• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv73

Tack Germany!

Fick besked på amh under 0.2 idag. Uruselt! Vad har ni för amh?

• germany
    cff skrev 2013-04-24 10:04:04 följande:

Jag vet faktiskt inte när jag har officiellt TD Glad. Fick en lapp med det, men följer som så ofta min egen väg och har ett tidigare datum är TD som egen "deadline". Har inga som helst symptom (konstigt - för i samband med mina första IVF fick jag jättemycket symptom och svullna bröst och så från alla mediciner, men numera mer eller mindre ingenting). Det är otroligt skönt dock att ha slutat med superdoserna som gäller under stimuleringen - de sista två gångerna har jag mått sådär av alla mediciner, lite yr, mycket trött, orkeslös. Men... nu är jag piggare.
    Ruvardag 6 är tidigt att testa på, jag hoppas innerligt att några ruvardagar till ger ett fint plus.
    Om inte annars, trägen vinner! :)
  • germany
    Liv73 skrev 2013-04-24 14:24:35 följande:
    Tack Germany!
    Fick besked på amh under 0.2 idag. Uruselt! Vad har ni för amh?
    Alltid jobbigt att få reda på detta hormonvärde, dock så är inget omöjligt bara för det....men lite svårare att hitta det där fina guldägget motför andra som har normala värden. Men i kämpartrådarna ger vi inte upp och det har för många gett resultat och så även för mig med mitt låga AMH värde på 0,29.

Inte så längesen du fick din son om jag läst rätt? Du borde ha chans att lyckas snart igen Glad
  • Liv73

Tack för pepp Gemany! Jag har hämtat mig. Visste ju sen innan att mina värden inte var på topp. Har gjort 2 ivfer med maxdos menopur, resultat ca två folliklar/ gång.

Roligt att du blivit spontant gravid. Det var jobbigt att vara gravid tyckte jag. Hade mkt stora problem att ta emot glada lyckönskningar...tog lång tid innan jag vågade hoppas men efter vecka 17 släppte lite av oron.

• mba12

Kommer fr VUL, hade 3 folliklar på CD7 (även sprutdag) 20, 15, 13 mm! slemhinnan på 7 mm!
    Väntar på svar från Falun! Gudarna vet vad som händer :( Den stora follikeln gör saken svårare och även helgen!

• Kvinna72

Hej, 
    mba12: Äter du dhea/prasterone? Hur länge har du tagit det i så fall? Denna cykeln när jag sprutade så sattes orgualutran in bara två gånger. Kändes som en konstig månad för min del. Först började jag med Menopur 300 + Gonal F 150 men det hände inte så mycket så då ökades dosen på till Menopur 450. Totalt sprutade jag i 13 dagar och bara Orgalutran två dagar. Det slutade med att det inte blev något äggplock. Det blev bara en blåsa,   
    blåsan som fanns var 22mm och slemhinnan 7mm. Nu tog jag ägglossningssprutan igår kväll och vi kör på ett 'hemmaförsök'. Ska inte slemhinnan var runt 9 mm förresten? Ja, ja 'what ever'... just nu men vi kör på ett försök iallfall här i helgen och hoppas på det bästa. Annars kör vi på i nästa cykel, sen kanske det ska vara nog för oss. Måste gå vidare någon gång, funderar ju lite smått på ägg donation i nästa steg om det i lyckas här med mina ynka egna ägg.  Mitt amh ligger på 0,2. 
    Jag har förresten ätit dhea sen i förra sommaren (Juli '12), gjorde ett litet uppehål vi jul/nyår sedan fick jag prasterone utskrivet och äter väl upp den sista burken nu. Vet heller inte hur länge man ska hålla på.
    Någon här i denna tråd som har testat 'hemmaförsök' med ägglossningssprutan Ovitrelle?

Nehe, nu ska jag jobbar vidare! Hoppet Lever! Hjärta   

• mba12

Kvinna72, tack för input.
    Jag har ätit Prasteron sedan Juni 2012, uppehåll en månad februari.
    Kliniken ringde, det blir IVF, ej insemination.

Har visat bästa värde hittills för min del tyckte min hemortsläkare.

