• Anonym (för feg)

dumpster diving

Hej alla miljövänliga.

Jag irriterar mig något enormt på hur mycket som slängs överallt. Har tittat på youtube`s alla möjliga klipp om dumster diving och tycker det är helt sjukt vad mycket som slängs, mat så in i helvete, pc, games, kontorsmaterial mm. Och vissa lag gör det omöjligt för butikerna att skänka bort det till välgörenhet.

I alla fall skulle jag absolut kunna tänka mig att testa det, men är tyvärr för feg. Eller jo, om man är fler är det ju annorlunda. Kan du tänka dig att dumpstra?????? Finns oxå en svensk blogg om det. www.frigan.se
    Jag blev helt mållös av deras fynd!!!

Hur tänker och tycker du???      

• Svar på tråden dumpster diving
  • Anonym (för feg)
    Anonym (Nettodumpstrarn) skrev 2012-05-13 23:54:00 följande:
    Jag hittade så mycket (svindyrt) kött härom natten att jag inte kunde knö in hälften i frysen ens en gång. Jag behöll resten i kylen, tänkte att EN dag kan man ha det där i alla fall så får vi se hur mycket vi hinner laga till och sätta i oss på 2 pers + 3 katter. Men sen fick vi slänga det som blev över. Säkert 5-6 kg kött. Och det var bara en måndag, på ETT ställe. Räknar man sen utefter det ihop hur mycket kött som slängs i alla butiker över världen blir det många djur i veckan som dör förgäves.

Jag behöver en stor frysbox. Och slakterierna måste sluta med sitt expressdödande på ackord.

visst det är förjävligt. Nånstans hade jag läst att det dör 30000 kossor förgäves, men kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Om det var nu per vecka eller per år, om det var bara Sverige eller över världen??? Men tycker inte det spelar nån större roll egentligen, oavsett så är det redan hemsk om en ko dör förgäves. Hade dem slutat slackta som galningar, hade dem kunnat dra ner på antalet djur de har, som i sin tur betyder en enorm förbättring för drivhuseffekten (alla vet ju att kossorna är ett stort problem för drivhuseffekten pga gaset dem utsöndrar. Usch
  • Anonym (Nettodumpstrarn)

Nu är det nästan sommar och jag vill inte ta kött längre om det inte ser dagsfräscht ut. Det låg typ 20 kg kött i tunnorna i natt som vanligt men det mesta såg unket ut. Det enda jag tog var ett paket skinkschnitzel som såg ut att precis ha slängts.

Fattig dumpstring i övrigt också... bara 2 pkt jordgubbsyoghurt och 1 pkt filmjölk. De slänger MASSOR av avocado jämt och alla är oftast dåliga. Men låt bli att köpa in så j****a mycket avocado då! Fattar inte det där.

Och igen, sluta express-slakta! Det behövs uppenbarligen inte så mycket kött så varför?  *ledsen och arg*

Kul händelse: Macken där jag bor har SLUTAT låsa sin container sen jag började dumpstra där + plocka deras miljoner pantburkar. Förr var det ytterst sällan den var öppen, nu låser de den aldrig. Kanske det är någon dumpstervänlig person som jobbar där?

Hoppas bara de inte fattat att det är just jag och gör det för att de tycker synd om mig den stackars "fattiga sopdykarn". Det vore ytterst pinsamt. LOL.

En gång hittade jag över 20 dosor snus i containern. Jag snusar inte själv men min bror gör. Sen verkar ju bensinmackar ha lite större krav på fräschhet så det som slängs är oftast helt fräscht. De slänger jämt dagens osålda bullar och idag hittade jag också baguetter, pastasallad, köttpålägg och flera liter mjölk som gått ut idag.

Sen blev det en vända till Netto som vanligt och där hittade jag också en del smått och gott. Hot Dogs, köttbullar, fräsch kycklingfile, juice, bananer, tomater, lök, mm.

Maten brukar vara dålig så här på sommarn. :(

Men jag har hittat några fler t-shirts, leggings och skor i Nettos container. Och grönsaker kan man alltid ta så länge de ser fräscha ut och man tvättar av dem ordentligt.

Däremot har jag hittat MASSOR i grovsoprum - en helt ny uppblåsbar campingmadrass, en helt ny stå-fläkt, mattor,  fina husgeråd, en felfri vattenkokare, mm.

• Anonym

I söndagskväll var jag ute för första gången på dumpsterräd. Tyvärr så blev utfallet magert, tog bara en limpa bröd till fåglarna.

Antagligen slänger de inte så mycket på helgen.
    Vet inte när det blir nästa gång. Bor långt från affärerna så kan inte göra räder på nätterna annat än om jag åker hem sent från någon.  

• Petrol
    soffliggaren skrev 2012-10-08 18:34:27 följande:
    Tänkte bara kolla hur det går för er ? Nya som gamla dumpstrare Glad
    Det går upp och ner mest hela tiden, det enda som är säkert är att man inte behöver vara hungrig:)

Det är en galen värld vi lever i!
  • Snigelkott
    Anonym (Nettodumpstrarn) skrev 2012-04-26 02:56:37 följande:
    Hemma genomsvettig efter lyckad dumpstring. :D Det blev: 2 fina blandade blombuketter (fanns massor med blommor men jag tog bara dessa.) 1 rulle sopsäckar 2 fräscha biffstekar med peppar på ca 1 kg var. Lyx lyx lyx! <3 3 paket rökt skinka 12 ägg 1 paket bröd av polarkaketyp (fanns enorma mängder bröd som vanligt men jag får inte in mer i frysen nu.) 2 paket tranbärsjuice, PERFEKT, jag var så sugen på något fruktigt att dricka och hade just tagit slut på apelsinjuicen. 1 paket filmjölk 1 paket kaffegrädde 1 paket med två färdiga cheeseburgare & bröd 4 marsipanlimpor (fanns fler men...) 1 paket kaffe 1 äpple 1 clementin Mängder av pantburkar Det fanns som sagt en hel del mer men man kan ju inte bära allt med sig när man går till fots. Ovanligt fina grejer i natt och inte alltför tungt att släpa hem! (Måste laga cykeln dock. Min rygg är inte glad på mig!)

Tips om man har för mycket bröd är att torka till skorpor och sen tex göra köttbullar, punchrullar eller crumble cakes. Punchrullar speciellt om du har marsipan :) Jag divar inte eftersom affären vi handlar i faktiskt säljer ut mat väldigt billigt ibland, och vi bunkrar då. 15 paket tacobröd för 30 kr räckte länge! De rear allt från nudlar till älgstek, via apelsiner.
  • Petrol
    Snigelkott skrev 2012-10-22 18:05:51 följande:

Tips om man har för mycket bröd är att torka till skorpor och sen tex göra köttbullar, punchrullar eller crumble cakes. Punchrullar speciellt om du har marsipan :) Jag divar inte eftersom affären vi handlar i faktiskt säljer ut mat väldigt billigt ibland, och vi bunkrar då. 15 paket tacobröd för 30 kr räckte länge! De rear allt från nudlar till älgstek, via apelsiner.
    Det var ett rätt bra tips faktiskt, ska tänka på det.
    Annars brukar jag mest göra krutonger av gammalt bröd, men krutonger äter man ju inte så vansinnigt ofta, inte jag iaf.
Svar på tråden dumpster diving