• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    germany skrev 2013-04-30 13:50:23 följande:
    Tror faktiskt det kan krocka för en del och bli väldigt känsligt om vi gravida ska skriva allt om graviditet här i tråden.....även om det för många andra kan vara väldigt upplyftande att höra om andra kämpare som blivit gravida. Jag tyckte själv altlid att det var bra att läsa om andras plus för då fick jag själv mera hopp och styrka att kämpa på. Men jag tror det bästa faktiskt är att visa fin respekt för de som kanske då upplever det väldigt jobbigt att läsa om andras graviditet. Så jag fixar en tråd så fort jag känner för att fixa, så får de som är gravida och som känner samhörighet med oss söka sig dit och allteftersom så tror jag en efter en kommer att kunna ha möjlighet att skriva där då det är klart att det ska bli plus efter plus från den här tråden bla.

Hinner inte skriva mera Tungan ute, vi ska åka nu.

Fast det får man tåla. Det är ingen som tvingar någon att fortsätta läsa. Tycker de som är gravida talar för lite om sin graviditet. De som fått barn har mer gemensamt med andra som också väntar barn. Jag har följt en del trådar som jag aldrig någonsin har skrivit i och noterat att de som blivit gravida lämnar tråden och går med i gravidtrådar, samt de som har fått barn aldrig syns i tråden mer. Förmodligen för att man har mer gemensamt med andra i samma situation. Och när man väl får barn så hamnar fokus på helt andra saker än detta forum.

I den ursprungstråd jag var med i är i stort sett hela tråden gravida / har fått barn. Den ena efter den andra har lyckats. Många är unga och det var första gångs IVF-are. Det blir väldigt mycket snack om graviditet i tråden. Det är det ingen som sagt något om. Tvärtom det är kul.

Det jag tyckte var roligast med de två gravidtrådarna jag var med i - är att man träffar många andra som är i samma situation. Helst ska man bo i Stockholm och i samma statsdel.

Vore kul att se lite bilder på dem som fått barn, men förstår om man är rädd om sin integritet.      
  • cff

Om två veckor skall jag ha min första konsultation (via Skype) med läkarna på Center for Human Reproduction i New York. Det är de som har "kommit på" att dhea är bra för oss lite äldre som vill bli gravida och de forskar en hel del och verkar vara öppna för att testa allt möjligt nytt så det skall verkligen bli jättespännande.

På den här resan har jaghunnit skaffa några idoler; Germany, såklart, Agate på fertilityfriends och just läkarna på CHR (är också imponerad av doktorerna Sher, Malpani och Alan Beer :).

• Bambi2

Cff - Jag hoppas vi får följa dig även på den resan med CHR i NY! Vet du ännu om du "bara" ska få konsultation och provtagning utförda av dem eller, har du tänkt dig att åka dit och få behandlingar gjorda där också?

• mba12

Kära Germany, alla 3 folliklar fanns kvar och fick 1 ägg! Blev mycket besviken, läkarna trodde att det fanns
    minst 2 st!
    Hur som helst det blev befruktad och fick en "3-cellig" tillbaka!
    Inte så mycket chans men vad kan mer man göra!?!
    Kram

• germany

mba 12 - Var de andra folliklarna tomma eller omogna?
    Hur som helst så vilken tur att det ändå fanns ett ägg och så länge du kommer till ruvarstatus så har du alltid chans kära du!
    Det finns många som har blivit gravida med halvkassa embryon samt de som inte har lyckats bli gravida med toppembryon! Så tappa inte hoppet innan du löpt hela linan ut. Nu ska du ruva och tänka goda tankar om ditt lilla liv som du ändå fick tillbaka och glädjen eller den hårda smällen får visa sig framöver (jag håller tummar för den goda glädjande "saken" och låter inte det andra få stå i vägen).

Kram och ta nu hand om dig/er.

Cff - Spännande att få höra vad de har att erbjuda på CHR! Har du förresten kollat upp hur din livmoder ser ut, om det är något därinne som gör att den inte är mottaglig för små liv?
    Du har gjort många behandlingar på raken, tror du inte att kroppen behöver en lite "time out"? Inte flera månader, men kanske 2-3? Och du har också dina fina frysisar att luta dig tillbaka på, oavsett om åldern tickar på så ligger de i tryggt förvar och jag är glad för att du har dom där du har dom. En livlina extra! Använd dom när du kollat upp din kropp ordentligt och du vet att det är så pass mottaglig som den bara kan bli. Förhoppningsvis får du hjälp med det i NY.

Hejar på dig!

• Ng73

Germany - sjalvklart mom tanten.igar Mellan Stockholm och London passade hon pa att dyka upp ;/ .ja val, det ar bara att ladda om igen. Idag borjade jag med prasteron och ser fram emot framtiden iaf. Hur mar du sjalv? Mba 12- haller tummarna for dig.nar ar testdag? Cff- Lycka till!

• Älva1973
    cff: Du får rapportera hur det går med NY.

mba12: Nya tummar håller för dig Glad

ng73: skitmens!! Nya friska tag.

Själv så fick jag beskedet att min UVI inte är borta trots behandling, så nu blir det en ny 5-dagars kur med en annan antibiotika. Om inte den biter så blir det behandling resten av graviditeten. Hoppas det inte är farligt för bebis att man har UVI.
  • Hannah8401

Ng73, dumma mens men hoppas det går bättre nästa gång.

Älva, jag tror inte det ska vara farligt för bebisen, jag hade också uvi och googlade massa, men det verkar mest vara farligt för mamman för det kan gå upp i njurarna. Men vad säger din doktor?