• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv73

Roligt att se så många gravida i tråden! Det ger hopp för oss andra . Jag har beställt dhea från dhea.com. Äter nu 25 mg x 2. Tar en tablett morgon och en kl 15. Vill öka dosen till 25 mg x 3. Ni som äter den dosen, eller har gjort, på vilka ungefärliga klockslag tog ni tabletterna? Kram

• germany

Liv 73 - Jag tog mina DHEA tabletter under måltid frukost-lunch-middag.
    Undvek att ta dom på kvällen då man kan få problem med sömnen.

• Pippi70

cff: hur går det för dig? Mår du bra?

Du ska veta att jag håller mina tummar hårt för dig!!! Kram!

Grattis till ditt plus Swagger!!

• Tuvalina

Fick svar på salivtest igår om DHEA. Jag låg precis över referensen. Alltså aningen för högt. Har tagit 50 mg per dag. Där ser man.

• cff
    Tuvalina skrev 2013-04-24 09:29:56 följande:
    Fick svar på salivtest igår om DHEA. Jag låg precis över referensen. Alltså aningen för högt. Har tagit 50 mg per dag. Där ser man.

Spännande! Vad var det för test du tog - finns det att köpa på nätet?
  • cff

RD 6 idag (blandar hela tiden ihop det eftersom man vad gäller en del andra beräkningar skall räkna antal dagar sedan befruktningen, vilket är 8 - blev lite gladare nu när jag insåg att det "bara" är RD 6, inte 8 Glad). Minus på stickan (superkänsligt test).

Jag hade tänkt testa en ny procedur där man tar en GnRH-analog på dag 8 efter befruktningen, men det gick helt enkelt åt skogen (massor med strul för att få tag på sprutan - inget som finns normalt inne och jag hade inte beställt i förväg på apoteket - sen visade det sig att det var en depot-variant av medicinen, vilket inte var vad jag skulle ta - och nu för sent att göra något åt det).

Jag hade, relaterat till GnRH-a-sprutan, tänkt ta en hcg-spruta på dag 8, trots att jag äter progynon, men nu vet jag inte hur jag skall göra. Har någon annan tagit både progynon och hcg-booster i lutealfasen?

• germany

Cff - Undrar också hur det går för dig? När har du TD?

Tuvalina - Vad bra att du mot slutet inte tagit mer än 50 mg. Jag är stark förespåkare för att man bör ta DHEA-s test såväl innan man börjar med preparatet samt efter en tids användande (även om IVF klinikerna inte verkar bry sig om vart man står i värde när de skriver ut. Men man vill ju inte överdosera något som kroppen har nog av...)

• germany

Cff - Medan jag också ställde frågan så hade du redan svarat på Pippis inlägg :).
    Jag har endast tagit progynon, inte hcg.
    Hoppas fortfarande på ett plus för dig!

• cff
    germany skrev 2013-04-24 09:58:29 följande:
    Cff - Undrar också hur det går för dig? När har du TD?

Tuvalina - Vad bra att du mot slutet inte tagit mer än 50 mg. Jag är stark förespåkare för att man bör ta DHEA-s test såväl innan man börjar med preparatet samt efter en tids användande (även om IVF klinikerna inte verkar bry sig om vart man står i värde när de skriver ut. Men man vill ju inte överdosera något som kroppen har nog av...)

Jag vet faktiskt inte när jag har officiellt TD Glad. Fick en lapp med det, men följer som så ofta min egen väg och har ett tidigare datum är TD som egen "deadline". Har inga som helst symptom (konstigt - för i samband med mina första IVF fick jag jättemycket symptom och svullna bröst och så från alla mediciner, men numera mer eller mindre ingenting). Det är otroligt skönt dock att ha slutat med superdoserna som gäller under stimuleringen - de sista två gångerna har jag mått sådär av alla mediciner, lite yr, mycket trött, orkeslös. Men... nu är jag piggare.