• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    Hannah8401 skrev 2013-05-03 21:16:26 följande:
    Ng73, dumma mens men hoppas det går bättre nästa gång.
    Älva, jag tror inte det ska vara farligt för bebisen, jag hade också uvi och googlade massa, men det verkar mest vara farligt för mamman för det kan gå upp i njurarna. Men vad säger din doktor?
    Vet inte riktigt vad han säger, bara min BM som ringt mig och meddelat provsvaret samt ordinationen. Doktorn skriver ut receptet, men de har konsulterat med varandra. Säger att jag ska köra denna andra variant antibiotika och sedan skulle de kolla med gyn vad de säger. Då blir det antingen ett nytt test eller fortsatt låg dos antibiotika resten av graviditeten.
  • Tuvalina

Älva, jag antar de odlat din urin för att se vilken antibiotika som biter, eller? Det bör de göra. De flesta gör det med!

Det är viktigt att UVI blir behandlad - det låter bra att du i så fall får en behandling under hela graviditeten. Viktigt är dock att de ser vilken bakterie det är!

• germany
    Ng73 skrev 2013-05-03 16:29:17 följande:
    Germany - sjalvklart mom tanten.igar Mellan Stockholm och London passade hon pa att dyka upp ;/ .ja val, det ar bara att ladda om igen. Idag borjade jag med prasteron och ser fram emot framtiden iaf. Hur mar du sjalv? Mba 12- haller tummarna for dig.nar ar testdag? Cff- Lycka till!
    Aja, dumt att tanten dök upp. Men positivt att du nu börjar med Prasteron. Ska bli spännande att få följa ännu en DHEA användare och se vad preparatet har för verkan på dig. Du har jättebra inställning, bara att ladda om batterierna och komma igen. Jag tror du fixar det här och inte ger upp framförallt, då finns ALLTID chansen. Men det är ju ingen lätt resa vi alla går igenom....nä usch & fy vad livet kan stå stilla omkring en när allt kretsar kring att försöka  "lösa gåtan" om att skaffa barn & verkligen själv jobba för det....Inte lätt alla gånger.

Tack för att du frågar hur jag mår, jag mår för det mesta bra. Men ser fram emot att avverka vecka för vecka och att dessa ska gå snabbt. Vill alltså helst att graviditeten går snabbt så att liten kommer ut och att vi får veta att vi faktiskt klarade av denna resa. Tar aldrig något för givet, men försöker inte se bakåt så mycket utan för varje dag som har gått bra så är jag nöjd.

Åkte dock igår kväll in på förlossningen då rörelserna i magen bara var helt stenborta i över 24 timmar. De på förlossningen ville att jag skulle åka in på koll. Allt såg bra ut, men liten i magen var trött och gick inte så bra att få igång även där (hade ju själv försökt med allt möjliigt men inget gensvar...) Men lite rörde den sig och efter att vi åkt hem så buffade det lite så att jag även kände ungefär som vanligt och jag känner mig trygg med läkarens undersökning och att det inte var någon fara för bebisen.

För övrigt så har vi mött världens underbaraste läkare och BM/sköterskor den senaste tiden! Denne läkare förstod dessutom precis vad vi gått igenom och hur vi kände oss då han hade en nära släkt som kämpat med bla flertalet IVF men misslyckats och till slut skulle adoptera och allt var klappat och klart , t..om. resa bokad och DÅ plötsligt blev paret gravid naturligt!! Han hade stöttat detta par väldigt mkt under deras år och jag blev nästan rörd när han satt brevid oss och hade tid att berätta om deras / hans historia kring längtan efter barn, och jag riktigt kände att han kunde känna ens egna känslor kring hela den här resan.
  • Älva1973

Tuvalina: jag läste att det fanns olika bakterier, men som vanligt så berättas det inte så mycket från sjukvården. Nead to know basis only, och jag tänkte inte på att fråga. Läste även att den antibiotikas jag fick förra gången var den mildaste. Så hade även läkaren sagt och att alla inte tar upp den i urinvägarna. Ska ringa till veckan och fråga vilken bakterie det är. Jag är ju sån att jag vill veta allt, alla detaljer.

