• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-11 20:28:29 följande:
    Ni som tar dhea tar ni 75 eller 50. Är det någon som vet vilken dos Falun brukar skriva ut? Kan också tipsa om att man kan köpa dhea på makemefertile.com dyrt men är noga testat tillsammans med CHR-kliniken i new york.

falun skriver ut 75mg från dag ett....   har själv tagit det lugnt och ökat succesivt över den första månaden... vet ej vad andra kände av när de började men jag fick tung huvudvärk och mådde allmänd illa dag 3 och 4 och det var på 25 mg bara...  men sen har det gått bra att öka till 50 och nu 75...   fast helvetes svårt att sova... :(    lycka till
  • iizastar

Hej alla undrar om jag kan hoppa in i denna tråd? Behöver lite stöd i denna eviga kamp om att bli gravid

Är 33 år och har 3 misslyckade ivf bakom mig och ska göra ett sista gratisförsök i höst. Har haft dåliga ägg varje gång och vill börja med DHEA och Melatonin. Kommer att få Melatonin utskrivet av läkare här men har inte frågat om DHEA. Är väldigt nyfiken på DHEA och det verkar som att många lyckas efter att intagit det.

Vet inte riktigt vilka sorter som räknas. Beställde igår från www.vitamarket.net men vet inte om dom är  bra där. Får se om det kommer fram ens. Funderar på att beställa från något annat ställe också, läser mycket här i tråden att den ska vara micro DHEA. 

• Liv2014

Lizastar makemefertile.com är microniserat dhea som är framstestat med den ledande kliniken gällande detta i USA. Har beställt från dem. Har tiDigare beställt från dhea.com som jag börjat äta, men de skall tydligen sluta skicka till Sverige snart. De första är dyrare men noggrant testade så själv lägger jag mitt kort på dem. Om de kommer fram vill säga och inte fastnar i tullen. Melatonin är jag nyfiken på också! Dock känns det inte som jag vågar ta dem då jag misstänker att jag kan ha immunologiskan problem, och då skall man tydligen undvika dem står det. Någon som har någon erfarenhet här?

• Liv2014

Cff tack för svar! Hur tar du ditt? Står övervägande delen på morgonen men samtidigt 3 ggr om dan i samband med måltid... Peka efter fyra månader, hört tre innan och tror att Falun har typ två och lite till under ivf:n. Hade tänkt satsa på tre månader, orkar inte vänta ytterligare en månad extra :( Har du märkt någon skillnad ifall du gjort flera ivf:er och ätit olika lång tid innan?

• cff

Jag har köpt melatonin här: http://www.keymelatonin.se/key_melatonin_night.html. Har inte ens försökt att få det på recept - trodde ingen läkare skulle gå med på det (Circadin, som det heter i Sverige är endast "indicerat" för patienter som är 55 år och äldre). Men inspirerad av dig iizastar tror jag att jag skall försöka få det utskrivet jag också (har dock inte bestämt vilken läkare jag skall fråga :). Dock kommer Circadin i 2 mg-tabletter och det är 3 mg som man har testat i fertilitetsstudier så då får man ta en och en halv tablett.

• iizastar

Ja då kanske man ska ta och beställa där innan dom slutar att skicka till Sverige. Såg att man kunde beställa på denna sida från USA http://www.fertinatal.com/, fanns även intressant läsning om just förbättring av ägg med hjälp av DHEA. Men det kosta lite mer ca 200 USD för 3 månaders behandling. Men man blir ju desperat då vården här i Sverige verkar stå still då det handlar om att förbättra äggkvalitet mm. Känns lite läskigt att behöva beställa då man inte vet om det ens kommer fram men vad ska man annars ta sig till när det är så svårt att få saker utskrivna här, man längtar ju så otroligt mycket efter att få ett barn, så då känns dom där kronorna värt det, även om man tar en risk.

cff jag har sömnproblem redan nu och tar då Lergigan (antihistamin som man kan ta under graviditet) så jag fråga den läkaren om jag kunde få Circadin. Hon vet hur jobbigt jag har det med att inte bli gravid och hon såg då ingen fara med att jag tar det inför ivf:en. Ja precis man får då ta 1,5 tabl. Men det blev att jag beställde en burk Melatonin från www.vitamarket.net men vet inte om det är nåt bra. Någon annan som beställt därifrån? cff har du fått nån effekt av dina melatonin? många blir ju trötta av det eftersom det är sövande...

