• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-24 18:46:03 följande:
    Lite mer ego:

Något verkar jag ha gjort rätt denna gång - även om mina folliklar växer lite väl långsamt (vilket jag ju vet inte är så bra - de mår inte bra av att utsättas för höga doser av FSH under för lång tid).
    Idag fick jag till ett UL lite "vid sidan av" (kommer nog inte kunna få till det någon mer gång på en helgdag :).
    Mina folliklar fortsätter att växa och det i jämn takt (idag var det stimuleringsdag 13):
    1 på 18
    4 på 17
    2 på 16, dvs 7 st som är väldigt nära varandra i storlek!
    Utöver dessa hade jag en på 14 och en på 12.
    Slemhinnan nu 8,9 - den som var en sån katastrof i måndags då den endast var 4 mm på 8:e stimuleringsdagen.

Så nu känns det jättebra! ÄL-spruta imorgon och ÄP på tisdag :)     

Wohoo - håller tummarna!
  • Karolina75

Jag testade positivt igår!!! Jag hade amh 0,2 och fsh 15 för ett halvår sedan och har inte mätt mer därefter. Ultraljudsundersökning av äggstockar visade inga preantrala folliklar (vänster äggstock syntes inte alls) och läkaren gav oss under 10% att lyckas. Han trodde att fsh kunde ha stigit... Nu vet jag ju inte om detta håller i sig, men det är hur som helst en början! Det har tidigare tagit ganska lång tid (ca ett år) för oss att bli gravida (en levande och en dödfödd dotter v. 31) men sedan jag började med lchf (efter de uppmätta värdena) tror jag att jag har jag lyckats 3 försök av 4 (varav ett ma v. 8+ samt en misstänkt början på graviditet förra månaden då jag testade positivt ena dagen för att sedan genast upptäcka att testet hade tonat ut nästa dag samt positivt graviditetstest nu som ökat från igår till idag). Jag har aldrig varit så här fertil tidigare! Jag har visserligen även börjat med dhea, d-vitamin, q-10, b-vitamin och omega 3 sedan två månader tillbaka så det är förstås svårt att säga vad som är vad, men inget av detta åt jag inför graviditeten som slutade i MA i våras, MEN jag hade börjat med lchf!

• Vi 5

Karolina, stort grattis! Lyckades ni alltså på egen hand nu?! (Förlåt att jag inte har helt koll). Nu håller jag tummarna att det ska gå hela vägen!

• Vi 5

Karolina kikade tillbaka och såg att din äl blev lite förskjutnas DHEA och att du fick mer äl smärta än vanlig så jag kan ju inte låta bli att tänka att DHEA kan spela lite roll Säkert en kombination med allt annat du gjort gör att öka chanserna! Grattis igen!

• Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-25 11:54:47 följande:
    Karolina kikade tillbaka och såg att din äl blev lite förskjutnas DHEA och att du fick mer äl smärta än vanlig så jag kan ju inte låta bli att tänka att DHEA kan spela lite roll Säkert en kombination med allt annat du gjort gör att öka chanserna! Grattis igen!
    TackGlad Ja, det stämmer, så visst kan det vara så att det haft inverkan! Skulle definitivt köra dhea igen om detta misslyckas. Det stämmer också att det är på naturlig väg vi lyckats.
  • Liv2014

Stort grattis karolina75! Håller tummarna att det går hela vägen! Kör du lchf helt och hållet dvs uteslutit alla kolhydrater och frukt samt äter mycket fett även animaliskt? Jag har dragit ner på sockret hur mkt som helst och även på snabba kolhydrater, dock känner jag mig osäker på att sluta äta frukt och kolhydrater helt då jag tror att det är nyttigt.

• Karolina75
    Liv2014 skrev 2013-08-25 12:30:45 följande:
    Stort grattis karolina75! Håller tummarna att det går hela vägen! Kör du lchf helt och hållet dvs uteslutit alla kolhydrater och frukt samt äter mycket fett även animaliskt? Jag har dragit ner på sockret hur mkt som helst och även på snabba kolhydrater, dock känner jag mig osäker på att sluta äta frukt och kolhydrater helt då jag tror att det är nyttigt.

Tack! Kör så gott som helt lchf. Någon enstaka frukt slinker ner ibland och det tror jag absolut inte försämrar några chanser. Det är säkert olika hur kroppen reagerar på lchf-kost, men själv har jag mått väldigt bra av att kroppen är i ketos (förutom första veckan under avvänjningen av kolhydrater). Har tidigare försökt att bara dra ner på kolhydrater, men det har jag upplevt svårare eftersom man inte blir av med suget efter mer mat och kolhydrater då.