• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973

Det var ett tag sedan jag tittade in här. Har inte följt allt utan bara läst det senaste.

Ett stort grattis så klart till Germany och hennes fina dotterHjärta

Grattis Karolina75 Glad

FIna cff.... håller tummarna att du får en bra skörd och att många ägg blir befruktade {#emotions_dlg.flower}

vi 5, vi ses snart i andra tråden Skrattande

Min resa börjar närma sig slutet och jag grejjar och håller på här hemma med tusen saker. Man kan säga att jag boar för fullt. Säkert mer än vad som är normalt. Bebis rör på sig en hel del nu och trycker på revbenen. Ryggen är det lite si och så med, då musklerna blir så stela på morgonen när jag vaknar. Går en gång i veckan till en sjukgymnast och det är så skönt. Njuter för fullt av min graviditet. Önskar er alla lycka till i fortsättningen. 

Gravid i vecka 33, väntar dotter 19:e oktober 2013
  • Karolina75
    Karolina75 skrev 2013-08-26 23:06:34 följande:
    Tack för era grattis?

Älva: Vad mysigt - lycka till nu med sista biten!

Alltså, jag försökte göra ett hjärta och inte ett frågetecken
  • Ng73
    germany skrev 2013-08-24 09:46:30 följande:

Nu är trådens första "DHEA-bebis" föddSolig.
    I morgon är det 1 vecka sedan vår älskade dotter föddes. Hjärta
    Hade en snabb förlossning, en riktig drömförlossning och enligt alla BM på förlossning & BB helt enligt skolboken Glad.

Vi är såå lyckliga och förstår inte riktigt att det är sant att hon är vår alldeles egna baby och att vi  faktiskt lyckades nå hela vägen fram, trots alla möjliga brokiga  hinder längs vägen.

Jag tror att så länge man tror på något själv och inte lämnar hoppet så finns det alla gånger goda chanser för många av er att kunna bli gravida. Jag tänkte häromdagen att om jag hade lyssnat på min utrednigsläkare så hade vi inte suttit här i dag med vår dotter (läkaren rekommendrade ÄD eller adoption pga mina hormonvärden).

Så kämpa på! Jag tror på er {#emotions_dlg.flower} 

Kram från / Germany

grattis germany!har tänkt på dig  mycket!!!   stor kram!!!!
  • Säljes i Årsta Stockholm
    germany skrev 2013-08-24 09:46:30 följande:

Nu är trådens första "DHEA-bebis" föddSolig.
    I morgon är det 1 vecka sedan vår älskade dotter föddes. Hjärta
    Hade en snabb förlossning, en riktig drömförlossning och enligt alla BM på förlossning & BB helt enligt skolboken Glad.

Vi är såå lyckliga och förstår inte riktigt att det är sant att hon är vår alldeles egna baby och att vi  faktiskt lyckades nå hela vägen fram, trots alla möjliga brokiga  hinder längs vägen.

Jag tror att så länge man tror på något själv och inte lämnar hoppet så finns det alla gånger goda chanser för många av er att kunna bli gravida. Jag tänkte häromdagen att om jag hade lyssnat på min utrednigsläkare så hade vi inte suttit här i dag med vår dotter (läkaren rekommendrade ÄD eller adoption pga mina hormonvärden).

Så kämpa på! Jag tror på er {#emotions_dlg.flower} 

Kram från / Germany

Stort grattis Germany! Jag har följt dina inlägg på FL i ca1½ år och du har varit (och är fortfarande) en riktig inspiration för mig. Du skriver så varmt, fint och uppmuntrande.

Till alla andra i den här tråden- varmt lycka till! 
  • Liv2014

Åt dhea men då nedregleringen strulade slutade jag o har nu haft uppehåll i ca tre veckor. Börjar med injektionerna ikväll och funderar på om jag ska börja med en låg dos dhea igen för att ytterligare stimulera. Någon som har några tankar om detta att det av ngn anledning skulle vara dåligt att sluta o sen börja igen?

• Fertilitetsresa

@Liv2014 när jag berättade för kliniken i Helsingfors att jag självmedicinerae med dhea sa de att det gick bra men att jag skulle sluta ca två månader innan, vid nedregleringen...

• Vi 5

Liv, jag tror att det kanske är bättre att du låter bli DHEAn under nedregleringen, några verkar ju koppla DHEA till det och du har ju redan varit tveksam, OM något skulle krångla är det ju risk att du ångrar dig. Och att ta den nu är ju lite sent för äggkvaliteten, det skulle i så fall vara mer för att bädda för fortsatta försök om detta försök inte skulle gå bra. Det är min tanke om det..,