• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv73

Cff, jag har inte känt av den brännande känsla i kinderna du talar om men det händer någon gång att jag känner mig varm, het på natten. Kanske annalkande klimakterie för mig. Jag fyller 40 år i juli, har amh under 0,2. Blev spontant gravid och har en son på 1,5 år. Är low responder, har gjort två ivfer maxdos menopur med resultat endast två folliklar/ gång. Befruktning men sen slutade delningen. Trots detta urusla blev jag spontant gravid.

Nu äter jag dhea men min mens är 5 dagar sen...kanske tål jag inte dhea?

Mår dock väldigt bra på den och min hy har blivit jättefin. Jag har tagit gravtest som är negativt.

Jag håller tummarna för att ett plus ska dyka upp. Bra att du kontaktat NY!

• Vi 5

Liv, vi är flera som fått förlängd cykel av DHEA om man inte har jättelång från början är det ofta positivt, särskilt om äl kommer några dagar senare än vanligt. Så verkar det ha varit för flera i tråden iaf. Det kan också "rätta till sig" när kroppen vant sig lite så att det inte blir lika förskjutet nästa gång. Men om den blir mycket sen är det ju inte bra förstås...9

• germany
    cff - Tråkigt att du testat negativt. Men mitt i allt eländes tråkiga så tycker jag det är jättebra att du nu kommer att spåna vidare genom att kontakta kliniken i NY och se om det kanske finns något att rätta till som ökar dina chanser. Kanske kan du sedan också använda dina frysisar i Finland när du fått lite mera svar om det är något som din kropp kanske varit "anti-baby" mot förut. Frysisarna som du frös in kanske också håller mkt bra kvalite då det är längre tillbaka i tiden som du lyckades få till dom?
  • germany
    Vi 4, Älva 73, Hanna m.fl i denna tråd som blivit gravida.
    Jag undrar om ni är aktiva i någon gravidtråd? Vore kul om vi kunde följas åt i såfall.

Har själv varit in då och då i framförallt en gravidtråd, men tycker inte jag får ut speciellt mkt av det då det är så många där och ofta så drunknar mångas frågor och funderingar bort och det  blir därmed rätt så meningslöst att ens skriva när det inte ger något i form av diskussioner och svar på det alla funderar över. Bortkastad tid liksom som man kan lägga på något annat :)

Sedan så saknar jag att det är fler med i dessa gravidtrådar som har kämpat ett tag och att man därmed också känner mer gemenskap. Det har alltså inget med att det ofta är yngre med i gravidtrådar, men inte alla har så stor insikt i att det är långt ifrån självklart att kunna bli gravid....Därför skulle det kännas bättre att gå över i en gravidtråd där man har några av sina gamla kämpare med och där de flesta i tråden är likasinnade vad det gäller att det inte har gått som på räls att få ett plus. För frågor och funderingar sedan man blivit gravid dyker alltid upp och därför så känns det som att det vore kanon att hitta en bra gravidtråd som man trivs i. (Kommer aldrig att hitta lika fina trådar som mina kära farvoritkämpartrådar som denna och några till som jag tyckt väldigt mkt om....Men det känns fel att hänga kvar i dom och vara aktiv i  just gravidfrågor.

Jag hoppas att alla så småningom får möjlighet att välja en gravidtråd om man så vill att delta i, då jag verkligen önskar att alla ni kvarvarande kämpar också ska slippa kämpa & slita  mera utan att ni också kan få välja att gå vidare på ett helt nytt och annat och förhoppningsvis lättare sätt.
  • germany

....tilläggas kan att det finns ju massor av trådar så det kan ju finnas någon som passar oss ypperligt :)
    Baa det att latmasken i mig bor i mig för tillfället Tungan ute, så jag har inte orkat leta igenom alla trådar och har inte brytt mig om att testa att hoppa in i några fler än den enda jag för tillfället är med i.
    Så gemenskap med er skulle sitta fint och då skulle jag känna mig lätt hemma  Solig

• Älva1973

Germany: jag har inte heller någon direkt gravidtråd dom känns riktigt bra. Hänger mest i en gravidtråd för IVF:are 2013. Där många är på samma vecka. Men kan ibland känna att det är väldigt många i tråden och att den är öppen för vem som helst att läsa.

Du kanske får starta en sluten grupp för gravida gamla kämpade :D
    Jag hänger på :)

• Hannah8401

Germany, jag har inte vågat gå med i någon gravidtråd än. Jag ska på vul om en vecka, dåkanske jag vågar. Hur går det för dig? Fullt liv? Kan inte du starta en sån tråd förresten? Då kommer iaf jag dit hur går det för mian? Vi är väl i samma vecka?

• germany
    Älva & Hannah - Men då startar jag en ny gravidtråd vid tillfälle. Tycker ni den då ska vara sluten eller ej? Mig spelar det ingen större roll.
    Skulle verkligen vara mycket roligare att hänga med er som man vid det här laget känner till en hel del om (historia och annat som hänt längs resan till ett plus).

Hannah - Jag mår riktigt bra just nu. Magen växer och sparkarna blir starkare och starkare för varje vecka som går. Förutom magen så känner jag mig fortfarande rörlig och har nog inte lagt på mig så mycket extra kg än då jag rör mig så pass mycket (är glad så länge jag orkar vara aktiv med min motion).
    Ska till BM i dag för första mätning av magen osv.
    Hur går det för dig nu? Känns det bättre med oron?
  • Älva1973

Germany, jag tycker det skulle kännas bättre med en sluten grupp så kan man vara lite mer privat och dela bilder mm. Men alla som försöker här inne och och inte är gravida men vill följa hur det går kan ju söka in i gruppen.

• mian04

Hannah: Hej där! Jo, vi är nog i samma vecka. Jag var på tidigt vul i går och läkaren visade en liten krabat med tydliga hjärtslag: -)) Maffigt! Men man är ju fortsatt orolig! Mår jätteilla och är trött. Hur är det med dig Hannah? På läkarens vägg satt det förresten jättemånga bebisbilder som personer med lågt amh fått. Så skönt att se att det kan gå i alla fall. Vi behöver bara någon som tror på oss och våra chanser!
    Germany: Så kul att det går så bra för dig!!