• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Swagger
    Bambi2 skrev 2013-04-03 23:13:43 följande:
    Swagger - Antralfolliklar är ägganlag som syns och kan räknas i början av en menscykel. Senare i menscykeln är det bara en eller kanske två ägg som drar ifrån och utvecklas för att förhoppningsvis mogna och släppa. Poängen med att räkna antralfolliklarna är att det ger en hint om äggreserven, d.v.s. hur många ägg som potentiellt sett kan bli mogna ägg varje månad. Alla kvinnor får färre antralfolliklar med åldern men det varierar kraftigt. AMH-värdet tros mäta just äggreserven. Varför behövs fler ägganlag då om det ändå bara är ett ägg som mognar och släpper varje månad? Antalet antralfolliklar tros hänga samman med hur pass stora chanser man har att bli gravid. Om du ska göra IVF stimuleras folliklarna så att fler än en eller två mognar, ja helst alla antralfolliklarna samtidigt, så att de kan plockas och ges chansen att befruktas. Om det då finns få blir det färre ägg att spela med. Men det kan ju också vara så att man har några få ägg men som faktiskt är bra medan andra har många ägg men bara några få är av bra kvalitet. Lite rörigt beskrivet men det är bra om man kan få sina folliklar räknade vid varje vaginalt ultraljud (omde syns just då) eftersomantalet kan variera från en cykel till en annan. Det ger ett snabbare svar än att vänta på att en dum receptionist ska vilja lämna ut provsvaren. Varför kan de inte bara skicka provsvaren till din folkbokföringsadress?
    Tack för en bra beskrivning. Jag har nu skrivit ihop ett brev på gammal hederligt sätt och skickat det med snigelposten för någon mail-adress hittade jag tyvärr inte på deras sida.

Jag misstänker att de helt enkelt inte vill ha sådana frågor. Många som frågar orkar väl inte hålla på sedan, men jag har skickat det. Skrattande Eller jag har gjort i ordning allt och ska bara gå till den gula lådan. Kommer definitivt bli av i helgen i alla fall. 
  • Swagger
    Hannah8401 skrev 2013-04-04 07:33:26 följande:
    Swagger,  det var det värsta! Vilken surkärring! Varför vara så ohjälpsam? Vad tjänar man på det? Som de andra sa så kan du bara begära ut en kopia på din journal, det gjorde jag och det var inga problem, jag fick betala kanske 50 kr för de skickade den hem till mig.
    Hoppas du får lite mera klarhet i allt du undrar. Den här tråden och amhtråden är så fantastisk då det finns så många kunniga människor, det är bra att veta mycket om allt detta så man kan ställa rätt frågor till sin läkare.
    Jag förstår inte heller varför det skulle vara så svårt och komplicerat. Men jag skrev precis vad hon s i mitt brev. Jag ville ju förklara varför jag listar en massa saker som de säkert inte tagit prov på ...

Grejen är ju också att jag troligen kommer vilja göra en IVF och eftersom jag är 39 år får jag bekosta den själv. Men de vill kanske inte få in de där extra pengarna. 
  • Swagger

Jag delar med mig av en läsvärd avhandling från Uppsala Universitet som kom i mars i år.
    Avhandlingen tar upp chansen för att lyckas vid IVF. Har väl inte riktigt med DHEA att göra utan med med IVF. Men det är ju många i tråden som går den vägen. Solig

Kvinnor med PCO har högre chans att lyckas vid IVF.

Avhandlingen kan läsas på följande sida
    uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:602740/FULLTEXT01

Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations
    from the Faculty of Medicine 865
    Ovarian Reserve and Assisted
    Reproduction
    THOMAS BRODIN  
  • Swagger

Menscykelns längd var ju också viktig enligt avhandlingen.

Jag ligger tyvärr inte så himla bra till där med mina 26 dagar. >34 skulle tydligen vara bra. Någon som känner till något sätt att få upp en längre cykel? Jag åt birdrottninggele i 2 cykler förra våren och det minskade min cykellängd med 3 dagar. Förvånad

• Swagger
    cff skrev 2012-11-04 12:05:11 följande:
    Jag har just beställt ett "hemtest" av DHEA-s från USA som jag tänkte prova (tänkte testa det någon gång samtidigt som jag tar ett DHEA-prov på ett svenskt lab för att se om de ger samma resultat).
    Återkommer när jag har testat (kommer att dröja några veckor).
    Det är det här provet jag har beställt: store.zrtlab.com/index.php?option=com_virtuem...

Jag tänkte också testa ett hem-prov av AMH (också bara av nyfikenhet): www.duofertility.com/product/amh-home-test-ki...    
    cff, hur funkade dessa hemtest? Var de långt ifrån testen som görs inom sjukvården?
  • Swagger

Jag funderar på att börja äta DHEA nu ändå, trots att jag inte fått något DHEA-S test. En liten dos på 25mg per dag borde inte vara alltför skadligt tänker jag(?).

Med tanke på min regelbundna och korta menscykel så har jag troligen inte PCo eller ett väldigt högt AMH heller. Jag har heller inga symptom på PCO.

Visst är det så att flera av er har fått en lite längre menscykel med DHEA?

Jag tänker också på mitt missfall i början på november. Jag var ju då gravid i vecka 12. Visst är det så att livmodern utsöndrar DHEA under graviditet? Första mensen efter missfallet var lite mysko och jag tror inte att jag hade ÄL då, men andra mensen kom efter 32 dagar. Jag körde med lite ÄL-test just kring då jag brukar ha ÄL, men de var ju toknegativa så jag blev ganska ledsen. Det var en vecka där i december som vi inte hade sex och troligen var det då jag hade ÄL. Jag är så sur på mig själv att vi sumpade den chansen, men jag hade ingen koll på att mensen skulle bli så lång då. Det var kanske för att kroppen just haft en högre dos av DHEA under gravidveckorna ...

Jag ska nog vänta till  nästa mens, men sen kör jag nog på med tabletterna jag har hemma. Skrattande

Jag springer tre gånger i veckan och kör styrketräning någon av de andra dagarna också för att hålla igång kroppen och blodcirkulationen. 

• cff
    Swagger skrev 2013-04-06 15:01:21 följande:
    cff, hur funkade dessa hemtest? Var de långt ifrån testen som görs inom sjukvården?

Funkade inte alls... Ena testet kom inte. Det andra kom, men hade redan gått ut. Skickade i alla fall in det (lyckades dock inte klämma ut det nödvändiga fulla provröret ur fingret...). Fick aldrig något svar och mailade dem om att provkitet gått ut, men fick aldrig något svar... Orkade inte gräva vidare :)
  • Fiamedbarn

Bara en annan tanke, om man har även mild hypotyreos så kan det minska fertiliteten. Man rekommenderar att ligga på under 1,0 eller i alla fall 1,5 om man har svårt att bli gravid.

• Swagger
    cff skrev 2013-04-06 19:36:22 följande:

Funkade inte alls... Ena testet kom inte. Det andra kom, men hade redan gått ut. Skickade i alla fall in det (lyckades dock inte klämma ut det nödvändiga fulla provröret ur fingret...). Fick aldrig något svar och mailade dem om att provkitet gått ut, men fick aldrig något svar... Orkade inte gräva vidare :)
    Ok, tack för svar.
  • Tuvalina

Cff, vad är det för test?

Jag ska göra salivtest nu för DHEA. Fyra små burkar ska det samlas saliv i och skickas till USA.