• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73

hej! vet att det är många här som söker sig till dhea av samma anledning som jag :äggkvaliten   , så jag ville bara dela med mig av det senaste. jag har inget + att dela med mig ÄN men däremot så har vi fått det bästa resultatet hittills!  jag: 39 (nästan 40) aldrig gravid. började med ivf sep 2012.
    försök 1  sep 2012: överstimulering, coastade, ca 20 folliklar tömda, hittade inga ägg (läkarna trodde att de dragit tillbaka sig med uppehållet av stimulerings medicinen)
    försök 2 feb 2013: grovt understimulerad denna gång. 3 mogna folliklar. 2 ägg. återföring dag 2 med båda. tog ej
    försök 3 april 2013. igen på gränsen för överstimulering. lite kort protokoll (kunde gått ngn dag till på stims men de vågade inte att köra det över helgen).  9 ägg plockade, 6 befruktade, bara 1 gick till dag 5 och var av sämre kvalite. resten hade stannat av efter dag 2. tyvärr kom mensen bara ngn vecka efter återföring.
    sommaruppehåll.
    försök 4 aug 2013: överstimulerad igen (ja, mycket frustration där) 13 ägg plockade, 6 omogna. 7 gick på långtidsodling. resultat : dag 5 : en jätte fin blastocyst som var redo att återföras eller frysas omedelbart och 5 mer som skulle odlas till nästa dag . alltså bara 1 av de befruktade hade lagt av. helt otroligt vilken skillnad! jag valde att inte göra återföring iom överstimuleringen och medicin som jag fått innan äggplock för att hämna effekten av de höga hormon värden, skulle kunnat orsaka att kroppen stötte bort embryot. jag hade fått lov att ta ytterligare medicin i samband med återföring för att kickstarta systemet igen. tyckte att det lät för riskabelt och det tyckte läkaren också. det blir återföring i slutet av okt. och de lyckades frysa 3 blastocyster. vilket för mig är helt ofattbart! jag kan ej säga att det bara var dhea (prasteron) som hade verkat. jag tog ledigt från ivf över sommaren även fast jag hade kunnat köra ett sista försök innan de stängde för semester. jag började med prasteron i början av maj. i samband med det la jag också till q10, e-vitamin och bidrottningsgele. har också tagit multivitamin och d vitamin lojalt hela året. fick också tag på inofolic (myo-inositol +fol syra) som jag började ta i juli och la också till b-komplex samtidigt. fick också ta melantonin cykeln innan vi satte igång ivf processen . jag vet ej om allt detta har resulterat i förbättringen. ingen garanti att de kommer vara starka nog att gå vidare men jag är så glad att allt kämpande med medicinen har gjort ngt i mitt fall. kram 

• germany
    Ng73 skrev 2013-09-07 13:22:23 följande:
    hej germany! inboxa mig gärna så kan jag berätta mer. har försökt att inboxa dig men dina inställningar låter mig ej göra det. kram
    Har inte sett ditt inlägg, inboxar dig när jag tar mig tid att sitta en liten längre stund vid datorn. Men GRATTIS till ett finfint resultat tjejen! Alla gånger att det är din förtjänst att du fått så bra resultat och även om jag tror att mycket av allt det du tagit kan ha bidragit till det fantastiska resultatet så tror jag helt klart att DHEA har ett ganska stort finger med i spelet. Vi är några stycken nu som också blivit gravida naturligt och så då andra med fint resultat vid IVF och det kan då absolut inte bara vara en slump / tillfällighet. Härligt med 3 blastisar i frysen, och jag håller tummar för att någon av dom blir till en bebis i dig alldeles snart Solig

Hemulen - Heej! Kul att läsa ett inlägg från dig. Förstår att du känner dig nöjd med barnaskaran (för tillfälligt) med tvillingarna, men kanske du känner annat en tid senare Skrattande. Önskar dig all lycka med de små och med annat stort & smått här i livet. Hur gammal är twinsen nu? Vår dotter är 1 månad...redan! Kram!
  • Ng73
    germany skrev 2013-09-17 12:06:27 följande:
    Har inte sett ditt inlägg, inboxar dig när jag tar mig tid att sitta en liten längre stund vid datorn. Men GRATTIS till ett finfint resultat tjejen! Alla gånger att det är din förtjänst att du fått så bra resultat och även om jag tror att mycket av allt det du tagit kan ha bidragit till det fantastiska resultatet så tror jag helt klart att DHEA har ett ganska stort finger med i spelet. Vi är några stycken nu som också blivit gravida naturligt och så då andra med fint resultat vid IVF och det kan då absolut inte bara vara en slump / tillfällighet. Härligt med 3 blastisar i frysen, och jag håller tummar för att någon av dom blir till en bebis i dig alldeles snart Solig

Hemulen - Heej! Kul att läsa ett inlägg från dig. Förstår att du känner dig nöjd med barnaskaran (för tillfälligt) med tvillingarna, men kanske du känner annat en tid senare Skrattande. Önskar dig all lycka med de små och med annat stort & smått här i livet. Hur gammal är twinsen nu? Vår dotter är 1 månad...redan! Kram!
    taack germany! stor kram!
  • Fertilitetsresa

Inom kort ska jag påbörja min ÄDbehandling och måste då sluta ta dhea. Kan man sluta tvärt eller bör man trappa ned?
    Någon som vet??

