• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Snart lycklig

Är det Cenitol du beställde? Är det myo-Inositol? Jag behöver snarast mer Inositol och vill ha myo. Please, förtydliga f mig. Tack!

• gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-20 15:48:40 följande:
    Är det Cenitol du beställde? Är det myo-Inositol? Jag behöver snarast mer Inositol och vill ha myo. Please, förtydliga f mig. Tack!
    Myo-inositol är den aktiva ingrediensen av Cenitol. Kolla linken. Hoppas den hjälper. Glad
  • Liv2014

Någon som fått ont i lederna (handleder och fingrar) vi tiden runt ÄL efter ha börjat med dhea? Någon som fått försenad eller utebliven ÄL efter att ha börjat med dhea? Har känts som det är dags för ÄL i flera dra nu men teststickorna visar ingenting...

• Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-20 16:30:08 följande:
    Myo-inositol är den aktiva ingrediensen av Cenitol. Kolla linken. Hoppas den hjälper.

Tack snälla!!! Ska kolla ordentligt när jag har tillgång till datorn.
  • Snart lycklig

Liv, jag fick senare ägglossning och längre cykel när jag startade med DHEA. Ej ont i leder och fingrar, vad jag kan komma på.

• Liv2014

Snart lycklig kommer du ihåg hur mkt senare? Idag är det dag 13 och ÄL testet visar fortfarande inget, annars brukar det visa dag 10-12. Har känts som om ägglossning varit på gång runt den vanliga tiden med den känslan har försvunnit nu nästan.

• Vi 5

Liv, min äl brukade vara dag 11-12 innan och kom första gången efter att jag börjat med DHEA dag 16 (tror jag el 17) sedan ca dag 14-15, vilket jag tror är mkt bättre och det jag hade när jag var yngre. Jag hade inte ont i leder, men i huvudet och kände mig svullen om fötterna, så jag minskade dosen lite och smög sedan upp den jättelångsamt. Jag blev gravid efter drygt 6 månader m DHEA men fick tidigt mf, blev gravid direkt igen och är nu i v23 Så dryga 7 månader för mig. Lade till q10 de sista 2-3 månaderna med. Lycka till!

• Liv2014

Låter ju fantastiskt Vi5! Grattis! Och tack för svar. Hade du ägglossning känningar din vanliga tid. Har haft det i några dagar tidigare med känningar i äggstockarna, ömma bröst och "ÄL flytning" men det har lite försvunnit nu så är livrädd för att det inte blev ngn ägglossning denna månaden pga dhean...

• Vi 5

Liv, jag är lite osäker, brukar ha känningar flera dagar innan och tror det var så alla gånger utom första med DHEA för då har jag för mig att jag var bekymrad över om det verkligenskulle bli någon äl. Men jag körde tempmetod plus äl-stickor så jag vet att den kom, annars hade jag tvivlat.
    Kan tillägga att jag snart fyller 42 och att läkaren när jag fyllde 40 o gjorde utredning sa att det såg väldigt mörkt ut och nog inte skulle bli några syskon.

• cff

Liv, jag brukade på utslag på dag 10-12 i cykeln, men sen jag började med dhea får jag istället utslag dag 13-15.