• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Snart lycklig

Jag har tagit Melatonin 3 mg/dag (på kvällen ca 1 h innan sovdags) länge i kombination med DHEA. Melatonin kan vara bra för äggkvaliteten och bra för att få sova lite bättre.

Jag tar två DHEA på fm och en tablett sen em, totalt 75 mg /dag. Jag äter inte hela tiden, då jag efter ordination från Dr D i Aten slutar vid mensstart vid mina stiumuleringar (samlar befruktade embryon i Aten utan återföring just nu).

Däremot ska man ha i åtanke att Melatonin kan trigga immunsystemet, så det kan vara bra att sluta innan ET/FET.

Man får välja lite här, kanske bättre äggkvalitet, men kanske lite triggande av immunsystemet.

• Sibeb
    Snart lycklig skrev 2013-06-07 18:43:08 följande:

Eftersom dhea.com (enligt cff) ska sluta att leverera till Sverige den sista juni i år, googlade jag lite på mikroniserad dhea. Det finns ju många som har dhea men just att den är mikroniserad är svårare att hitta. Jag har snappat att det är bättre med mikroniserad, eller hur?

Jag hittade en site amazon.com som hade flera sorter av dhea, men en var mikroniserad och MYCKET BILLIGARE än på dhea.com.

Jag har naturligtvis ingen aning om den är lika bra som den som dhea.com har, men läste en användares kommentarer som tom hade fått högre värden med denna än den dyra hon köpt innan.

Värt att titta på i alla fall.

Jag har köpt DHEA från www.vitamarket.net. Den är iofs inte mikroniserad  men det kan kansek vara ett prisvärt alternativ?
  • Säljes i Årsta Stockholm

Hej

Jag har köpt dhea från dhea.com 25 mg 180 tabletter. Men jag har inte fått den burk som man ser på bilden; i stället har jag fått en liten, liten vakuumförpackning i ett oranget kuvert. Det står inte någonstans på den att det är DHEA. Följande koder finns DU25180 (i översta vänstra hörnet, ser ut som en stämpel) samt förtryckt DL - MSU 25 mg 180 tablets.

Det finns också en bruksanvisning där det står  "Direction: Adults, as a dietary supplement, take 1 tablet 1 to 2 times daily, preferably one tablet at breakfast (and one 8 hours later if taking two), or as recommended by your health care professional."

Sedan finns också en varningstext där män med prostatacancer (eller misstänkt prostatacancer) inte ska äta produkten samt att man ska rådfråga sin doktor om man är gravid, laktosintolerant, diabetiker, har lågt blodsocker eller har någon annan medicinsk blodsocker.        

Är det detta som ni andra i tråden äter? Har ni   också fått en pytteliten vakuumförpackning där det inte någonstans står vad det är för några tabletter?

Jag blir orolig att det skulle vara något annat än DHEA, något riktigt farligt i förpackningen. 

• Mikki

Japp det är den :) den levereras på det sättet för att inte fastna i tullen :)

• Liv2014

Ni som tar dhea tar ni 75 eller 50. Är det någon som vet vilken dos Falun brukar skriva ut? Kan också tipsa om att man kan köpa dhea på makemefertile.com dyrt men är noga testat tillsammans med CHR-kliniken i new york.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-11 20:28:29 följande:
    Ni som tar dhea tar ni 75 eller 50. Är det någon som vet vilken dos Falun brukar skriva ut? Kan också tipsa om att man kan köpa dhea på makemefertile.com dyrt men är noga testat tillsammans med CHR-kliniken i new york.

I mitt inlägg #2797 har jag kopierat in den rekommendation som CHR ger sina patienter (det är ju de som forskar kring dhea). De använder 75 mg i alla studier (25 mg TID/Ter In Die, Latin: Three Times A Day).
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-11 20:28:29 följande:
    Tack för tipset (vi behöver ju lite olika alternativ nu när dhea.com stänger ned). Det är i alla fall billigare än CHRs egen webshop (http://www.fertinatal.com/shop/FERTINATAL-DHEA-fertility-supplement?filter_name=dhea) där 63 tabletter kostar 200 USD. Flört

För alla er nytillkomna kan jag påminna om att 7-keto-dhea inte fungerar (det omvandlas inte till androgener, vilket ju är den effekt vi vill komma åt). 
  • Säljes i Årsta Stockholm

Tack snälla Mikki för ditt svar! Jag får lita på att det verkligen är DHEA som jag har fått.

