• Anonym (för feg)

dumpster diving

Hej alla miljövänliga.

Jag irriterar mig något enormt på hur mycket som slängs överallt. Har tittat på youtube`s alla möjliga klipp om dumster diving och tycker det är helt sjukt vad mycket som slängs, mat så in i helvete, pc, games, kontorsmaterial mm. Och vissa lag gör det omöjligt för butikerna att skänka bort det till välgörenhet.

I alla fall skulle jag absolut kunna tänka mig att testa det, men är tyvärr för feg. Eller jo, om man är fler är det ju annorlunda. Kan du tänka dig att dumpstra?????? Finns oxå en svensk blogg om det. www.frigan.se
    Jag blev helt mållös av deras fynd!!!

Hur tänker och tycker du???      

• Svar på tråden dumpster diving
  • Anonym (för feg)
    820220 skrev 2012-04-22 19:17:48 följande:
    Själv har jag bara kikat i soprummet och fyndat inredningsprylar/kläder. Dumpstade mat med en kompis för ca 10 år sedan. skitskoj var det och vi hittade mängder med ost och mjölk :D

hur kul är inte det, det är som att handla gratis
  • Anonym (för feg)
    ThisIsMe skrev 2012-04-22 19:27:19 följande:
    Äh, vad synd!
    bra nog, hade verkligen varit jätte kul att hoppa med nån, Mora är ju inte heller så stor, finns säkert inte såå många ställe att dumstra
  • Anonym (stockholm)

Kul att fler börjat få upp ögonen för detta, har själv funderat på att börja men frågan är bara var.. jag bor i stockholm. Är för feg för att börja dumpstra själv men om man är några stycken så vore det jättekul :)

• Anonym (för feg)
    Anonym (stockholm) skrev 2012-04-22 20:04:34 följande:
    Kul att fler börjat få upp ögonen för detta, har själv funderat på att börja men frågan är bara var.. jag bor i stockholm. Är för feg för att börja dumpstra själv men om man är några stycken så vore det jättekul :)

det finns en fb grupp där du kan kolla. de heter dumpstra med oss
    finns många i stockholm som dumpstrar 
  • 820220

började prata med en kompis ang detta och det visade sig att hon dumpstrade :D så nu planerar vi dumpstringsträff :D

• mamita64

Jag har inte Dumpstrat, men dock plockat på mej mängder på soptippen som här är en stor återvinningscentral också. Där har jag hittat, tv.möbel ( det var ett gammalt radio / grammofonskåp men blev en tv möbel här ) Trädgårdsmöbler, pinnstolar, 5 st, köksbord med fem stolar, ett gammalt fönster som ska bli fotoram, kaffekoppar med fat (- 70 tals, till sonen ) diverse stereoapparater, virke, blomkrukor.
    Det var en del
    Min mor gillar inte att jag tar, hon vill att vi ska fråga om lov, så ibland gör jag så
    Mamma hittade en massa vitt kakel, gick till en av gubbarna och frågade om hon kunde få ta det. Han sa " nej, men jag ser inte så bra " har för mej det var runt 100 stycken

Jag jobbade i en konsumbutik för ett par år sen, där slängde vi ju en del. Men grönsaker, bröd ,mjölk mm sånt gick till ett ställe som hade olika djur. Vi fick inte ta hem saker då det hade förekommit att folk medvetet skadade saker, förpackningar mm för att få med dem hem. Ett företag kom med blommor tre ggr i veckan. De blommor som de ansåg var fula slängdes i en stor soptunna på baksidan av affären, vi fick inte lov att plocka därifrån. Kvällstid gick det vakt därute.
    Många blommor skulle ju kunna bli fina igen om man klippte dem och skötte om dem , tex pelargonior

• mamita64
    Anonym (för feg) skrev 2012-04-20 17:45:52 följande:
    men precis, kolla bara alla bloggar och klipps, det sakerna är hur fräscha som helst. Typ en säck med äpple varav en är dålig, då slänger dem hela säcken, samma med allt annat. Bara för att datumet gick ut blir det slängt, men sakerna blir ju inte dåliga pga just datumet. Det är ju inte bra samma dag, och direkt dåligt dagen efter. Dem slänger en hel ask med ägg, bara för ett är sprucket. Helt sjukt. Skulle vilja hitta nån och testa det, tror det finns bra ställe här.
    Oj så har vi aldrig gjort på någon affär som jag jobbat på
  • Tutilure

Jag tänker att det är synd att jag inte vågar själv. De verkar ju hitta massor med grejer.

En fundering jag har är varför butikerna inte sänker priset rejält och säljer maten istället? Typ ta 1 kr för allt som är på väg att gå ut istället för att kasta. De skulle säkert få det sålt, få in några kronor och slipper ta hand om det sen.
    Jag skulle garantera köpa om det var så billigt.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Mandy1981

jag såg på bloggen att dem verkligen hittar allt möjligt, även blommor som du säger. jag själv har inga blommor för jag inte har råd och freganerna har typ 3 buketter per bord, och det gratis. man börjar undra. 30000 kossor dödas per år utan att bli ätna, hur sjukt är det???

Svar på tråden dumpster diving