• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-09-03 08:22:09 följande:
    Hej alla

Jag har efter drygt 2 månader med DHEA börjat få riktigt dålig hy med pormaskar och finnar, vilket jag har mycket litet av annars. Jag har läst igenom tråden igen och förstår att det är en vanlig biverkning.

Jag undrar dock om denna biverkning kvarstår efter att man har slutat med DHEA. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?

Stort tack på förhand!       
    Det enda som kvarstår efter mitt DHEA ätande är fjunen i ansiktet. Det har inte växt något mera, men jag hade trott att de bebisljusa fjunen skulle försvinna av sig självt när jag slutat med preparatintaget, men jag tror att jag får ta bort det på något vis för det sitter fortfarande kvar. Gulligt tycker min man Glad, jag tänker mest på det änr solen skiner och jag då tittar mig i spegeln och ser dessa "gullefjun" :)

Finnar har jag inga av nu sedan jag slutat med DHEA, tycker att jag liksom Vi 5 har jättefin hy nu (men kan ju bero på att jag varit gravid och nu nyligen fött barn).

Att äta DHEA är som att bli ung på nytt på många sätt. INte undra på att det kallas "föryngringspreparat".
    Jag fick härlig energi, finnar och mer känningar kring mens & ÄL vilket kändes jättebra då det verkligen kändes att kroppen vaknade till på flera olika vis.
  • nymåne

Hej på er! 
    Har just loggat in på FL efter en lång tids bortavaro och ska försöka besvara alla frågor om DHEA så gott jag kan (ser att många skickat privata meddelanden till mig). Vill berätta att jag av och till - under som mest 6 månader åt gången - efter fyllda 40 tagit DHEA 50 mg dagligen - och lyckades därigenom bli gravid trots omätbart AMH. Hoppas på tur för er andra!  

• iizastar

Hej alla! Har läst på många ställen här att man ska ta microniserad DHEA men vad händer om den inte är det? Har ca 3 veckor kvar av den microniserade (Fertinatal DHEA) o har en burk med där det bara står DHEA. Kan jag ta av burken eller bör jag beställa mer av den andra???? Är ju ganska dyrt att köpa fr USA så hoppas på att kunna ta från burken.... Har då tagit DHEA i 3 månader. Ska göra ivf i januari, tänkte även då månaden innan ta Melatonin. Tycker ni att jag ska fortsätta ta DHEA till januari eller ska jag pausa???? Ha det bra!

• Ng73
    germany skrev 2013-09-04 15:15:09 följande:
    Spännande värre med ÄP! Önskar dig jättelycka till och hoppas du får ut några fina ägg som sedan utvecklar sig till lika fina embryon.
    Tack snälla för att du vill höra dig för med kliniken om Prasterons utvärdering, ser fram emot att få höra vad de säger. Kram.

hej! fick tyvärr inget tydligt svar vid äp i går men skall fråga läkarna i början av veckan  ;)
  • germany
    Ng73 skrev 2013-09-06 23:32:19 följande:

hej! fick tyvärr inget tydligt svar vid äp i går men skall fråga läkarna i början av veckan  ;)
    Tack för att du tagit dig tid att fråga.
    Men hur gick det för dig med ÄP?
    Jag antar att du fått ut ägg i allafall då du ska prata med dom till veckan igen (antar att du ska få tid för insättning av embryo (n) :)
  • Liv2014

Är så besviken vart på ul som visade bara en äggblåsa i rätt storlek pluss en liten :( detta trots dhea, tillskott och sunt leverne under det senaste, långt protokoll och ny medicin. Ännu värre resultat än förra gången :(. Nytt ul på måndag men förmodligen avbrutet igen :( Har ätit dhea i ca 3 månader, med uppehåll två veckor under nedregleringen som strulande. Nu vet jag inte om det är dhean som gjort att det blivit sämre eller om det bara är en tillfällighet. Har slutat äta dhea nu hur som helst men hopas jag får göra ett försök till ock då vet jag inte om jag ska låta bli dhea eller inte...

• Ng73
    germany skrev 2013-09-07 08:09:21 följande:
    Tack för att du tagit dig tid att fråga.
    Men hur gick det för dig med ÄP?
    Jag antar att du fått ut ägg i allafall då du ska prata med dom till veckan igen (antar att du ska få tid för insättning av embryo (n) :)
    hej germany! inboxa mig gärna så kan jag berätta mer. har försökt att inboxa dig men dina inställningar låter mig ej göra det. kram
  • hemulen

Kikar in i tråden, det var länge sedan, närmare bestämt 70 inlägg sedan Germany! Stort stort grattis till ert lilla mirakel! Tänk att allt kämpande faktiskt kan ge resultat. Jag har lämnat tråden nästan helt. Tror inte att det blir fler barn för oss (fick dubbel jackpott efter sista IVF då jag ätit både DHEA, inofolic och kortison), även om jag ibland redan funderar på ev barn som kan bli av de fyra embryon som ligger ifrysen... Stor kram och lyckospark till alla kämpare!

• Tuvalina
    hemulen skrev 2013-09-07 23:15:23 följande:
    Kikar in i tråden, det var länge sedan, närmare bestämt 70 inlägg sedan Germany! Stort stort grattis till ert lilla mirakel! Tänk att allt kämpande faktiskt kan ge resultat. Jag har lämnat tråden nästan helt. Tror inte att det blir fler barn för oss (fick dubbel jackpott efter sista IVF då jag ätit både DHEA, inofolic och kortison), även om jag ibland redan funderar på ev barn som kan bli av de fyra embryon som ligger ifrysen... Stor kram och lyckospark till alla kämpare!
    Hemulen!! Vad roligt att höra ifrån dig! Förstår att du har annat att tänka på nu. När föddes era tvillingar?
    Hur mycket prednisolon tog du under graviditeten och när trappade du ut?
    Jag är gravid nu och du får gärna höra av dig! Kram!