mamita64 skrev 2012-04-23 00:56:23 följande:
De flesta butiker sätter väl ändå ner priset på varor som börjar närma sej " bäst föredatum "
Det är ju vi knäppa konsumenter som vägrar köpa sånt som " gått ut " på datum
Det står bäst före, inte "helt åt helvete efter"
Sen får jag erkänna att jag köper inte bröd om det inte är dagsfärskt, jag handlar en gång i veckan och brödet ska hålla den tiden
Jag är uppvuxen med en pappa som hade Icabutik och har fått lära mej att använda mina sinnen för att kolla om varor är ok eller ej.
Väldigt mkt är ok länge efter bäst föredatumet, ta saft, konserver och liknande de blir inte dåliga, de mister i c-vitaminhalt, men är fullt ätliga åratal efter de " gått ut "
precis, varan blir ju inte dåligt direkt vid klockslaget. Kollade nyss i kylskåpet och där hade vi kvar några såna små joghurt för barn som gick ut för 3 veckor sen. Egentligen hade jag slängt de men jag tänkte nej, jag ska kolla. Öppnar en, luktar, smakar och åt, för jag kom fram till att den var fortfarande hur bra som helst, trots utgången datum. Är varan bra förpackad, så håller den mycket längre än vad datumet visar, är den däremot dåligt förpackad, så blir den redan dåligt före datumet gått ut.
Man får förlita sig lite mer på sina sinne igen och inte bara på ett påtryckt datum.