• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973

Välkommen Ng73 :)
    Sådan jobbig och lång väntan ni har bakom er, och så varierat resultat på Ivf-behandlingarna. Jag tillhör ju inte de med lågt amh, men hade problem åt andra hållet med sen äl osv. Blev också överstimulerad pga att de gick på ålder, men känner att de räddade situationen väldigt bra för mig. Har haft den stora äran att lyckas på min första Ivf dessutom. Får jag fråga vad du har för amh? Eftersom du fick många ägg och få som gick att använda så kan det ju vara bra att satsa på att förbättra kvalitén.
    När ska ni göra nästa Ivf?

• Ng73

hej älva1973... tack! visst var det du som gjorde din sista behandling i tjecken? och blev gravid? mitt amh är 5.6..inget att klaga på... läkaren i falun erkände att de gick helt och hållet efter min ålder...men vad ska man göra...nästa försök blir efter sommaruppehållet... lagomt med tid för prasteron att påverka... ja, jag hoppas att guldägget kommer snart...  Glad  jag känner mig väldigt positiv och lugn just nu och ser fram emot sommaren...så kämpar vi hemma under tiden också....  och ja, jag kan erkänna att de varierande resultaten vi fått har varit väldigt förvirrande... jag blir inte klok på min kropp...och inte läkarna heller... ha ha... men nu verkar det som vi hittat det som funkar för mig... (bara 3 försök innan de fann det rätta protokollet..Förvånad)
  • germany

Ng73 - Välkommen till tråden. Vad bra att du kommer att boosta kroppen i sommar med DHEA. Kanske behövs det inget nytt IVF utan att du plussar på naturlig väg framöver :)
    Hoppas du finner stöd i tråden och att du inte känner dig ensam på färden mot ett barn.
    Här finns likasinnade och det är bara så toppen då man inte ventilerar dessa barnämnen med vem som helst av sina vänner i det verkliga livet. Och man mår bara bra av att få bolla och känna samhörighet med andra i samma situation.

Jag är gravid men har svårt att lämna mina gamla trådar som jag gett mig så mycket....så jag stannar kvar så länge som jag har tid att kika in här. Blir så jublande glad när det fortsätter att trilla in plus både här & där.
    Jag hoppas att alla ni i tråden kommer att lyckas och jag tror det finns mycket goda chanser för de flesta, förr eller senare Solig

• Älva1973

Ng73: ja jag var till Tjeckien. Jag hade ju amh på 9,3 men misstänkte att det inte var bra kvalité på de ägg som släpptes den gången jag blev gravid och fick MA. Som du säkert läst så plockade de 24 ägg, 17 blev befruktade, men efter 3 dagar var det bara 8 som hick vidare till kromosomtedtetna och 3 blev godkända. Jag är oerhört glad att vi gjorde hela denna process.

Jag har också svårt lämna de trådar jag varit med i länge eftersom de har också gett mig så mycket. Där finns de som vet vad man gått igenom och de har funnits där när man haft sina upp och nergångar.

• Liv73

Min mens är sen. Jag är inte gravid men har ätit DHEA i två veckor och misstänker att det är pga det.

När i cykeln började ni med dhea? Eftersom jag beställt från USA har jag inga direktiv med startdatum.

Välkommet Ng73. Jag är också ny i tråden. Jag är 39 år och har amh under 0,2.

• Ng73

germany...  jag fick en underbar känsla i magen när jag läste om ditt +  ...  har ju följt din resa från början av tråden även om det bara varit de sista 2 veckorna ...  det tändes en gnista och jag önskar dig all lycka under graviditeten och utöver förståss...  tack för din omtanke och fina ord... jag förstår att saker och ting ändras och man går liksom vidare, men jag hoppas du stannar kvar i tråden och tittar till då och då...  jag har i alla fall fått ut mycket av att läsa om din resa... 

