• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73

hej alla fina.. ngt som inte har med dhea att göra men undrar om det finns ngn här som genomgått rispning av livmoder slemhinnan inför ivf och vad man kan förvänta sig? tacksam för svar.....   kram!

• livetsmitt

Hej igen

Jag bara undrar om någon har varit med om liknande: jag har nu inte haft mens på 53 dagar (har en cykel på ungefär 28 dagar). Mensen är alltså åtminstone 3½ vecka sen. Jag är inte gravid, för jag testade i morse. Jag har ätit dhea i 4 månader och hade en regelbunden cykel till denna cykel.

Jag har läst på utländska sajter att några få hävdar att dhea kan omvandlas inte bara till östrogen och testosteron utan även till progesteron. Om dhea omvandlas till progesteron skulle det kunna leda till fördröjd eller utebliven mens. Men vad jag förstår hävdar de allra flesta att dhea endast omvandlas till östrogen och testosteron. Är det någon som känner till något om detta?

I alla fall lägger jag ned syskonförsöken nu. Jag har försökt göra det två gånger förut och då dessutom avregistrerat mig från FL (först hette jag Charlotte45, sedan Säljes i Årsta, namn som avspeglar var jag befann mig i sekundär barnlöshet-processen). Denna gång blir jag nog kvar ett tag till på FL och får acceptera att det inte blir fler barn. Två års hemmaförsök (inklusive akupunktur och diverse piller och ett oändligt sexande) tär på krafterna. Jag är nu 48 och har sannolikt inga ägg kvar. Jag är tacksam och lycklig över det barn jag har. Sorgen kommer jag bearbeta hos en psykolog.  

Jag tror inte att jag kommer att fortsätta med dhea. Jag har ganska mycket kvar hemma (Fertinatal från Make me fertile), beroende på dos räcker det i ca två månader. Om någon är intresserad kan ni väl inboxa mig. Jag kommer också att lägga ut en annons på Köp & Sälj.     

• Vi 5

Hej på er, jag kan uppdatera er om att en till DHEA-bebis är född. Vi fick för 10 dagar sedan en alldeles underbar flicka som mår utmärkt. Jag tror att jag är en av de mest tacksamma och lyckligaste personerna i världen just nu. Jag hoppas så att ni alla ska få lyckan att få de barn ni drömmer om.

• germany

GRATTIS Vi 5 till eran lilla dotter, så roligt att ni också lyckades och det tror jag erat änglabarn också tycker Hjärta.
    Njut njut njut och ta väl vara på bebistiden....den går ju så himla fort!! Vår dotter blir snart 11 veckor gammal och det händer så mkt i utvecklingen och jag önskar ibland att jag kunde stanna tiden i allafall och verkligen hinna ta in alla fina stunder som vi har. Kram och sköt om er.

• Ikarozzz

Ska man sluta äta DHEA under själva IVF-behandlingen? Är på sprutdag 8 och har ätit 100 mg DHEA varje dag... Såg att jag var väldigt understimulerad på VUL idag... =/

• Ng73
    Ikarozzz skrev 2013-11-12 23:17:20 följande:
    Ska man sluta äta DHEA under själva IVF-behandlingen? Är på sprutdag 8 och har ätit 100 mg DHEA varje dag... Såg att jag var väldigt understimulerad på VUL idag... =/
    jag fick mitt utskrivet av kliniken jag gjorde behandlingen på. (falun). de sa att jag skulle ta det fram till äggplock sedan sluta..         om det hjälper dig ... lycka till!
  • germany

Och till mig sa Falun att jag skulle ta DHEA fram till ev plus....
    Jag blev till slut gravid (spontant) och åt då DHEA fram till jag tog graviditetstest, så tror inte det gör nån skada i allafall. Åt 75 mg.

• Ikarozzz
    germany skrev 2013-11-13 07:45:02 följande:
    Och till mig sa Falun att jag skulle ta DHEA fram till ev plus....
    Jag blev till slut gravid (spontant) och åt då DHEA fram till jag tog graviditetstest, så tror inte det gör nån skada i allafall. Åt 75 mg.
    Tack :) Och GRATTIS till lilla tjejen ♥ Kul att höra om solskenshistorier! Visst hade du AMH på 0.29? 

Tack oxå till Ng73 Skrattande