• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Ja det hade verkligen vart fint med en sån tråd, och som ni säger så "känner" vi varandra sen innan.

Germany, nja oron finns där, jag tycker fortfarande illamåendet är lite bättre än de senaste två veckorna, jag är trött och har glupande hunger, så det är väl positivt. Hade du mycket illamående? Och när släppte det? Vad gör du för motion? Jag gör inget, går lite bara, ska börja träna igen vecka tolv om jag kommer dit.

Älva hur mår du?

Mian, åh vad härligt med ett litet hjärta jag såg ett i vecka 6+1 och ska tillbaka om en vecka igen. Har du mycket symtom?

• Ng73

hej! för mig får ni jätte gärna hänga kvar här och prata om era graviditeter Glad    det är ju inte så att den egentligen fokuserar på de som inte är gravida (utan om dhea)...men jag förstår känsligheten och jag besöker gärna eran gravid tråd för att se hur det går och även om jag undrar ngt om det går bra? och förhoppninsvist så kanske jag är med där så småningom  Skrattande...    bmi är typ slutet av denna vecka...sen börjar jag med prasteron som just idag hade kommit till apoteket...  mina läkare har förresten varit så snälla att de redan nu skrev ut allt jag behöver inför ivf behandlingen i höst, så att jag kunde hämta ut allt innan mitt hörkostnads kort går ut i mitten av maj...har kylskåpet fullt och fulla kartonger  för typ 60000 kr hemma och då har jag ej hämtat ut prasteronet Skäms   (det blir 4de omgången i höst)..   men visst är sverige fantastiskt på det viset ..  jag hoppas att jag inge behöver använda allt

förresten, om ni känner för det (ni som är gravida här) skulle det vara kul att höra hur ni först misstänkte att ni hade gravid symptomer... och vad de var..milda eller starka...etc...

kram   

• germany
    Hannah8401 skrev 2013-04-30 12:17:15 följande:
    Ja det hade verkligen vart fint med en sån tråd, och som ni säger så "känner" vi varandra sen innan.
    Germany, nja oron finns där, jag tycker fortfarande illamåendet är lite bättre än de senaste två veckorna, jag är trött och har glupande hunger, så det är väl positivt. Hade du mycket illamående? Och när släppte det? Vad gör du för motion? Jag gör inget, går lite bara, ska börja träna igen vecka tolv om jag kommer dit.
    Älva hur mår du?
    Mian, åh vad härligt med ett litet hjärta jag såg ett i vecka 6+1 och ska tillbaka om en vecka igen. Har du mycket symtom?
    Hunger låter bra och tröttheten :) Illamåndet har ju en del mer eller mindre. Jag mådde uruselt längre än vecka 12. Nu mår jag för det mesta bra, men får av och till halsbränna men det kan jag leva med.
    Jag åker mkt skidor i vanliga fall (längd), men min motion sedan jag blev gravid består numera av långpromenader som håller mig tillräckligt i form, skulle inte våga mig på något tyngre än så av rädsla för att jag kanske skulle ställa till med "nåt". Obs: säkert inte farligt att träna i vissa andra former såsom viss styrketräning osv, men jag avstår från allt som kräver alltför mycket av mig. 
  • germany
    Ng73 skrev 2013-04-30 13:30:29 följande:
    hej! för mig får ni jätte gärna hänga kvar här och prata om era graviditeter Glad    det är ju inte så att den egentligen fokuserar på de som inte är gravida (utan om dhea)...men jag förstår känsligheten och jag besöker gärna eran gravid tråd för att se hur det går och även om jag undrar ngt om det går bra? och förhoppninsvist så kanske jag är med där så småningom  Skrattande...    bmi är typ slutet av denna vecka...sen börjar jag med prasteron som just idag hade kommit till apoteket...  mina läkare har förresten varit så snälla att de redan nu skrev ut allt jag behöver inför ivf behandlingen i höst, så att jag kunde hämta ut allt innan mitt hörkostnads kort går ut i mitten av maj...har kylskåpet fullt och fulla kartonger  för typ 60000 kr hemma och då har jag ej hämtat ut prasteronet Skäms   (det blir 4de omgången i höst)..   men visst är sverige fantastiskt på det viset ..  jag hoppas att jag inge behöver använda allt

förresten, om ni känner för det (ni som är gravida här) skulle det vara kul att höra hur ni först misstänkte att ni hade gravid symptomer... och vad de var..milda eller starka...etc...

