• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran

Vid en viss tid får barnet en "egen" dygnsrytm. Minns inte exakt vilken dag, utan det kom nog mer gradvis. Min dotter vaknade vid 9 - 10 tiden och höll igång till lunch. Sedan kunde det vara stila rätt så många timmar från dag till dag, sedan var det fullt liv igen på kvällen från kl. 21.00 till 00.00 tiden. Ibland mitt i natten och då brukade jag väcka min sambo för att han skulle lägga handen på magen och känna hur hon sparkade därinne. I vecka 26 ska man känna fosterrörelser dagligen om jag inte helt missminner mig, men jag kände dagligen redan fån vecka 20. Det är dock så gott om plats därinne att de lätt kan hitta ett annat "gömställe", så att man inte känner något. Till mig sa barnmorskan på Mama Mia att jag skulle försöka utröna ett " mönster" och höra av mig om något började avvika. Efter vecka 22 är det förlossningen man söker till. Jag satte upp mål i etapper, först var det att gå över 12 veckan, sedan KUB, RUL, gå över vecka 22, gå över vecka 26. När jag hade kommit till vecka 20 minskade oron, efter vecka 26 minskade oron ännu mindre. Jag vet inte exakt hur många timmar de ligger stilla, men före vecka 20 kunde det gå dagar emellan rörelserna. De blir gradvis kraftigare och kraftigare. Antar att du är gravid, i en gravidtråd där alla är i samma månad kommer du att märka när andra i samma fas känner rörelser etc. Det kan dock variera från fall till fall innan det är något onormalt. Vecka 17 började min mage sätta fart. Vecka 25 hade jag gått upp 10 kg. Vid vecka 20 började det bli omöjligt att dölja hur jag än klädde mig. Kläderna blev större och större och vidare och vidare hela tiden. Brukar man känna rörelser varje dag och det plötsligt avtar så hade jag åkt in till förlossningen precis som Germany. Lycka till om du är gravid! Jag kontaktade barnmorskan hela tiden om jag blev orolig. Allt från förkylning till att jag var tvungen att springa på toa hela tiden. Är den kontrollmänniska och en orolig typ. Bättre att fråga en gång för mycket än för lite.

• cff

Mba - skickar massor med goda tankar till dig och ditt ägg.

• germany
    Hannah8401 skrev 2013-05-04 21:32:58 följande:
    Germany, vad obehagligt att bebisen var stillaså länge, tur det inte var någon fara. Hur länge brukar dom vara stilla eller sova?
    Ja, det var jätteläskigt när allt blev tyst därinne under så lång tid.
    Jag kan bara säga utifrån min egen erfarenhet och min bebis har rört sig i stort sett så fort jag satt ner rumpan och buffat extrat mycket när jag varit i rörelse och sedan satt mig ner. Så för mig var det första gången som jag inte kände några som helst rörelser under mer än 1 dygn. Men enligt läkaren som undersökte mig så kunde bebisar bli väldigt trötta mellan varven då de växer fortare och mer i vissa perioder och helt enkelt behöver mera vila. Sedan så rör den sig säkert lite ändå, men inte nog mycket för att jag skulle känna dom rörelserna. Jag har även moderkakan i framvägg, så mindre rörelser som när liten är  för trött för att karatesparkas så är det då omöjligt att känna dom. Nu har allt dock återgått som vanligt med rörelser med jämna mellanrum.....det känns bra! 

Hur går det för dig med allt? Känner du dig mindre orolig nu och vågar tro att det verkligen ska få gå bra för dig nu? Hoppas du mår bättre och att allt är som det ska.
  • Hannah8401

Så skönt att det inte var någon fara, bara en utmattad bebis

Jag är fortfarande orolig, ska på vul imorgon så är väldigt nervös. Jag är också lite rädd föratt sluta med crinonegelen, jag har i 14 dagar till, kommer då vara 11+1. Jag tänkte fortsätta smörja med kräm men räcker det? Hur länge tog du progesteron?

• Älva1973

Hannah: jag tog progesteron till v12, började trappa ner med halv dos några dagar innan jag slutade helt. Jag är övertygad att det går bra få mina Gyn sagt väldigt övertygande att moderkakan producerar allt bebis behöver från v9 redan.

Germany: så skönt att allt var bra, jag förstår oron då man kämpat så länge.

Mba12: hejja hejja :)

I dag ringde jag och fick veta att det var e-colibakterie jag hade och känner mig väldigt lättad att det inte var streptokocken. Mängden var det "normala" varken låg eller hög. Nu äter jag Cefadroxil och hoppas att bakterierna försvinner från urinen.

• Lillstoran

Hannah - jag tog Progesteron till utgången av vecka 12. Hade spottings som var rosa, röda och bruna vid BIM, från vecka 7 - 12. Sedan upphörde det resten av graviditeten. Det är en fantastisk upplevelse att vänta barn tillsammans. Tyckte det var så mysigt att vara gravid att jag gärna skulle vara det någon mer gång. Gå med i ett antal gravidgrupper när du ramlat över utgången av vecka 12. Har sett i andra trådar att de då går från IVF tråden till gravidtrådar istället när de gått ur vecka 12. Ett tips - de trådar där personer väntar barn samma månad som du. I en tråd med många upptäcker du att det finns de som har RUL, BF i samma vecka som du. Samt en tråd där personer bor där du själv bor. Fast det trillar in nya personer i gravidtrådarna sent upp i veckorna. Jag var vidskeplig och gick inte med förrän efter vecka 20. Gravidmassage gick jag på på Banergatan på Öfvre Östermalm och det kan varmt rekommenderas. Finns en mängd olika kurser och aktiviteter om du bor i en storstad att aktivera sig i, där du träffar andra som också väntar barn. Du har en fantastisk tid framför dig! Har faktiskt också tagit bort en person från Face Book för att hon varje dag talade om sin graviditet. Inte för att jag tog det minsta illa vid mig, utan för att jag var singel och i en helt annan fas av livet och alla hennes statusuppdateringat handlade hela tiden om en och samma sak.

• Lillstoran

Älva - barnmorskan tyckte jag skulle uppsöka vårdcentralen då jag var väldigt kraftigt förkyld och det kunde vara streptokocker (men det var det inte). Hon skickade även morgonurin på odling då jag helt plötsligt vid vecka 20 sprang på toa stup i kvarten. Fast det var ingen urinvägsinfektion. Jag kollar hellre en gång för mycket än för lite. Tar aldrig risker eller chansar.

• cff

Har ni andra också fått mail från dhea.com där de säger att de om en månad kommer att sluta skicka till Sverige?
    Det känns som att det är läge att fylla på rejält i förråden... 

• mba12
    cff skrev 2013-05-04 23:39:08 följande:
    Mba - skickar massor med goda tankar till dig och ditt ägg.
    Hjärta

• mba12
    cff skrev 2013-05-06 23:45:14 följande:
    Har ni andra också fått mail från dhea.com där de säger att de om en månad kommer att sluta skicka till Sverige?
    Det känns som att det är läge att fylla på rejält i förråden... 
    Du behöver inte oroa dig så mycket om det