• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Germany, läskig att du inte kände av rörelsenRynkar på näsan Hemsk.
    Bra gjort att du åkte till akuten.
    Kram

• Hannah8401

Bebisen levde idag på vul vecka 10 (9+1) och var precis rätt storlek 2,4 cm jag fick också mer crinonegel utskrivet, det känns tryggt, då kanske man kan trappa ned i vecka 12. Har ni andra slutat tvärt eller trappat ned?

• germany

Hannah - Vad skönt för dig att du fått bekräftat via ultrlajud att allt såg så fint ut som det bara kan göra Solig.
    Snart har du passerat v. 12, du ska se att du känner dig bättre till mods då.

Jag tog Crinone fullt u fram till lite mer än v. 12. Därefter så trappade jag ner genom att ta varannan dag. Mnins inte nu hur länge jag tog varannan dag, står nog i ett tidigare inlägg från mig nånstans här i tråden. Sedan drog jag ut till var 3:dje dag innan jag helt vågade sluta. Att sluta tvärt tordes jag inte, även om klinikerna ofta säger att man kan sluta redan vid TD tvärt t.e.x. Jag har tagit det mer säkra före det osäkra.

Må så gott nu!

• germany
    mba12 skrev 2013-05-07 09:08:33 följande:
    Germany, läskig att du inte kände av rörelsenRynkar på näsan Hemsk.
    Bra gjort att du åkte till akuten.
    Kram
    Från vecka 22 är det förlossningen som gäller och det känns skönt att få hjälp där.
    Mkt tillmötesgående och inga krusiduller om att man ska avvakta där inte.

Tänker på dig och hoppas att du mår hyfsat i ruvartiderna.
    Kan inte ditt lilla embryo få glädja dig och alla oss andra nu genom att visa ett plus på din TD.
    Så länge motsatsen är bevisad så tycker jag att vi tänker att så ska det bli.

Kram och ta hand om dig.
  • mba12

Oh Germany, tänk om det var så enkelt som du skrev att det ska ge mig glädje och några andra till här och sedan wops... Flört
    Har haft svaga "mensvärk" fram och tillbaka tills igår. Igår och idag hade jag inga symptom. Idag på eftermiddag fick jag sånt "ballong" mage! Inga luft eller sånt utan  uppsvullen mage. Sånt brukar jag få innan ÄL eller precis innan mens. ÄL är jag säkert att jag inte har, det måste vara mens som är på G eller Progynon som har orsakat detta!?!
    Kram vännen

• germany
    mba 12 - Enkelt är det dessvärre inte, tyvärr. Jag förstår att du ställer in dig på det värsta tänkbara.
    Det är alltid lättare att tro och våga hoppas åt andra motför att själv sitta där i ruvarstadiet och tvivla på sig själv.....
    Men jag hoppas du inte gett upp hoppet innan motsatsten verkligen är bevisad?
    Svullen mage kan likväl hänga ihop med graviditet som med mens, jag skulle önska att det i ditt fall beror på det förstnämnda. När har du TD? Fick du förresten några stödmediciner?

Jag tog progynon vid min 4:e IVF, men har inte skrivit något i mina anteckningar om att jag upplevde att jag fick svullen mage.
  • mba12
    Germany, 19:e är testdag.
    Även om jag inte vill analysera och tolka symptom/ej symptom hamnar jag ibland där ändåObestämd

Mår inte illa, känner inget speciellt på brösten.
    Nä, det visar sig om en vecka tror jag. ET hade jag 2:a Maj, jag tror jag kan testa nästa torsdag el. fredag
  • germany

mba 12 - Helt naturligt att man hamnar i det där tvivlet....vore nästan konstigt om man tog allt med en klackspark utan oro och funderingar. Men det är jobbigt att vara där du är nu.....

Vet du vad! Bröst och illamående är ofta något som kommer senare, en liten bit längre in i graviditeten. Det allra första säkraste graviditetstecknet är att mensen uteblir. Mitt illamående kom tex smygande ca 2 veckor efter att jag plussat, inte dessförinnan. Brösten likaså, de hände inget särskilt alls med dom förrän ännu senare.

Sedan kan ju våra stödmediciner ge falska symptom också, så det allra bästa är egentilgen att helt och hållet blunda för vad man känner och inte känner....men jag vet ju att det är betydligt lättare sagt än gjort......För det är jättesvårt att inte låta bli att känna efter hur det känns med allt.
    Enda sättet att komma ifrån tankarna är nog att se till att sysselsätta sig hyfsat under ruvartiden och gärna vara ute och om man orkar också umgås med nära och kära (vilket man oftast ju tycker kan vara jobbigt när man inte är på topp utan hela tiden har tankarna hängandes efter en vart man än går.)

Men du har mer än 1 vecka kvar till TD, så ge absolut inte upp hoppet så här tidigt!
    Du vet att du har alla mina tummar, tår och tankar på det allra bästa för ditt lilla embryo.

• mba12

Tack Germany,
    Jag tar Prednisolon (nu 15 mg) , Progynon morgon och kväll och Prasteron så klart, morgon och lunch.

Och ska träffa en vän här på FL idag och luncha, och det är jag glad för
    Tänk om du var härDrömmer

Kram

• germany
    mba 12 - Någon gång kanske våra vägar möts för oss också, på riktigt. Men visst är det synd att avståndet för oss alla är så långt emellan....Tänk om du, jag m.fl hade bott på ett avstånd på max 10 mil ifrån varandra. Oj, vad vi skulle ha mkt utbyte av varandra och säkerligen få riktigt fina vänner för livet! Allas vår situation är ju onekligen speciell......och vilken samhörighet man känner med sina medsystrar.

Är glad att du har någon som förstår som du kan träffa och prata och ha trevligt med och där ni då verkligen förstår varandra. Jag är med dig / er i tankarna och hoppas att ni får en härlig lunch och en trevlig pratstund under tiden. Hjärta