Jag har ytterligare en fråga som säkert någon klok person i denna tråd har ett svar på. Är det oklokt att kombinera DHEA och L-arginin? Jag har ätit L-arginin en kortare period för att förbättra blodflödet i underlivet. Jag har L-arginin kvar för ca 2 veckor till och jag hade (tror jag) ägglossning för ett par dagar sedan, dvs. när jag får min nästa mens kommer mitt L-arginin att vara slut. Så vad jag egentligen undrar är om jag ska ska börja äta DHEA nu direkt efter ägglossningen, antingen i kombination med L-arginin eller att jag skippar L-arginin eller om jag ska börja vid nästa mens (och äta upp mina L-arginin).

Förlåt den förvirrade frågan, men det känns som om varje vecka är dyrbar, för jag är 45+.  Det är kanske väldigt förmätet att önska sig ett barn vid den åldern, i synnerhet som jag har fått den oerhörda ynnesten att redan ha en 2½-åring. Hoppas att ingen tar illa vid sig av mina frågor!!!

• cff
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-06-12 11:04:14 följande:
    Tack snälla Mikki för ditt svar! Jag får lita på att det verkligen är DHEA som jag har fått.

Jag har ytterligare en fråga som säkert någon klok person i denna tråd har ett svar på. Är det oklokt att kombinera DHEA och L-arginin? Jag har ätit L-arginin en kortare period för att förbättra blodflödet i underlivet. Jag har L-arginin kvar för ca 2 veckor till och jag hade (tror jag) ägglossning för ett par dagar sedan, dvs. när jag får min nästa mens kommer mitt L-arginin att vara slut. Så vad jag egentligen undrar är om jag ska ska börja äta DHEA nu direkt efter ägglossningen, antingen i kombination med L-arginin eller att jag skippar L-arginin eller om jag ska börja vid nästa mens (och äta upp mina L-arginin).

Förlåt den förvirrade frågan, men det känns som om varje vecka är dyrbar, för jag är 45+.  Det är kanske väldigt förmätet att önska sig ett barn vid den åldern, i synnerhet som jag har fått den oerhörda ynnesten att redan ha en 2½-åring. Hoppas att ingen tar illa vid sig av mina frågor!!!

Jag äter både dhea och L'arginin. Jag har inte hört eller läst någonstans att de skulle interagera så jag tycker du kan fortsätta med l'arginin även nu när du börjar med dhea (dvs köp fler burkar l'arginin) :)
  • Ng73
    Snart lycklig skrev 2013-06-11 12:28:02 följande:
    Jag har tagit Melatonin 3 mg/dag (på kvällen ca 1 h innan sovdags) länge i kombination med DHEA. Melatonin kan vara bra för äggkvaliteten och bra för att få sova lite bättre.

Jag tar två DHEA på fm och en tablett sen em, totalt 75 mg /dag. Jag äter inte hela tiden, då jag efter ordination från Dr D i Aten slutar vid mensstart vid mina stiumuleringar (samlar befruktade embryon i Aten utan återföring just nu).

Däremot ska man ha i åtanke att Melatonin kan trigga immunsystemet, så det kan vara bra att sluta innan ET/FET.

Man får välja lite här, kanske bättre äggkvalitet, men kanske lite triggande av immunsystemet.

hej!  så du gör uppehåll med dhea vid mens eller melantonin? falun sa ingenting om uppehåll...  ska ta fram till äggplockning vid nästa ivf i aug  ...  närmar sig sakta men säkert ;)    jag vet att melantonin också används i samband med försök att påverka äggkvaliten...   sen är det över huvudtaget svårt att trigga igång melantonin här i sverige över sommaren med de ljusa nätterna :P      har kontaktat falun angående melantonin i samband med dhea men ej hört ifrån de än...   är det recept belagt här i sverige förresten?  tack för ditt svar snart lycklig! och lycka till på din resa !!!