älva1973 lycka till även till dig så klart..  vilka mega siffror du fick alltså! och vad bra att allt gick fint till slut även om du hade obehag efter stimuleringen. mitt 1a ivf när jag hade jättemånga blåsor, kände jag mig dålig efter att de tömdes. de låg på ngt sätt ändå bra för jag var inte uppsvälld  och hade inga problem med att knäppa de vanliga byxorna. däremot kände jag massa tryck. jag hoppas även du stannar i tråden. man vill ju varann väl och veta hur alla mår osv... 

liv73  tack! lycka till !  har ej börjat med mitt prasteron än. tar du det inför ivf? eller har du bestämt att lägga till det med hopp om att få till det i sovrummet Tungan ute? jag skall vänta tills jag får min mens (troligtvist nästa vecka)...  är jätte nyfiken och hoppas det påverkar mig positivt. har du barn från förrut? 

kram till alla   

• germany
    Ng73 - Och jag hoppas få läsa om ditt plus framöver :)
    4 månaders ätande av DHEA är ganska länge, bättre än att bara äta ca 2-3 månader som det ofta blir när man får prasteron utskrivet och läkarna vill att man provar efter dessa månader. Själv åt jag i 7 månader.

Missa inte varje månads ÄL, men försök sedan leva mellan varven nu i sommar och låt kroppen vara glad och fri (alltid lättare när man slipper hålla på med behandlingar....och sol och sommar gör också livet lite lättare att leva ändå).

Men ta också hand om din kropps mående och tänk lite på äggens kvalite som utvecklas lagom tills det är dags för din stimulering. Alltså skulle jag tillåta mig en del god mat och dryck under sommaren, men ändå hålla mig borta från alltförmycket skit att stoppa i munnen såsom godis, chips och läsk. Finns studier att chips tex sänker fertiliteten med många %. Bättre då att göra sina egna efterrätter och gott till kvällen där man har bra kontroll över vad det är man stoppar i sig, även om det då kanske är liiite onyttigt man lagar till och unnar sig Flört
    Lagom av allt är en rätt bra måttstock.  

mba 12 -  Önskar dig lycka till med ÄP till veckan. Hoppas det blir 2 fina ägg och att ni också lyckades "ta hand om" det tredje ägget på egen hand, det var klokt gjort.
  • Ng73

tack för tipsen germany...  har redan lagt om all min kost sedan feb 2011, är vegan, men dessutom "junk" fri... dricker ej kaffe, läsk, äter ej godis (förrutom mörk choklad då och då)... och äter minimald med förpackad mat... så kosten är så bra som det någonsin kommer att bli... (måste unna sig själv ngt gott då och då).... men jag avstår från förpackad mat och försöker att köra ekologist så gott det går...  det blir väl min tur så småningom...men tills dess så tänker jag göra just det - njuta av våren och sommaren och röra på mig och må bra... mycket mycket frukt och grönsaker ..  kör också med prenatal vitaminer sedan 5 månader tillbaka , och extra D vitamin sedan 2 ivf, har också lagt till E vitamin, Q10 och Royal jelly sedan drygt 1 månad...  ibland känns det för mycket, men jag vill endå känna att jag gav mitt allt och allt som sägs hjälpa tänker jag köra med tills jag blir trött på det...  hoppas du njuter av det underbara vädren!

• germany
    mba12 skrev 2013-04-27 18:22:42 följande:
    Germany <3
    Idag är det sista sprutdagen för dig,  känns väl skönt? :)
    Håller tummar på tisdag!

Ng 73 - Du lever redan sunt och kan nog bara fortsätta leva på som du gör utan att känna att du förvärrar något.
    Dock vet jag inget om hur vegankost fungerar, lär vara viktigt att se till att få i sig alla näringsämnen och vitaminer på annat sätt / matprodukter som man annars oftast får i sig om man äter kött, ägg tex. Måste vara mycket svårare att vara vegan än "bara" vegetarian?

Själv uteslöt jag gluten och även laktos i min kost. Som vegan dricker du väl heller inte vanlig mjölk?

Fortsätt kämpa på! Det kommer säkert utdelning och som vanligt som jag tjatar lite om :), när du / ni som minst anar det Glad