• Anonym (för feg)

dumpster diving

Hej alla miljövänliga.

Jag irriterar mig något enormt på hur mycket som slängs överallt. Har tittat på youtube`s alla möjliga klipp om dumster diving och tycker det är helt sjukt vad mycket som slängs, mat så in i helvete, pc, games, kontorsmaterial mm. Och vissa lag gör det omöjligt för butikerna att skänka bort det till välgörenhet.

I alla fall skulle jag absolut kunna tänka mig att testa det, men är tyvärr för feg. Eller jo, om man är fler är det ju annorlunda. Kan du tänka dig att dumpstra?????? Finns oxå en svensk blogg om det. www.frigan.se
    Jag blev helt mållös av deras fynd!!!

Hur tänker och tycker du???      

• Svar på tråden dumpster diving
  • Anonym (massor!)
    Anonym (Viljan) skrev 2013-05-15 22:53:24 följande:
    Men vad roligt! 
    Det är såna fynd jag vill göra. Ser framför mig hur kan man lassa hela bilen full med käk och spara in lite på matkontot  :D.

Hur började du dumpstra? Är du ensam eller i grupp? Hur gjorde du för att boosta dig själv att våga? Har du blivit påkommen?

Frågor från en frågvis, hehe :).  
    Jag började dumpstra förra våren, hade tänkt på det i flera år innan jag vågade. Jag har bara kört själv.
    Det var en rejäl adrenalinkick första gångerna! Och jag fick med mig mindre än nu eftersom jag inte vågade vara kvar så länge och inte vågade hoppa i containern (som jag gör nu i dom som jag kan komma ur.)

Har aldrig blivit upptäckt. Inte konfronterad iaf. Vet att en gubbe såg mig en gång, då drog jag mig undan och han fortsatte åt sitt håll. Blir ofta förbiåkt av securitas när jag har armarna fulla men dom har inte brytt sig. Bara man agerar lugnt och inte misstänksamt. 

Det är superkul! Men det kan ta några ggr innan man hittar de bästa ställena. Trashwiki är bra! 
  • Anonym (Nettodumpstrarn)

Ja jag har fortfarande fläsk och annat i frysen från förra månadens jättedumpstring.

Men nu ska Netto flytta och expandera och kommer säkert att skaffa sopkross. :( Jävla skitar!!! Sen finns det typ INGET ställe att dumpstra här i Kävlinge.

Fast det spelar väl egentligen ingen roll för det ger inte mycket att dumpstra på Kävlinge Netto nu för tiden... det har blivit ett väldigt populärt ställe och alla hinner dit före mig! :D Kvar blir bara några halvvissna grönsaker oftast. Och kanske lite halvunket kött. :D

• petersson

Jag tycker dumpster diving är en synnerligen bra företeelse. Jag skulle själv lätt göra det om det var så att jag hade behovet eller hittade något av intresse.

• Enter Sandman

Ja, passa på  nu, medan det ännu funkar, jag hörde om något som jag tyckte var för jävligt.
    Jag kommer inte just nu ihåg vem som gjorde det här bara att det var utomlands, jag tror det var i Frankrike.
    En butikskedja som börjat med att hälla klorin över all mat dom slänger, just för att det inte ska gå att äta den.
    Ska man ha deras mat så ska man ge dom pengar först.
    Det är så fruktansvärt cyniskt.     

Jo de brukar ibland hälla diskmedel eller tvättmedel över de kastade varorna på Netto, och skära hål i köttförpackningarna så att det ska bli dåligt fort.

• petersson
    Enter Sandman skrev 2013-05-16 04:14:49 följande:
    Ja, passa på  nu, medan det ännu funkar, jag hörde om något som jag tyckte var för jävligt.
    Jag kommer inte just nu ihåg vem som gjorde det här bara att det var utomlands, jag tror det var i Frankrike.
    En butikskedja som börjat med att hälla klorin över all mat dom slänger, just för att det inte ska gå att äta den.
    Ska man ha deras mat så ska man ge dom pengar först.
    Det är så fruktansvärt cyniskt.     

Och i sverige är det dessutom kriminellt . Tror det skulle falla under antingen miljöbrott eller framkallande av fara för annan. Om nån äter kan det bli vållande till kroppsskada och dylikt. dessutom är det som sagt ett hjärtlöst och fruktansvärt beteende.
  • Enter Sandman
    petersson skrev 2013-05-16 04:29:03 följande:

Och i sverige är det dessutom kriminellt . Tror det skulle falla under antingen miljöbrott eller framkallande av fara för annan. Om nån äter kan det bli vållande till kroppsskada och dylikt. dessutom är det som sagt ett hjärtlöst och fruktansvärt beteende.

Bra, det var skönt att höra, jag visste inte det.
  • Anonym (Viljan)
    Anonym (massor!) skrev 2013-05-16 00:16:41 följande:
    Jag började dumpstra förra våren, hade tänkt på det i flera år innan jag vågade. Jag har bara kört själv.
    Det var en rejäl adrenalinkick första gångerna! Och jag fick med mig mindre än nu eftersom jag inte vågade vara kvar så länge och inte vågade hoppa i containern (som jag gör nu i dom som jag kan komma ur.)

Har aldrig blivit upptäckt. Inte konfronterad iaf. Vet att en gubbe såg mig en gång, då drog jag mig undan och han fortsatte åt sitt håll. Blir ofta förbiåkt av securitas när jag har armarna fulla men dom har inte brytt sig. Bara man agerar lugnt och inte misstänksamt. 

Det är superkul! Men det kan ta några ggr innan man hittar de bästa ställena. Trashwiki är bra! 
    I och med att jag bor på en liten ort gör det helamer läskigt. Vi har bara en mataffär här och alla känner alla, så blir man upptäckt.... men det kliar ändå i fingrarna och vill jättegärna prova:). Frågan är bara hur jag ska sluta vara feg och verkligen våga. 
    Jag har sett att affären här hemma har en olåst container, men den står precis vid en väg med en gatlykta lysandes på den. Hade varit lite "tryggare" om den hade stått för sig själv i mörkret, hehe.

Jag blir jäkligt peppad att läsa det du skriver! Får kanske ta ett par kvällspromenader och kolla läget innan jag ger mig på ett försök. Pepp pepp. 
  • Anonym (Viljan)
    Petrol skrev 2013-05-15 23:14:53 följande:
    Kör, bara kör:) Du får ta ditt närmaste ställe och reka och kolla vad som finns bara, brukar aldrig/sällan vara folk ute efter midnatt på vardagsnätter så risken att stöta på någon är ju rätt liten på de flesta ställen:)

Nervositeten släpper efter första gången, sen blir det bara roligt och givande!
    Jag är riktigt nervös av bara tanken, men precis som du säger borde det väl släppa när man väl satt igång :)?
    Läser ju hur mycket mat/prylar dumpstrare kan få med sig och lockas både av ett lägre matkonto, men också av tanken att motverka, eller i varje fall minska lite på slöseriet med mat...

Kollade runt lite på nätet och många hävdar att det är olagligt att dumpstra. Även om det skulle vara det kan jag ändå känna att ändamålet helgar medlen :)... 
Svar på tråden dumpster diving