypeID=2) Jag vet inte om det finns olika typer av progesterone, om det kan vara olika i olika tabletter. Men mängden kan ju helt klart vara olika.

Om en läkare har skrivit ut någon form av progesterone till dig så tror jag du kan vara lugn! Då har de ju tagit prover. Jag hade tänkt att självmedicinera med min progesteron-kräm för att bli gravid. (Har provat massor av grejor och för varje månad blivit mer och mer desperat Tungan ute). Jag kommer inte självmedicinera med progesterone nu under graviditeten, men jag vill gärna komma in till barnmorskan före vecka 10 denna gång och få lite prover tagna. Vet inte om det kommer gå dock.

Vilken vecka fick du börja med progesterone och vilka prover hade de tagit då?

• Swagger

Någon mer som sett senaste avsnittet av Vetenskapens värld?

http://www.svtplay.se/video/1161849/del-14

Det handlade om graviditet. Det var intressant men jag tyckte inte det gav mig något nytt.
    Man ska inte svälta eller banta under en graviditet. (Nej, vem hade trott att det skulle vara bra.)
    Man ska få i sig en bra balans av vitaminer och mineraler. (Ja, såklart, men vad tusan är är bra balans då?)

Som sagt, vet inte om det gav så mycket.

Träningen kommer jag fortsätta med i alla fall, men vad jag minns sa det inget om fysisk aktivitet under graviditet i programmet. 

• Älva1973

Grattis swagger vilket fint plus :)

Vi berättade tidigt för våra föräldrar förra gången, och när det slutade i ett ma så var det skönt att vi berättade innan och fick se deras glädje. Sedan var de ett stort stöd under hela tiden vi fortsatte försöka och gjorde ivf:n.

Jag har inte hört något om att progesteron ska skada pojkfoster. Däremot sa min gyn att det fanns studier om att man inte ska äta östrogen för långt in i graviditeten. För det kan påverka manligt könsorgan. Progesteronet gör ingen verkan efter ca v9 eftersom moderkakan försörjer barnet själv med det då. Många vill ta progesteronet som ett extra stöd och trygghet fram till v12. Nu ville min Ivf-läkare att jag skulle ta det till v12. I Sverige finns det ingen läkare som skriver ut då länge. Min gjorde det bara för att jag hade de rekommendationerna från Ivf-läkaren.

Din man är klok, finns ingen tid att slösa i bebisverkstan. Jag är född några dagar före julafton och jag har överlevt det ;)

• Bambi2

Grattis Swagger! Klart du ska gå och få svar på din utredning! Då kan du kanske även få svar på lite frågor om tidig graviditet, som du befinner dig i. Fråga t.ex. om Progesteron och hänvisa till vad som står i Fass. Det är ju konstigt om det skulle vara skadligt att tillföra Progesteron med tanke på hur vanligt det är att läkare förskriver det från ÄL till så sent som 12:e veckan ibland. Progesterontillskott är särskilt viktigt om man har kort lutealfas.

• Swagger

Tack Älva och BambiSolig

Jag ska passa på att fråga om progesterone imorgon. Vi ska ju få träffa en läkare som är expert inom fertilitet så den personen borde ju ha lite koll.

Det skulle kännas lite elakt om barnet föds på julafton, men Älva du verkar ju vara en fin person så det kan ju gå bra även om det blir i närheten av julafton. Min bästa kompis när jag var liten fyllde dagen före nyårsaftonen och henne var det heller inget fel på. Skrattande