• germany
    Fertilitetsresa skrev 2013-09-23 10:08:48 följande:
    Inom kort ska jag påbörja min ÄDbehandling och måste då sluta ta dhea. Kan man sluta tvärt eller bör man trappa ned?
    Någon som vet??
    En läkare på IVF kliniken i Falun gav mig följande nedtrappningsschema.
    Första veckan tar du 1x2 och vecka nr 2 tar du 1x1, sedan kan du sluta helt.

Många får nog ingen info alls av sina läkare att det är nödvändigt, men har man möjlighet så tror jag det bara är bra att köra en liten nedtrappning. Men om man blir gravid och i väntan på plus äter DHEA så blir det alltid så att man tvärslutar, så hinner du inte så behöver du ändå inte vara orolig.

Lycka till med din ÄD {#emotions_dlg.flower}
  • livetsmitt

Hej

Jag har ätit DHEA i ca tre månader i hopp om att få till en sladdis. Jag har fått mycket acne och vad värre är problem med menscykeln. Denna gång är mensen åtminstone två veckor försenad (nej, jag är inte gravid). Jag har googla runt litet på engelskspråkiga sidor och förstått att ibland kan DHEA rubba menscykeln, så att mensen blir försenad eller tom. uteblir.

Är det någon här inne som varit med om detta? Vad har ni gjort då?

Min plan är att äta DHEA i ytterligare två månader, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill ju få tillbaka min (ganska) regelbundna mens.

Tacksam för svar!         

• Vi 5

Livets mitt, det är flera i tråden som fått lite försenad äl och mens. Min bild är att det för de flesta har korrigerat sig (efter lite längre tids användning) och att vi är flera som tycker att cyklerna blivit mer som när vi var yngre (i mitt fall äl på dag 14-15 istf dag 11-12). Vi har tolkat det som att det varit bra att äl blivit något senare. En del av oss har dock minskat dosen lite om det blivit mycket försenat. En del har också blivit oroliga och slutat.
    Hur mycket äter du? Har det varit sent de andra månaderna med eller bara denna? Har du ätit samma dos hela tiden? Ändrat något annat? Koll på äl? Har du koll på DHEA och testosteronvärden?

Läs gärna tillbaka i tråden, det är en rätt vanlig fråga och vi har diskuterat det flera gånger. Lycka till!

• livetsmitt

Hej igen

Tack för svar. Jag har läst hela tråden och sett att DHEA kan påverka menscykeln. Jag har koll på ägglossning. Under mina 3,5 månader med DHEA 50 mg/dag har det hänt två gånger att jag har haft en cykel på 40 dagar. Den första gången hade jag ägglossning ungefär på dag 13-14 (enligt stickor), vilket är vad jag annars också har utom månader utan ägglossning. Denna cykel kan det vara så att jag inte har haft ägglossning för stickorna var otydliga och jag tolkade dem som att det inte var någon ägglossning. 

Jag har inte ändrat på någonting, stoppar inte i mig något annat som kan påverka cykeln.

Men om det inte beror på DHEA kan det dessvärre vara klimakteriet, jag är 45++, och det kanske är för sent att få en sladdis.  

• livetsmitt
    livetsmitt skrev 2013-10-10 08:02:01 följande:
    Hej igen

Tack för svar. Jag har läst hela tråden och sett att DHEA kan påverka menscykeln. Jag har koll på ägglossning. Under mina 3,5 månader med DHEA 50 mg/dag har det hänt två gånger att jag har haft en cykel på 40 dagar. Den första gången hade jag ägglossning ungefär på dag 13-14 (enligt stickor), vilket är vad jag annars också har utom månader utan ägglossning. Denna cykel kan det vara så att jag inte har haft ägglossning för stickorna var otydliga och jag tolkade dem som att det inte var någon ägglossning. 

Jag har inte ändrat på någonting, stoppar inte i mig något annat som kan påverka cykeln.

Men om det inte beror på DHEA kan det dessvärre vara klimakteriet, jag är 45++, och det kanske är för sent att få en sladdis.  

Glömde tillägga att jag under de första två månaderna kände mig litet extra pigg, vilket främst märktes när jag tränade (man är väl dopad). Den effekten har dock avtagit, så nu är det bara utebliven mens och massor av finnar.