• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    Cice skrev 2013-06-04 15:53:55 följande:
    Det var länge sedan jag skrev här. Jag har fått MF, för ett tag sen och efter det,  jag har  inte  använt DHEA.  Jag var mkt trött o mkt ledsen.

Jag bestämde mig för  att  göra en  några   IVF  till . Jag ska snart göra  ET, och är det första gången jag har fått 9 ägg. Åtta ägg blev befruktade.

Jag har 3 DHEA förp som jag vill sälja.  Vitabase med 50 kapslar vardera, 50mg.

Jag vill lämna en stor kram till alla som är gravida och de som fortfarande kämpar för denna dröm, som  är så vacker, .

Beklagar verkligen ditt mf
  • MRE
    cff skrev 2013-06-05 19:39:59 följande:
    Idag hade jag världens flyt :) Jag skulle hämta ut medicin inför kommande IVF (jag håller redan på och nedreglerar, börjar stimuleringen på fredag). Listan inkluderade mediciner relaterade till immunologi som hade skrivits ut av min engelske läkare - väldigt dyra sådana som man ju tyvärr måste betala för själv eftersom utländska recept inte faller under högkostnadsskyddet. Jag brukar köpa mina mediciner på mitt fantastiska lokala apotek och hade mailat dem listan i förväg - då är allt redan ihopplockat när jag kommer och det brukar fungera mycket smidigt. Denna gång var jag lite osäker på en av medicinerna och det slutade med att vi knackade på hos läkaren som sitter vägg i vägg med apoteket. Det hela slutade med att han skrev ut ett svenskt recept på mina engelska mediciner... Så idag sparade jag (om man nu kan kalla något i den här karusellen för att spara) 10.000 kronor.   Som apotekaren anmärkte så får jag ta det som ett gott tecken för att denna cykel skall bli framgångsrik... 

Gillas! Det kommer säkert gå galant!
  • MissBoring

Cff, du är värd all medgång du kan få som du kämpar!

• Missne

cff: wow, vilket flyt med läkaren. Håller tummarna för att flytet håller i sig och att det går hela vägen denna gång.

• Liv2014

Tack för tipsen cff! Känns dock som en smärre omöjlighet attvfå någon att göra alla dessa tester... Men kanske värt ett försök.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-06 20:12:41 följande:
    Tack för tipsen cff! Känns dock som en smärre omöjlighet attvfå någon att göra alla dessa tester... Men kanske värt ett försök.

Ett tips är att byta vårdcentral - och innan du listar dig på den nya fråga om de kan tänka sig att skriva remisser på de prover du vill (och eventuellt betala för dem). De vill ju gärna att du listar dig hos dem, för det tjänar de pengar på, och har du tur och träffar en hjälpsam läkare som kan det funka (funkade för mig :).
  • Liv2014
    cff skrev 2013-06-05 19:39:59 följande:
    Idag hade jag världens flyt :)

Jag skulle hämta ut medicin inför kommande IVF (jag håller redan på och nedreglerar, börjar stimuleringen på fredag). Listan inkluderade mediciner relaterade till immunologi som hade skrivits ut av min engelske läkare - väldigt dyra sådana som man ju tyvärr måste betala för själv eftersom utländska recept inte faller under högkostnadsskyddet. Jag brukar köpa mina mediciner på mitt fantastiska lokala apotek och hade mailat dem listan i förväg - då är allt redan ihopplockat när jag kommer och det brukar fungera mycket smidigt. Denna gång var jag lite osäker på en av medicinerna och det slutade med att vi knackade på hos läkaren som sitter vägg i vägg med apoteket. Det hela slutade med att han skrev ut ett svenskt recept på mina engelska mediciner... Så idag sparade jag (om man nu kan kalla något i den här karusellen för att spara) 10.000 kronor. Skrattande 

Som apotekaren anmärkte så får jag ta det som ett gott tecken för att denna cykel skall bli framgångsrik... 
    Ibland finns det vänliga själar : ) Har du möjligtvis en "lista" på prover man bör ta relaterade till immunologi också. Har fattat nu när jag börjat läsa på att jag har flera tecken på detta: superbra imunförsvar blir nästan aldrig sjuk när andra är sjuka, allergier, glutenintoleras och eventuellt endometrios (aldrig någon läkare som trott på detta dock så inte utrett/bekräftat), svårt att bli gravid och fått missfall.
  • Snart lycklig

Eftersom dhea.com (enligt cff) ska sluta att leverera till Sverige den sista juni i år, googlade jag lite på mikroniserad dhea. Det finns ju många som har dhea men just att den är mikroniserad är svårare att hitta. Jag har snappat att det är bättre med mikroniserad, eller hur?

Jag hittade en site amazon.com som hade flera sorter av dhea, men en var mikroniserad och MYCKET BILLIGARE än på dhea.com.

Jag har naturligtvis ingen aning om den är lika bra som den som dhea.com har, men läste en användares kommentarer som tom hade fått högre värden med denna än den dyra hon köpt innan.

Värt att titta på i alla fall.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-06 20:29:04 följande:
    Ibland finns det vänliga själar : ) Har du möjligtvis en "lista" på prover man bör ta relaterade till immunologi också. Har fattat nu när jag börjat läsa på att jag har flera tecken på detta: superbra imunförsvar blir nästan aldrig sjuk när andra är sjuka, allergier, glutenintoleras och eventuellt endometrios (aldrig någon läkare som trott på detta dock så inte utrett/bekräftat), svårt att bli gravid och fått missfall.

Tyvärr har jag ingen sådan lista (inte ännu i alla fall). Här har jag dock beskrivit hur jag tog "Chicagoproverna": Utländska tester och behandlingar (se inlägg #22).

Kolla även in dessa länkar på fertilityfriends.co.uk:

Immune FAQ - Continuously updated and added to.
    Agate's guide to learning from your failed IVF cycle

• Ng73

hhej alla fina...  undrar om det är ngn här som tagit melantonin samtiigt som prestaron...?  är nu inne på andra månaden med prasteron... och tar 75 mg varannan dag och 50 mg varannan dag.. tar all på morgonen...och jag har jättesvårt att sova på nätterna... halvsover hela natten känns det som...trött hela dagarna...  styrkekramar till alla kämpare här