• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    vi 4: Har det slutat blöda för dig eller har du fortfarande färgade flytningar? Mina färgade slutade precis som jag förutspådde tidigare efter 3-4 dagar. Jag har förra veckan gjort en behandling mot svamp som jag fick efter antibiotikan mot min UVI.

I går morse kände jag ett fladder och tre snabba krafs på vänster sida. Så nu känns det faktiskt lite mer verkligt måste jag säga. Hoppet har ökat. RUL är om ca 3 veckor. 

Jag är väldigt frisk förutom UVI och svamp. Annars så nyser jag varje dag ca 2-20 ggr, men nu har det minskat lite, var värre för några veckor sedan. Tröttheten och illamåendet har släppt och jag känner mig ganska pigg.

Jag förstår att du tycker det känns jobbigt, man vill ju kunna njuta av sin graviditet nu när man äntligen blivit gravid. Kram på dig Solig

cff: Nu börjar det närma sig testdag för dig antar jag? Hur mår du?

Tuvalina: Laddar du inför din ÄD nu? När ska du börja med medicinerna? Snart är det maj Skrattande
  • Tuvalina

Älva, jag har börjat med progynon nu, ätit det i fem dagar och jag mår konstigt ... vet inte om det har med dem att göra eller något annat. Har inte orkat sitta upprätt i två dagar. Nu ikväll kändes det lite bättre och var i väg och jympade men nu är jag så slut igen och "PMS:ig" Irriterad och skäller på min kära man Demon

Vet inte om man kanske kan bli så av progynon. Har ju förut bara ätit det efter ET tillsammans med progesteronvaggisar.

Vad roligt Älva att du känner något därinne! Härligt!

Vi4, förstår att det är tufft att må så dåligt hela tiden. Klarar du av att jobba eller är du sjukskriven?

• cff

RD 10 idag, men tyvärr inga goda nyheter...

Har i alla fall fått "tummen ur" och nu satt ihop "paketet" att skicka till kliniken i NY (listan på behandlingar är ju ganska lång så det tog lite tid att göra en sammanställningstabell. Gjorde den i excel och kan konstatera att jag tills nu sprutat in 50.000 IE av FSH i kroppen... Jag läste någonstans att en genomsnittlig IVF är på 2000 IE...
    Jag kan inte annat än le - allt är så knäppt (ovan på de 50.000 IE har jag gjort 15 stycken inseminationer...).

Men, jag är förtröstansfull och hoppas att CHR i NY kan hjälpa mig.      

• cff

Jag äter ju väldigt mycket olika piller och mediciner och det är ganska svårt att gissa vilka biverkningar som hör ihop med vad. Men, de senaste månaderna har jag börjat få brännande kinder, inte hela tiden, men ibland under ganska långa perioder. Jag tycker inte det känns som värmevallningar (vilket jag hade för några år sedan när min DHEA-nivå var nere i botten), det är bara kinderna som är röda och mycket varma, jag känner mig inte varm. Men, det kan ju såklart ha att göra med ett annalkande klimakterie (jag är 40, men har hittills inte haft några jättehöga FSH-värden), men jag undrar om det kan vara några av vitaminerna. Någon som känner igen sig i detta?

• Vi 5

Cff, vad tråkigt, men RD 10 är fortfarande lite tidigt? Är det 12 dagar efter ÄP fångar väl testen ca 70% av graviditeterna, så det är ju inte helt klart. Jag fortsätter hoppas lite åt dig.

Älva, har nu "bara" haft bruna blödningar, men de gör mig orolig för det var ju sådana jag hade när jag fick ma v13+6. Har inte känt något än, men vet att jag gjorde det så här dags när jag väntade E så det oroar mig också. Skönt att du mår så mycket bättre! Även om det inte är kul med UVI och svamp

Tuva, det kan säkert vara progynon och i kombination med hela anspänningen är det ju inte så konstigt med reaktioner. Nej både bm och läkaren tryckte på behov av ssk för mig, men jag känner sånt ansvar för jobbet nu och det är en tjänst på G, så jag vill gärna söka den först. Men känner eg att jag inte orkar något alls och känner knappt igen mig själv. Måste jobba denna v iaf, så får vi se sedan.

• Bambi2

Tuvalina - Jag fick väldigt kännbara biverkningar av Progynon; nedstämdhet och humörsvängningar, t.o.m. lite svårt att andas, det var som ett tryck över bröstet. Gyn bekräftade att det är vanliga biverkingar. (Men det stod inte så mycket om det när jag letade på nätet.)

Cff - jag håller fortfarande tummarna för dig, ändå.

• Älva1973

Tuvalina: det är säkert biverkningar av progynonet. Jag har också bara tagit dem tillsammans med progesteron men hade ganska mycket oro och nedstämdhet med dem. Tyckte det blev bättre efter jag slutade i v12. Du får kämpa och stå ut, tänka på det fina resultatet det ska ge :)

Cff: du är verkligen stark som kämpar. Fortsätter ändå hålla tummarna för denna omgång :)

• mba12

Cff, jag håller tummarna fortfarande för dig, det vet duHjärta
    Jag hör av mig så fort jag vet, Tack en gång till{#emotions_dlg.flower}

Vi4, Tack att du delade med dig angående ÄL-sekret. Hoppas det går bra för dig.

Tuva, det är 1:a ggen jag tar Progynon. Har ömma bröst, speciellt bröstvårtan, det stramar på benen mest på inre lår, irriterad här med mest på min manDemon
    Fast irritationen har jag haft till och från som vågor kommer och går sedan förra året när jag började med all hormonbehandlingar.
    OCH jag tappar hår :( Är inte säkert om det beror på Progynon.

• mba12

Igår kväll tog jag ÄL-sprutan + hemmaförsök.
    Idag känner jag ingenting!