Så stressad jag är, fick hem mannen på lunchen(det var inte enkelt!) och försökte hemma! Är rädd att missa 20mm follikeln!
    Ni får garva åt mig men det är sant.

Ska börja med bromsmedicinen från och med ikväll. Äl-sprutan på söndag, ÄP på tisdag.

Kvinna72, jag har försökt med ÄL-sprutan och mys hemma efter 24 timmar och en omgång till efter 24 timmar.
    Med andra ord 2 omgångar(hemma försök) efter ÄL-sprutan med 24 timmar mellan.
    Lycka till.

• Ng73

hej! "snubblade" över denna fina tråd för ngn vecka sedan efter ett samtal med min läkare som vill att vi provar prasteron över sommaren. har nu läst igenom hela tråden och måste erkänna att ni ger mig hopp och det brinner i mig mer än ngnsin just nu...

jag - snart 40, aldrig varit gravid. sambon och jag har försökt aktivt i 5 år... ej aktivtd i 2 år innan då vi aldrig gjorde ngn för att undvika graviditet... så man kan säga att vi kört på i 7 år. för drygt 2 år sedan upptäckte läkarna att jag hade en myom som blockerade min vänstra äggledare. typiskt nog är min vänstra äggstock den som är den mest aktiva. så det förklarar ju en del av alla misslyckade försök..  men tyvärr så är vi nu 3 misslyckade ivf försök "rikare"..    

kan vara värt att nämna att jag bodde i usa (min sambo är från staterna) i 19 år och vi kom till sverige för att få hjälp. påbörjade våran ivf resa i sep förra året. 1 behandlingen resulterade i överstimulering och jag coastade för länge innan ägglossningssprutan. vid ÄP tömde de typ 12 blåsor på varje sida, 0 ägg.. läkaren trodde att de hade dragit sig tillbaka för att det gick för länge innan jag tog ägglossningssprutan..  oh, well... ladda om och kör igen då.

2a behandlingen gick inte heller så bra, då de drog ner på mediciner för mycket och jag hade bara 3 blåsor som var stora. resten låg för långt efter. 2 ägg, båda befruktades och sattes in på dag 2, men tog inte.

3je behandlingen som i slutet av mars var rätt bra resultat. 9 ägg, 3 tyvärr omogna, men de som var mogna befruktades och de planerade långtidsodling. tyvärr gick bara ett till en blastocyst och inte heller var den av bästa kvalite, men vi chansade (man hoppas ju...och inte alla ägg som leder till graviditet är perfekta). men tyvärr tog inte heller det. började blöda en vecka senare och testet var fet negativ.

först ville jag absolut hoppa in i 3je och sista bekostade försöket innan sommaren (det första räknas inte sa de och tur är väl det. det var faktiskt lite missat utav de att de ordinerade behandling efter min ålder och inte efter mitt bra amh värde ) ...  sista mensen jag hade i början av april var den efter ivf... de ville helst att jag skulle ha en naturlig mens och sedan börja på föjlande...vilket skulle bli slutet av maj/ början av juni... och efter mycket övervägande så fick jag en lugn i själen och tänkte att om jag ändå ska vänta till juni då kan jag lika järna ge min kropp en väl behövd paus över sommaren och köra i gång i aug... 

och då kom också dhea in. läkaren vill prova det för att se om det hjälper äggkvaliten. jag skall börja så fort jag får min nästa mens. då hinner jag ta det i 4 månader nästan innan nästa försök.

det har varit helt underbart att läsa sig igenom era resor över det sista året och se så många positiva resultat! ni har verkligen gett mig hopp, mer än ngn annan.  det är också skönt att veta att man inte är själv i sina tankar och känslor och allt det som hör till. (ibland har jag kännt mig knäpp och besatt)...  det är svårt att leva ett "normalt" liv när man går igenom det här. man är ju inte liksom "normal"...  "normalt" ska det ju inte vara så oerhört kämpigt att nå graviditet. 

ni är alla starka kvinnor som förtjänar det ni strävar efter. stora styrkekramar till er som inte nått dit än och stora lyckokramar till alla +

jag fick en glädje känsla i hela magen och en gnista tändes för varje gång en kommenar dök upp när ni berättade om ett +   fantastisk!

tack för att jag får vara med i eran grupp