• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Liv2014
    cff skrev 2013-08-20 23:18:24 följande:

Dr Gleicher på CHR i NY konstaterade att mitt immunförsvar hade attackerat (och tyvärr permanent skadat) mina äggstockar och han trodde att det var anleningen till att jag fått POA (premature ovarian aging). Så enligt honom kan det vara ett skäl till färre ägg, men den skadan skall tyvärr inte vara reversibel. Om ägg även kan skadas under utvecklingen från primordiala folliklar, vilket Dr G hävdar, så torde det även minska antalet ägg som når antral-stadiet och det antal som man lyckas odla fram under en IVF. 
    Jag tycker det är svårt att veta, men griper efter halmstrån och tänker att det ju iaf inte kan skada att testa även immunspåret - jag har inte så mycket kvar att förlora (förutom pengarna då), chanserna för mig att lyckas är ju inte längra särskilt goda. 
    Ok om man ska lita på Dr G så borde det alltså ändå finnas en chans att öka antalet då om jag förstår det rätt?! Har innan läst precis som du skriver att skadan på äggstockarna är permanent och tänkt att eftersom mitt största problem är att få ut ägg så är det ingen större idé att göra immunutredning om jag ändå inte kan få ut ägg... Men det kan ju ändå vara värt då om jag inte skulle lyckas nu heller.Har du fått fler ägg vid IVF:erna efter du började med immunbehandling? Dr G är det han i Aten eller? Har du varit både i Aten, london och NY på immunutredning, vilken rekommenderar du i så fall?
  • Liv2014
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-08-21 11:24:37 följande:
    Hej alla
    Jag följer denna tråd noggrannt och gläds med olika glada nyheter och lider med er när det inte går så bra.

Jag har nu ätit 50 mg DHEA dagligen i två månader. Jag märker inget särskilt (möjligen att jag är litet starkare när jag tränar).

Egentligen går det bra, förutom att jag inte har blivit gravid. Men jag har en underliggande oro som poppade upp igen i dag när jag fick veta att en kollega till mig har fått bröstcancer. Hon är 45 eller 46, dvs. 2-3 år yngre än jag.Jag vet inget om varför hon har fått bröstcancer.

För egen del kände jag mig plötsligt så vansinnigt orolig för att DHEA ska leda till att jag får cancer snarare än att jag blir gravid med ett syskon till vår dotter.

Hur tänker ni andra kring cancerrisk? Väger ni för och emot? Dvs. ta DHEA och kanske bli gravid eller få cancer eller avstå och förhoppningsvis inte få cancer men troligen inte bli gravid heller. För egen del är oddsen att bli gravid så väldigt låga pga åldern (även om jag tidigare blivit lätt gravid fram till 45) så kanske är det korkat att ens en gång inbilla sig att det kan gå med hjälp av DHEA. Kanske vore det bäst att sluta pga cancerrisken, eftersom sannolikheten att bli gravid ändå är så låg.   Hur tänker ni andra?
    Jag är rätt nojig av mig så jag tycker det är rätt jobbigt med cancerrisken också... Dock har jag precis som andra skrivit läst att det också kan förhindra cancer. Men dock att äggstocks- och bröstcancer kan öka. Men vad jag har förstått det och fått svar när jag frågade en läkare i falun att de inte tror att det skall vara några problem vid kortare behandling. Så jag har nog tänkt max 3-4 månader och sedan uppehåll. Dock säger andra studier att effekten ökar som mest efter kanske 10 månaders behandling. Sen måste du absolut känna dig bekväm med hur du än väljer om du går och oroar dig hela tiden du äter det kanske det inte heller är bra. Kanske kan du konsultera någon läkare om det? Om du skulle bestämma dig att du inte vågar så finns det ju de som tror att vissa kinesiskaörter, akupunktur osv. kan hjälpa om du vill köra ett mer "naturligt spår".
  • cff

Idag var en dag i barnresans tecken. Behandlingar, undersökningar, blodprov och jakt på medicin plus 1000 mail och telefonsamtal för att fixa logistik. Började kl 8 imorse och var inte klar förrän kl 14 - hur skall man hinna jobba mitt i allt det här.

Ultraljud imorse: 8 folliklar i storleken 9-13 mm (dessa 8 var 6-11 för tre dagar sedan) plus ytterligare två på 6 mm. De växer långsamt (idag är stimuleringsdag 11), men de växer i alla fall vilket jag är mycket tacksam för. Och slemhinnan hade tjockat på sig!!! 7½ mm (den var 4 mm i måndags).

Tror mitt östradiolvärde var bra också, även om jag inte kan så mycket om hur det skall vara (det var 4380 idag, 1750 i måndags).

Viss osäkerhet om när det skall bli ÄP - det är inplanerat till på tisdag, men kanske behöver jag några dagar till. 

Jag kör vidare med alla medicinerna (men har tagit sista antibiotikatabletten nu och tar heller inga fler neupogensprutor förrän efter ET). Det känns spännande och jag är just nu så otroligt tacksam mot min kropp som fortsätter att producera ägg - mot alla odds Skrattande    

• MissBoring

Vad fint Cff att det går bra. Så länge dom växer spelar det nog ingen roll att dom tar lite tid på sig och bra med slemhinnan Igen, fortsatt lycka till!

• mba12

CFF Grattis, Det är ju goda nyheter både antal folliklar och slemhinnan! Fortsätter hålla tummarna <3
    Kram  

• germany

Nu är trådens första "DHEA-bebis" föddSolig.
    I morgon är det 1 vecka sedan vår älskade dotter föddes. Hjärta
    Hade en snabb förlossning, en riktig drömförlossning och enligt alla BM på förlossning & BB helt enligt skolboken Glad.

Vi är såå lyckliga och förstår inte riktigt att det är sant att hon är vår alldeles egna baby och att vi  faktiskt lyckades nå hela vägen fram, trots alla möjliga brokiga  hinder längs vägen.

Jag tror att så länge man tror på något själv och inte lämnar hoppet så finns det alla gånger goda chanser för många av er att kunna bli gravida. Jag tänkte häromdagen att om jag hade lyssnat på min utrednigsläkare så hade vi inte suttit här i dag med vår dotter (läkaren rekommendrade ÄD eller adoption pga mina hormonvärden).

Så kämpa på! Jag tror på er {#emotions_dlg.flower} 

Kram från / Germany