• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Tack Germany, då ska jag också prova att trappa ned med crinonen när jag kommit till vecka 12.
    Mba hoppas det går vägen denna gång:)

• Ng73

Hej vanner. Har nu tagit prasteron i 5 dagar och de sista 2 dagar vaknat med huvudvark. Ar det fran prasteronet tro? Borjade med 50 mg aven fast lakaren sa 75 fran borjan, men tanker oka till det sa smaningom. Jag far ofta huvudvark I samband med bihalor, men tar kortison sprej varje dag iom att sa mycket blommar har I staterna just nu, sa jag vet ej om huvutverket kommer Fran allergier el prasteronet. Annars kanner jag inte av ngt annat som andra namnt (energy ,start att sova etc) men det ar kanske for tidigt an? Mba12. Ruvar du just nu? Germany tank att man aldrig kan bara slappna av och njuta aven nar man val plussat.bra att ally ser fint ut iaf.

• Ng73

Ps.en rejal huvudvark med illamaende. Jag avstar fran tabletter, sa jag mar ej sa bra just nu.idag varre an igar.

• Ng73

Nyfiken pa pimpim.har inte satt ngt fran henne har I traden pa lange.hade hon ocksa plussat? Kommer ej ihag nu

• Vi 5

Ng73, jag fick huvudvärk som jag gror kom från att jag efter ca 4 v ökade DHEA från 25 till 50mg. Jag saktade då ner ökningen och tog 50 mg var tredje och sedan varannan dag. Jag fick även mkt hjärtklappning. Men när jag saktade av försvann det efter ett tag. Samma hände när jag skulle öka till 75mg.

Mba12, jag håller med Germany de flesta får inga tydliga symptom förrän ca 2 v över tiden/bim. Om man kan försöka hålla sig logisk och inte analysera symptom så underlättar det definitivt. Men fy så svårt deg är. Håller timmarna för dig!

• Ng73

Vi 4 - min lakare sa 75 fran borjan. Jag ticket det kandes lite Val mycket att borja med, men 50 kanske var for mycket det ocksa :/

• Missne

Hej alla kämpar! Nu var det ett tag sen jag skrev. Behövde vila upp mig mentalt efter förra misslyckandet, men idag har jag påbörjat ett nytt försök. Har bytt tillbaka till Puregon denna gång. Har fortsatt ta 10 mg prednisolon sen förra försöket utan uppehåll. (enligt Falun skulle jag bara ta det i 7dagar från ET. Ni andra som tar pred vilken dos tar ni och hur länge? Funderar på att höja dosen sen vid ET, frågan är bara hur mycket? Äter även barnalbyl sen förra försöket för att försöka öka blodflödet,men antar att jag måste sluta nån dag innan ÄP för att inte blöda för mycket. Känns i alla fall bra att varapå G igen.

• germany

Missne - Härligt med ett nytt försök nu innan sommaren. Vul på måndag då? Hoppas på några (gärna många) fina folliklar som utvecklar sig som de ska.

Vore jag du så skulle jag höja till 20 mg på ÄP dagen och sedan ta den förhöjda dosen tills 3 dagar efter ET då jag sedan skulle ha sänkt till10 mg igen. Skulle också ha fortsatt med kortison först och främst fram till TD.
    Själv så slutade jag inte helt med kortison förrän jag kommit en bit över v. 12 i min graviditet och jag trappade ner väldigt långsamt. Allt beror ju också på om du vet med dig ha automimmuna sjukdomar osv. En del behöver högre dos kortison och andra kanske inte ens är i behov av preparatet, det kanske inte ens gör någon skillnad om kroppen inte har några problem i vanliga fall.

Jag började förresten med kortison vid sprutdag 1 vid mitt senaste IVF och fortsatte med låg dos (5 mg) även efter att jag testat minus. Ville inte sluta helt när vårt hemmaförsök stod inför dörren. Så när jag överaskande  plussade vid vårt hemmaförsök hade jag bara för ca 3 dagar sedan tagit sista tabletten, trodde ju att det var kört med ett plus då jag testade minus bara någon dag innan BIM. Men jag började direkt om igen (tog då först 10 mg men minskade efter ett tag till 7,5) och hade bara ett glapp / uppehåll på dessa 3 dagar och fortsatte som sagt äta kortison till över v. 12.

Trombyl (i ditt fall barnalbyl) så skulle jag nog inte ta det när det närmar sig ÄP.
    Själv fick jag Trombyl utskrivet av läkare och började med dessa vid ET-dagen och äter fortfarande (i vecka 26 och kommer så att göra ända fram tills några veckor innan BF). Fragmin tar jag också hela vägen fram till BF.

Visst går du i Falun? Kan du inte få vanlig trombyl utskrivet där hos dom?
    Har du bett om Fragmin? Dessa 2 preparat jobbar på olika sätt. Löser upp samt förhindrar blodproppar.

Lycka till nu med kommande vul, först och främst.

• germany
    Ng73 skrev 2013-05-08 14:56:51 följande:
    Nyfiken pa pimpim.har inte satt ngt fran henne har I traden pa lange.hade hon ocksa plussat? Kommer ej ihag nu
    Har inte sett till henne på länge. Vore roligt om hon har plussat, men jag har inte sett något inlägg från henne att hon gjort det. I bland kan man behöva en längre tids vila från FL, speciellt om man är slutkörd och inte orkar ta in mera från barnverkstaden. Ladda batterierna igen och försöka komma tillbaka till livet igen.....Så har jag känt ofta, men har inte lyckats ha mer än korta perioder med vila från FL Glad. Är ju trots allt här i mina favorittrådar som jag har mina likasinnade att prata & bolla med.