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-12 20:55:04 följande:
    Cff tack för svar! Hur tar du ditt? Står övervägande delen på morgonen men samtidigt 3 ggr om dan i samband med måltid... Peka efter fyra månader, hört tre innan och tror att Falun har typ två och lite till under ivf:n. Hade tänkt satsa på tre månader, orkar inte vänta ytterligare en månad extra :( Har du märkt någon skillnad ifall du gjort flera ivf:er och ätit olika lång tid innan?

Liv2014 skrev 2013-06-12 20:55:04 följande:

Jag började äta Dhea samtidigt som jag började med min första IVF. Det har varit så himla mycket som varierat mellan mina olika IVF-cykler så jag har svårt att veta om det har hjälpt eller inte. Men, innan jag började hade jag en extremlåg nivå av dhea i kroppen vilket gjort mig sjuk. Efter en vecka med tillskotten var jag helt plötsligt frisk. Helt otroligt (hade i ett år haft ont i kroppen, varit extremt trött och haft både minnes- och koncentrationssvårigheter).

Anledningen till att man normalt förespråkar att man skall ta mest på morgonen är för att det är så den naturliga nivån i kroppen varierar (i början tog jag två tabletter på morgonen och en vid lunch, om jag istället tog en senare på kvällen hade jag svårt att sova). CHR rekommenderar tre gånger om dagen och min gissning är att det beror på att vi äter dhea för att få upp testosteronnivåerna i kroppen och i alla fall för mig så korrelerar mitt DHEAS (den sultatiserade formen av DHEA - som är den man oftast mäter) otroligt väl med hur mitt intag av DHEA (testar jag 12 timmar efter senaste tabletten ligger det på 7-9, 24 timmar efter på 3-4 och 72 timmar efter senaste tabletten ligger det på 1) och likaså med testosteron (som korrelerar nästan exakt med min DHEAS-nivå). Eftersom jag tror att det är bra att ha en jämn, högre nivå av testosteron (än jag har naturligt, utan tillskott) så har jag nu gått över till att ta det 3 ggr/ dag, ungefär 8 timmar mellan varje tablett (fast det är jag inte så exakt med, första tabletten kl 07, andra oftast kl 12 och tredje vid 22) och numera har jag inga problem med att sova även om jag tar dhea på kvällen. 

En del studier pekar på att förbättringarna fortsätter under hela de sju första månaderna, men många blir faktiskt gravida redan efter 1-2 månader på dhea, så det är inte för tidigt att börja med ivf efter tre månaders tillskott. Min rekommendation är dock att du testar DHEAS plus de andra proverna listade tidigare i tråden, innan du börjar, dels för att ha en referensram och kunna följa vad som händer i din kropp när du tar detta (ganska kraftfulla) tillskott, dels för att veta om din utgångspunkt är en bristnivå eller normalnivå.  
  • cff

Det första som hände var att min ÄL uteblev (jag började med melatonin dag 5 i cykeln före min planerade IVF). Då blev jag tvungen att berätta för min läkare att jag åt melatonin (vilket jag då gjorde en paus med och då fick jag ÄL, några dagar försenat) och min IVF blev uppskjuten en månad. Därefter har jag istället tagit melatonin från efter ÄL i månaden före IVF fram till ÄP. I olika studier har man testat dels tre månader av melatonin, dels från dag 5 i cykeln föregående IVF och dels från och med första stimuleringsdagen. I alla studier tror jag man gör uppehåll från ÄP.

Jag noterade att jag sov otroligt bra på melatonin. Ffa när jag samtidigt tar inositol (en cykel åt jag melatonin utan inositol och då tyckte jag att effekten var svagare).  
  • cff
    MRE skrev 2013-06-12 22:37:16 följande:
    Cff, hur mycket insistol har du tagit?

Jag tog i ca en månad och gjorde sen uppehåll ett tag (efter att jag insett att det överallt står att det är bra för kvinnor med PCOS - mitt problem är ju det motsatta: för få ägg) - började igen för någon vecka sedan (efter att ha tagit en runda till med att läsa studier som gjorts på kvinnor som inte har pcos. Äter 2 gram på morgonen och 2 på kvällen. 

Har skrivit en kort sammanfattning om studien i inlägg #234 i tråden Förbättra oddsen vid IVF.