kram   
    Tror faktiskt det kan krocka för en del och bli väldigt känsligt om vi gravida ska skriva allt om graviditet här i tråden.....även om det för många andra kan vara väldigt upplyftande att höra om andra kämpare som blivit gravida. Jag tyckte själv altlid att det var bra att läsa om andras plus för då fick jag själv mera hopp och styrka att kämpa på. Men jag tror det bästa faktiskt är att visa fin respekt för de som kanske då upplever det väldigt jobbigt att läsa om andras graviditet. Så jag fixar en tråd så fort jag känner för att fixa, så får de som är gravida och som känner samhörighet med oss söka sig dit och allteftersom så tror jag en efter en kommer att kunna ha möjlighet att skriva där då det är klart att det ska bli plus efter plus från den här tråden bla.

Hinner inte skriva mera Tungan ute, vi ska åka nu.
  • mian04
    Hannah8401 skrev 2013-04-30 12:17:15 följande:
    Älva hur mår du?

Symtomen kan nog variera väldigt mycket från person till person. Jag började må tokilla i v 7, jag spydde hela dagarna på jobbet. De senaste dagarna har det dock varit lite bättre, men jag spyr fortfarande varje dag/natt och börjar känna mig trött på det. Hoppas att det går över efter v 12, om jag nu kommer så långt! Vad skönt att du fått tillbaka dina symtom. Jag är säker på att det kommer att gå vägen för dig den här gången Hannah!  
  • Hannah8401

Vad jobbigt att spy så:( Det har inte jag gjort som tur är, började må illa v 7, men nu är det som sagt inte så mycket. Får se om den lill* lever om en vecka.

Håller med Germany, även om många tycker det är helt ok att några skriver om sina graviditeter så finns det helt säkert några som också tycker det är jobbigt. Jag tyckte det var jättejobbigt att läsa om graviditeter efter mitt missfall, inte bara här, men även facebook, jag tog tom bort någon vän som la upp mycket om sin graviditet, tyckte det var jättejobbigt. Nu var vi inte nära vänner så jag hoppas inte hon saknar mig:)

Ng73, angående det med symtom, första gången fick jag ont i brösten 4-5 dagar efter äl, brukar vara 7 dagar annars. Annars inget. Andra gången kände jag absolut ingenting. Har du några symtom?? :)

• Ng73

jag vet inte (låter lite korkat va?)... har ju försökt så många ggr att tajma in det med ägglossninsstickor förrut... aldrig funkat...  den här månaden var det lite speciellt för att jag var på vul några dagan innan (rutin kontroll, min läkare är fantastisk, för att se om äggstockarna var på g, och det var de. han sa den högra skulle nog släppa om ett par dagar)... det här var på ons..  fick till det på tors kväll, fre plussade jag på stickan, fick till det ävenn då, på lör plussade jag också och vi körde på även den eftermiddan. det som var lite speciellt var att när vi låg där alldeles efteråt så kände jag hur högra äggstocken rullade runt så att säga i några minuter. kändes väldigt fint tajmat så det är klart att man hoppas att "nu kanske det händer"...  ca 5 dagar senare hade jag kramper i livmodern och när jag gick på toa så hade jag en genomskinnlig flytning med en liten röd remsa i mitten (ursäkta detaljerna) men även det fick mig att hoppas. 2 dagar efter det fick jag plötslig huvudvärk och mild illamående, men dagen efter var det borta. kom tillbaks följande dag, snabbt och gick snabbt över. och följande dag huvudvärk igen. inga ömma bröst. inget mer kramp i livmodern... så jag vågaar inte hoppas och tror att det bara är trams. får också ofta huvudvärk och illamåede i samband med mina bihålor,samt trötthet, så jag skyller på det ....   ska få mens i helgen och jag åker till usa på tors.så jag tror att jag kommer att testa på tors morron (om jag vågar...lever ändå på ett litet minimalt hopp)...   annars blir det prasteron i stället

• Ng73

nej, nu fick jag en stark känsla att tatn röd är på g...  kom helt plötsligt Gråter