• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Swagger
    cff skrev 2013-04-13 13:30:56 följande:

Har du en bra husläkare? I så fall tycker jag du skall försöka få tid där omgående och när du är där förklara att du vill ha remiss på ett antal prover som måste tas nu - att du inte hinner låta veckorna gå i väntan på att du skall få tid hos fertilitetsläkarna. Din VC kan såklart inte kolla din slemhinna, men de kan skriva ut remiss för (jag ser nu att listan blev lång, men du kan argumentera för att du väldigt, väldigt gärna vill kunna ta med dig provsvaren till ditt möte med fertilitetsläkaren, eftersom du är 39 och känner att det är ont om tid och vill se till att få rätt vård från början):

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln)

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

25-OH-Dvitamin (som kollar om du har d-vitaminbrist - oerhört vanligt, jag har hört att typ 80% av alla gravida svenska kvinnor har brist och då har man ändå svårare att bli gravid om man har brist - mao borde andelen som ha brist vara ännu större hos oss som har lite svårt att bli gravida)

Kalcium (bör följas om du äter d-vitamintillskott - man bör äta kalcium om man äter D-vitamin eftersom dessa interagerar)

Progesteron

Prolaktin 

Kortisol (för att se om binjurarna fungerar som de ska)

Följande 4 tester relaterade till sköldkörteln, en mycket vanlig orsak till att kvinnor har svårt att bli gravida (man kan ha problem med sköldkörteln även om man har normalt TSH):
    TSH (om det var mer än typ 2 månader sedan du tog det provet - min husläkare brukar propsa på att jag skall ta om det ganska ofta, trots att jag alltid haft bra värden). Efter vad jag har förstått skall man försöka ligga närmare 1,0 när man försöker bli gravid - även om referensvärdet säger något annat. 
    T3
    T4
    gärna även TPO-ak

Se till att läkaren, om hon/han går med på att skriva remiss, kollar provtagningsinstruktionerna. Vissa prov skall vara fastande, vissa skall tas på en viss tid på dagen (och alla kan kanske därför inte tas samtidigt och i så fall behöver du flera separata remisser - eftersom alla prov på en och samma remiss måste tas samtidigt).  

Tack, jag har faktiskt ingen husläkare, men ska ringa min VC på måndag om detta. Tack igen. {#emotions_dlg.flower}
  • cff

Idag har jag varit en sväng till Danmark för min "livmodersköljning". Slemhinnan visade sig vara endast runt 6,2 mm, inte ens 7 med andra ord. I den här cykeln har jag för första gången följt mitt östradiol och det var 7300 pmol/L och det skall tydligen vara ett helt ok värde. Eftersom det är (om jag förstått det rätt) ötradiolet som får slemhinnan att växa är det  därför "konstigt" att min slemhinna är så tunn. Jag frågade läkaren vad det kan bero på och hon sa att jag kanske har något fel på mina "receptorer" (kan det vara östrogenreceptorer hon menar?). Det låter ju allvarligt. Men ibland har ju min slemhinna masat sig upp till 9 mm så då verkar receptorerna ju ha fungerat.

Hursomhelst, förutom att jag faktiskt tycker att den experimentella behandlingen med sköljningen är väldigt spännande - framför allt att se om det faktiskt funkar - kan det få slemhinnan att plötsligt, på 2-5 dygn, bli 50% tjockare? - så är jag tacksam för att jag har gjort den idag för det innebär att jag fortfarande kan hoppas på den här cykeln. Annars hade jag vid det här laget varit uppgiven, visserligen hade jag kunna försöka frysa alla eventuella befruktade ägg, men att inte ens kunna hoppas på att få tillbaka något i den här cykeln hade känts som att denna gång var över - sådär som det känns när man vid VUL får reda på att det inte växer några folliklar, eller när inga ägg blivit befruktade, eller något av alla de där andra trösklarna man skall ta sig över på vägen. 

Jag känner också att min slemhinna nu måste växa till sig - för annars skulle jag ha dåligt samvete gentemot alla andra (ffa min läkare som kom in till kliniken idag, enbart för detta) som hjälpt till och jobbat för att den skall bli bättre. Tänk, det är så mycket folk omkring oss som är involverade i att hjälpa oss på vägen - när jag ser alla babybilder och tackkort på kliniken, hos gynekologen, akupunktören m.fl. brukar jag ibland fantisera om den dagen då jag kan komma förbi och visa upp mitt underverk. Då jag skall säga tack och låta dem få känna att det är tack vare just dem som undret blivit verklighet.