• Lillstoran

Innan vecka 20 var det så subtila svaga fosterrörelser. Från vecka 20 övergick de till "puffar". I slutet sv vecka 23 kunde min sambo lägga handn utanpå magen och känna sparkar. I dessa veckor började jag även känna rörelser varje dag. Jag drog så länge med att berätta att jag var gravid att min chef tillslut ställde frågan rakt ut. När jag berättade i vecka 25 så hade alla förstått det en längre tid, utan att jag hade bekräftar det för fler än de kollegor som stod mig närmast. Jag befann mig i ett speciellt läge, mitt i allihop blev jag chef över 3 bolag istället för 1 bolag inom min befattning. Fick personal- och budgettansvar över flera medarbetare och höll på att förhandla om min lön. Så jag ska bara vara hemma i 6 månader och arbetar redan 1 dag i veckan med full access till e-mail och telefon, men längre fram ska jag vara ledig 3 månader ytterligare. Så totalt 9 månader. Vi har delat - exakt - lika på föräldraledigheten. Att jag drog på så länge att berätta var också p g a att jag ville att min nya lön skulle vara satt först, annars var jag rädd att ingen skulle satsa på mig om arbetsgivaren fick veta att jag skulle ha barn. Sedan fanns rädslan hela tiden att mågot skulle hända eller gå fel även om oron minskade i takt med att fosterrörelserna ökade. om något hade hänt ville jag att så få som möjligt skulle veta. De flesta inom min yrkeskår har barnflicka men det är inte aktuellt ännu, men längre fram. Jag tycker det är länge att vara på dagis hela dagarn när barnet bara är ett och ett halvt år. Vi började inte köpa saker förrän efter RUL men jag gick med i massa "grattis baby- box" klubbar, läste tidningar om gravida, barnvagnar, utrustning. Allt sådant blev helt plötsligt väldigt intressant! De roligaste grupperna är maj, juni, juli bebisar etc. Personer som befinner sig i samma veckor av graviditeten och ska ha barn ungefär samtidigt. Att träffa folk i olika åldrar, olika bakgrund betydde väldigt mycket i verkliga livet. Gillar inte när man delar in folk efter ålder. Kände mig faktiskt lite kränkt när folk tog upp min åldern. Såg mig inte själv annorlunda än de som väntade barn i 30 års åldern och hade haft lätt attbli gravida. Barnvagnar är väldigt roligt att kolla på. Blev en Emmaljunga Duo Edge i ljusa tyger, jättefin. Framför allt är det kul att läsa om andra som är gravida och man söker sig omedvetet till personer i samma livsfas med barn i samma ålder. Men jag hade en väldigt bra graviditet, en av de mest givande perioderna i mitt liv. Sedan finns de där Libero klubbarna där man kan nätverka och träffa likasinnade. Det är en väldigt speciell känsla att vänta barn ihop - vi kom varandra ännu närmare. När barnet var fött svällde känslorna över åt alla håll och tårarna bra rann på oss båda. Kärleken till vårt barn kom som blixten från klarhimmel. Jag kanske vill ha ett barn till, det får bli DHEA efter 6 månader när jag slutar amma helt men det känns inte aktuellt att börj med IVF igen, även om jag aldrig till motsats från en del andra upplevde det så fysiskt jobbigt. Kort finns i profil och albumet är under uppbyggnad för de som är nyfikna.

• cff

Idag har jag skickat mens blod till Aten för olika tester. Det finns två olika lab som verkar erbjuda lite olika testpaket så jag skickade helt enkelt till båda. Dels för Life Clinics 7-i-1-test (kostar 190 eur) och dels till Locus Medicus för deras test för 17 könssjukdomar (300 euro, puh!). Båda labben testar för Hidden chlamydia. Förhoppningsvis får jag svar om någon vecka och lovar att då uppdatera er :).

Logistiken var lite meckig eftersom jag befinner mig i London över helgen och själva "insamlandet" tyckte jag var lite knepigt - men glad över att ha fått iväg det.

• callimero

Hej i tråden. Måste höra med er som berättat för era kliniker / läkare om ni tar DHEA i samband med IVF-behandling vad de säger? Svårt att veta om helt hålla upp eller fortsätta?

• mba12

Tjejer tack för er lyckoönskningar.

Germany, det fanns bara 1 ägg, 2 folliklar var tomma.
    Tuva, hoppas det går bra för dig.
    Cff, visste inte att du skulle börja med Aten parallellt, Bra gjort och lycka till.

Den här gången har jag "mens känsla" Sedan återföringen.
    Det kommer och går. Har inte ständig "mensvärk". Det är kanske Progynon!?!
    Förra gången kändes bara i en punkt i livmodern där dem satt embryot antar jag.
    Jag vill inte tolka och tyda än!

Callimero, Läkarna/kliniken säger att man ska fortsätta med DHEA även under hormonbehandlingen. När man får plus ska man sluta med den.

• Hannah8401

Germany, vad obehagligt att bebisen var stillaså länge, tur det inte var någon fara. Hur länge brukar dom vara stilla eller sova?