• Anonym (för feg)

dumpster diving

Hej alla miljövänliga.

Jag irriterar mig något enormt på hur mycket som slängs överallt. Har tittat på youtube`s alla möjliga klipp om dumster diving och tycker det är helt sjukt vad mycket som slängs, mat så in i helvete, pc, games, kontorsmaterial mm. Och vissa lag gör det omöjligt för butikerna att skänka bort det till välgörenhet.

I alla fall skulle jag absolut kunna tänka mig att testa det, men är tyvärr för feg. Eller jo, om man är fler är det ju annorlunda. Kan du tänka dig att dumpstra?????? Finns oxå en svensk blogg om det. www.frigan.se
    Jag blev helt mållös av deras fynd!!!

Hur tänker och tycker du???      

• Svar på tråden dumpster diving
  • Tutilure
    puss skrev 2012-04-22 20:45:00 följande:
    Mån i Uppsala som vill??
    Tror att jag är för feg faktiskt.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Mandy1981

för om butikerna skulle göra så så skulle de gå back. om kunden köper osten för 1 kr så har denna kunden ost och behöver inte köper ost på ett tag. slänger de så är kunden tvungen att köpa osten för 49 kr

• Nape

Åh, jag blev riktigt sugen! Men..eh..törs man? Visst, man kanske inte blir _fälld_ för detta, men en åktur till polisstationen skulle vara hemskt nog. Tror jag skulle få sjukskriva mig dagen efter, pga trauma. *s*

Jag bor i Eskilstuna, såg att det var någon mer i tråden härifrån.

• Tutilure
    Mandy1981 skrev 2012-04-22 21:11:57 följande:
    för om butikerna skulle göra så så skulle de gå back. om kunden köper osten för 1 kr så har denna kunden ost och behöver inte köper ost på ett tag. slänger de så är kunden tvungen att köpa osten för 49 kr
    Det är sant, tänkte jag inte på.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Nape

När jag jobbade i butik fick vi "skriva av" varor som skulle slängas. Jag var bara timanställd, så ingen förklarade _varför_, men man skulle skriva vad det var för vara, tillverkare och pris. Förmodligen får butiken dra av priset sedan, nåt med moms/skatt. Dvs= de tjänar mer på att slänga (de får tillbaka tex 30% av värdet OCH kunderna måste köpa ost) istället för att skänka bort (får inget och kunden behöver inte köpa nåt).

• mamita64

De flesta butiker sätter väl ändå ner priset på varor som börjar närma sej " bäst föredatum "
    Det är ju vi knäppa konsumenter som vägrar köpa sånt som " gått ut " på datum
    Det står bäst före, inte "helt åt helvete efter"
    Sen får jag erkänna att jag köper inte bröd om det inte är dagsfärskt, jag handlar en gång i veckan och brödet ska hålla den tiden

Jag är uppvuxen med en pappa som hade Icabutik och har fått lära mej att använda mina sinnen för att kolla om varor är ok eller ej.
    Väldigt mkt är ok länge efter bäst föredatumet, ta saft,  konserver och liknande de blir inte dåliga, de mister i c-vitaminhalt, men är fullt ätliga åratal efter de " gått ut "

• Anonym (Snus)

Jag bor i Karlstad. Jag tror att det bara finns en livsmedelsbutik som låter bli att låsa om sitt avfall här.
    Men, i mitt område finns också ett bageri där de säljer gårdagens bröd, och det som inte blir sålt slängs i soptunnor precis utanför bageriet. Där har jag samlat på mig och fyllt frysen ett antal gånger. 

• Anonym (för feg)
    mamita64 skrev 2012-04-23 00:56:23 följande:
    De flesta butiker sätter väl ändå ner priset på varor som börjar närma sej " bäst föredatum "
    Det är ju vi knäppa konsumenter som vägrar köpa sånt som " gått ut " på datum
    Det står bäst före, inte "helt åt helvete efter"
    Sen får jag erkänna att jag köper inte bröd om det inte är dagsfärskt, jag handlar en gång i veckan och brödet ska hålla den tiden

Jag är uppvuxen med en pappa som hade Icabutik och har fått lära mej att använda mina sinnen för att kolla om varor är ok eller ej.
    Väldigt mkt är ok länge efter bäst föredatumet, ta saft,  konserver och liknande de blir inte dåliga, de mister i c-vitaminhalt, men är fullt ätliga åratal efter de " gått ut "
    precis, varan blir ju inte dåligt direkt vid klockslaget. Kollade nyss i kylskåpet och där hade vi kvar några såna små joghurt för barn som gick ut för 3 veckor sen. Egentligen hade jag slängt de men jag tänkte nej, jag ska kolla. Öppnar en, luktar, smakar och åt, för jag kom fram till att den var fortfarande hur bra som helst, trots utgången datum. Är varan bra förpackad, så håller den mycket längre än vad datumet visar, är den däremot dåligt förpackad, så blir den redan dåligt före datumet gått ut.

Man får förlita sig lite mer på sina sinne igen och inte bara på ett påtryckt datum. 
  • Anonym (för feg)
    Anonym (Snus) skrev 2012-04-23 02:01:18 följande:
    Jag bor i Karlstad. Jag tror att det bara finns en livsmedelsbutik som låter bli att låsa om sitt avfall här.
    Men, i mitt område finns också ett bageri där de säljer gårdagens bröd, och det som inte blir sålt slängs i soptunnor precis utanför bageriet. Där har jag samlat på mig och fyllt frysen ett antal gånger. 

det gör du helt rätt i, dem slänger oxå som galningar.
Svar på tråden dumpster diving