• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Germany, Älva tack.
    Hur i h***te kan man hålla kvar en follikel på 20mm i 3-4 dagar?? Är det möjligt?! Det tror jag inte :(

Ja Germany, idag är det sista dag jag tar sprutor. Kl. 11.00 tog jag Cetrotide (har tagit bara 3 st den här gången, sedan i fredags) och ikväll 20.00 ska jag ta Ovitrelle.
    Mycket ÄL sekret! Jag är rädd att jag har missat åtminstone en, den stora! :(

• germany
    mba12 skrev 2013-04-28 18:09:36 följande:
    Germany, Älva tack.
    Hur i h***te kan man hålla kvar en follikel på 20mm i 3-4 dagar?? Är det möjligt?! Det tror jag inte :(

Ja Germany, idag är det sista dag jag tar sprutor. Kl. 11.00 tog jag Cetrotide (har tagit bara 3 st den här gången, sedan i fredags) och ikväll 20.00 ska jag ta Ovitrelle.
    Mycket ÄL sekret! Jag är rädd att jag har missat åtminstone en, den stora! :(
    Men ni har myst på, så inte alls säkert att ägget gått helt förlorat ändå! :)
    Dock förstår jag alltid hur denna oro känns och är....åt fanders jobbig! Men tyvärr så måste man bara ta sig igenom alla dessa trappsteg...tills man kommit så långt som att man förhoppningsvis får bli ruvare. Och just ruvare ska jag tänka på att du snart ska bli.

Peppkram till dig och hoppas på ett glatt inlägg från dig snart.
  • mba12

Tack Germany,
    Så du tänker/räknar också som jag! Jag är inte helt ute och cyklar! :(

• Ng73

lycka till mba12! håller tummar och tår för dig....jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte stressa för mycket...   mitt 2a ÄP var jag så rädd iom att 1a inte hittade några ägg trots att de tömde typ 12 på varje sida, och all rädsla och nervositet gjorde det så svårt att andas under ÄP..  allt kommer nog att gå bra ska du se... vilken omgång ivf är du på?

• Ng73

mba12.. nej nej, inte stackars...det gick bra till slut.. de hittade ägg..  LYCKA TILLSkrattande

• Vi 5

mba12, håller tummarna för dig nu! Och jag tror inte du behöver oroa dig för sekretet, jag hade jättemycket även innan ovitrellen och även efter, jag ringde och frågade om det, men det var vanligt sa de. Minns nu inte förklaringen.

Ng73, välkommen hit, hoppas att DHEA gör susen för dig med. Men varför måste du vänta till mens med att börja? Det ska väl inte spela någon roll vad jag läst, jag skulle börjat på en gång för att öka behandlingstiden om jag vore du. Om du nu inte ska ta några prover först eller så? Som du säkert läst (eftersom du verkligen verkar ha läst in dig i tråden )så verkar ju varje vecka extra kunna göra skillnad...   Hoppas på en fin sommar för dig!

cff, jag håller fortfarande tummarna för dig! Hoppas så att du nu sett en liten svag skugga som blir starkare och starkare...  

• Ng73

vi 4 - grattis till dig!!! hur mår du?   jo, jag väntar för att jag vill vara säker jag inte blivit gravid hemma denna månad ... har ju försökt naturligt och då vill jag inte proppa i mig de i onödan.... så ligger det till Flört

• Vi 5

Ng73, då förstår jag, en samtidigt kan man ju äta dem fram till man plussar om man verkligen vill komma igång men jag förstår dig, man vill verkligen inte proppa i sig något i onödan. Då hoppas jag på hemmaförsöket Jag får erkänna att jag inte mår något vidare, förutom att oron tän otroligt, är i v15, och blödningarna har ökat oron, så mår jag väldit dåligt fysiskt. Mår fruktansvärt illa och är så trött att jag känner mig sjuk, det känns ungefärsom om jag skulle ha haft influensa i 10 veckor nu. Men det är ju självklart värt det om det nu går vägen, så eg. vill jag inte klaga, men samtidigt är det svårt att stå ut största delen av dygnet. Jag hoppas att det lättar lite framöver...