• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv2014

Låter som en bra plan! Ägg i frysen är ju ett bra alternativ och kanske skönt att veta att det finns en reserv där om du nu tvingas vänta några månader. Otroligt jobbigt med så många olika bud dock, vem ska man lita på... Håller tummarna!

• cff
    jennaA skrev 2013-08-20 21:35:36 följande:

Nu kommer troligen en dum fråga här men du får ursäkta isåfall! Du skrev att immunförsvaret skadar äggen innan dom är färdiga, jag trodde bara immunförsvaret skadade äggen när dom blivit befruktade, och när man då får tillbaka ett befruktat ägg så förstör immunförsvaret det. Om immunförsvaret skadar äggen, vad mer i kroppen skadas isåfall, jag vet ju att reumatism är en immunologisk sjukdom men finns det fler?

Det var Dr G som sa att äggen även under utvecklingen skadas av immunförsvaret (TNF-alfa i mitt fall). Immunförsvaret är som jag har förstått det inblandat i alla autoimmuna sjukdomar (vet inte om det behöver vara överaktivt, men autoimmunitet betyder ju att kroppens immunförsvarar attackerar kroppen), det inkluderar reumatism, MS, diabetes typ 1, vitiligo, mm. Jag tror att även t.ex. psoriasis (ofta?) hänger ihop med problem med immunförsvaret.
    Tror jag iaf (jag är långt ifrån någon expert på immunförsvaret :).
  • Vi 5

Åh Cff, håller tummarna för dig!

Tänker också på Germany som jag helt tappat bort, ,men vet väntar sitt barn när som helst nu!   

• Ng73
    Vi 5 skrev 2013-08-20 21:48:38 följande:
    Åh Cff, håller tummarna för dig!

Tänker också på Germany som jag helt tappat bort, ,men vet väntar sitt barn när som helst nu!   

jag har tänkt mycket på henne också--- det var länge sedan hon tittade förbi.. 

cff...   hoppas allt går galant! håller tummarna för din skull    
  • Liv2014

Kan immunförsvaret också göra så att det produceras färre ägg, vet du det cff? Har funderingar på immunproblem, har flera autoimmuna åtkommer om man börjar läsa om det.

• cff
    Liv2014 skrev 2013-08-20 22:59:47 följande:
    Kan immunförsvaret också göra så att det produceras färre ägg, vet du det cff? Har funderingar på immunproblem, har flera autoimmuna åtkommer om man börjar läsa om det.

Dr Gleicher på CHR i NY konstaterade att mitt immunförsvar hade attackerat (och tyvärr permanent skadat) mina äggstockar och han trodde att det var anleningen till att jag fått POA (premature ovarian aging). Så enligt honom kan det vara ett skäl till färre ägg, men den skadan skall tyvärr inte vara reversibel. Om ägg även kan skadas under utvecklingen från primordiala folliklar, vilket Dr G hävdar, så torde det även minska antalet ägg som når antral-stadiet och det antal som man lyckas odla fram under en IVF. 
    Jag tycker det är svårt att veta, men griper efter halmstrån och tänker att det ju iaf inte kan skada att testa även immunspåret - jag har inte så mycket kvar att förlora (förutom pengarna då), chanserna för mig att lyckas är ju inte längra särskilt goda. 
  • Säljes i Årsta Stockholm

Hej alla
    Jag följer denna tråd noggrannt och gläds med olika glada nyheter och lider med er när det inte går så bra.

Jag har nu ätit 50 mg DHEA dagligen i två månader. Jag märker inget särskilt (möjligen att jag är litet starkare när jag tränar).

Egentligen går det bra, förutom att jag inte har blivit gravid. Men jag har en underliggande oro som poppade upp igen i dag när jag fick veta att en kollega till mig har fått bröstcancer. Hon är 45 eller 46, dvs. 2-3 år yngre än jag.Jag vet inget om varför hon har fått bröstcancer.

För egen del kände jag mig plötsligt så vansinnigt orolig för att DHEA ska leda till att jag får cancer snarare än att jag blir gravid med ett syskon till vår dotter.

Hur tänker ni andra kring cancerrisk? Väger ni för och emot? Dvs. ta DHEA och kanske bli gravid eller få cancer eller avstå och förhoppningsvis inte få cancer men troligen inte bli gravid heller. För egen del är oddsen att bli gravid så väldigt låga pga åldern (även om jag tidigare blivit lätt gravid fram till 45) så kanske är det korkat att ens en gång inbilla sig att det kan gå med hjälp av DHEA. Kanske vore det bäst att sluta pga cancerrisken, eftersom sannolikheten att bli gravid ändå är så låg.   Hur tänker ni andra?

• Anemon

Länge sedan jag var inne här....
    Själv äter jag DHEA sedan september i fjol....numera dock bara 50 mg. Har i princip gett upp IVF andet men konstaterar ändå att de två sista IVFerna inte ledde till fler ägg men bättre kvalitet!
    Vidare märker jag att jag får senare ägglossning, dag 14-15 mot dag 12 och något längre cykel förutom då lite sämre hud. Jag är övertygad om att det haft en positiv verkan för mig men kanske var det ändå för sent för mig som har så få ägg kvar att börja med det.....det verkar i positiv riktning och ger förbättringar, men utgångsläget är för dåligt om ni förstår hur jag menar.
    I alla fall så fortsätter jag ändå med mina 50 mg så länge som jag har tabletter. Tror inte det skadar och mår bra med mer energi.

SäljesiÅrsta....jagh ar inte haft en tanke på ökad risk för cancer men nu blev jag fundersan googlade....och nedan var en av de första länkarna jag fick upp . Det går nog att hitta både för och emot...däremot så tycker jag inte att du skall ta något som du går och ororar dig för. Oavsett vilka tillskott vi tar så tror jag det är viktigt att det känns bra och inte skapar oro. Det är inte bra med stress heller.
    http://www.naturalnews.com/010396_DHEA_anti-aging.html
     Glad
    kram

• Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-20 12:44:11 följande:
    www.reprofit.cz är webbadressen till kliniken. Man kan via ett formulär anmäla sitt intresse så blir man kontaktad av en av deras läkare. De har ofta inga väntetider och man brukar få börja precis när man vill. De är dessutom öppna 7 dagar i veckan så man slipper tänka på att det är helg osv.

Vill du veta något speciellt kan du väl inboxa mig så kan jag svara där  Glad

När det gäller ägglossningen så är det säkert lite knepigt för dig om du som jag har oregelbunden mens. Ibland kan det vara så att kroppen försöker ägglossa men skjuter upp det lite för att sedan släppa ägget. Det enda som kan mäta om ägget lossnat för dig är att ta hormonprovet progesteron ca 7 dagar efter din ÄL.
    Annars brukar temphöjningen visa ganska rätt, men det ser man oftast bara i efterhand när man läser av kurvan. Använder du dig av tex fertilityfriend.com när du gör din tempkurva? 

hej älva. försökt att inboxa dig men kan inte komma åt ditt konto...vet ej varför...  du får jätte gärna inboxa mig. ville se hur du mår osv..   kram
  • Fertilitetsresa

Efter att jag började med dhea för 7 veckor sedan (gick ut hårt på 75 mg/ dag och sänkte det sedan till 25) har jag nu ääääntligen fått mens - bara 10 veckor sedan jag hade den sist! NU hoppas jag på ÄL om ett par veckor...

Någon som vet när jag kan tänkas våga höja till 50 mg/dag utan att mensen ska utebli igen?