En vän lärde mig en gång att man skall fira segrar så fort man känner dem eller uppnått något - jag har en tendens att istället titta fram på nästa hinder jag skall ta sig över, men om jag väntar med att fira tills jag uppnått nästa mål också så kanske jag inte får fira den här gången - och man kan faktiskt inte fira för mycket Skrattande. Ikväll klappar jag mig själv på ryggen och säger "det gjorde du bra" (och tänker på dagens lilla äventyr Cool).

• mba12

Cff, Jag är alltid så fascinerad av dig, din energi och ditt sätt att hitta lösningar för olika hinder i denna "hemska resan"! APPLÅD{#emotions_dlg.flower}

Önskar dig all lycka i denna cykelHjärta

• Mikki

Håller med ovan talare vilket barn skulle inte vilja ha en sån kämpe till mamma. Tummen upp och bra att du ger dig själv lite cred

• MissBoring
    mba12 skrev 2013-04-15 13:11:42 följande:
    Cff, Jag är alltid så fascinerad av dig, din energi och ditt sätt att hitta lösningar för olika hinder i denna "hemska resan"! APPLÅD{#emotions_dlg.flower}

Önskar dig all lycka i denna cykelHjärta

Jag kan bara hålla med!! och: Ikväll klappar jag mig själv på ryggen och säger "det gjorde du bra", är helt rätt!! hejja dig Cff!!
  • MissBoring

Grattis till lycke vul etc som varit det sista.

Och lycka till alla som fortfarande kämpar! 

• Viki32

Idag fick jag min dhea från usa som jag har beställt från www.dhea.com. Det kom i en sådan konstigt förpackning! Hur ska jag kunna veta att det är rätt präparat? Någon som har beställt från usa?

• Tuvalina

Viki, bara lugn. Det kommer i en sån förpackning så det ska kunna gå genom tullen. De kan inte luras. Hur skulle det se ut? De skulle bli ökända över hela världen. Många har köpt därifrån och dessutom blivit gravida!! Det är the real thing!

• Viki32

tack tuvalina. jag tänkte att det är på grund av tullen :) men ändå känns det konstigt att börja med mediciner som man faktiskt inget vet om eller som ingen läkare har skrivit ut dem.

Jag ska börja med min 3 ivf försök denna vecka och känner mig lite orolig att börja vad säger ni? ska jag vänta tills jag efter ivf om det inte går vägen och börja nästa månad?

• Älva1973

Swagger: så konstigt att de inte tagit AMH på dig då duor uppe i ålder. Det är ju den viktigaste bedömningen, självklart tillsammans med andra prover.

Jag håller med om att det är knäppt att man får vänta så länge mellan provsvar. Jag fick också vänta mer än en månad, nästan två mellan mina läkarbesök och provsvar. Sambon fick dessutom betala läkaravgift när han följde med för sina provsvar.

Är inte nöjd med min utredning då jag var tillbaka förra veckan för att höra vad hon skulle rekommenderat och vad jag har för diagnos. Jag gjorde ju en IVF på egen hand utomlands ganska direkt. Då sa hon att hon inte skulle rekommenderat IVF utan pergotime först, samt sa att jag hade pco. Blir så förbannad att de inte kan ta hänsyn till hur man mår mentalt när de tar de besluten. Jag var ju helt uppgiven och stressad sv alla försök och min ålder. Är 39 år.

Cff: min slemhinna har också alltid varit tunn, 6-7mm som tjockast kring ÄL och efter. Vid min ET var den det också men det gick bra ändå :)

Så fint sagt det där om att fira allt som känna som en seger. Vi behöver verkligen fira oss själva oftare :D

Ett tips när ni gör ett VUL, fråga efter slemhinnans tjocklek eller hur äggstockarna ser ut mm. Inte alltid de kollar allt man vill. Ha en checklista nedskriven med saker ni vill ha kollat. Nu för tiden går man nästan själv säga till läkarna vad man vill göra och ha gjort. Be även att få kopior på provsvaren, nöj er inte med ett brev som säger att värdena var normala. Jag fick ett bryt när jag bara fick det svaret, ringde och bad att få veta vilka prover som togs och värdena på dessa. Då vet läkaren att ni är insatta och ingen idé att slarva ;)

Lycka till nu brudar... Kör hårt!!!