• Anonym (för feg)

dumpster diving

Hej alla miljövänliga.

Jag irriterar mig något enormt på hur mycket som slängs överallt. Har tittat på youtube`s alla möjliga klipp om dumster diving och tycker det är helt sjukt vad mycket som slängs, mat så in i helvete, pc, games, kontorsmaterial mm. Och vissa lag gör det omöjligt för butikerna att skänka bort det till välgörenhet.

I alla fall skulle jag absolut kunna tänka mig att testa det, men är tyvärr för feg. Eller jo, om man är fler är det ju annorlunda. Kan du tänka dig att dumpstra?????? Finns oxå en svensk blogg om det. www.frigan.se
    Jag blev helt mållös av deras fynd!!!

Hur tänker och tycker du???      

• Svar på tråden dumpster diving
  • Faber
    Anonym (Viljan) skrev 2013-05-18 12:04:37 följande:
    Ja troligtvis lär svinnet aldrig helt försvinna, men även om det så bara minskade med hälften hade nog vari tillräckligt för en sopdykare att blir glad.  
    Min uppfattning är att det oftast rör sig om ungdomar som inte fattar hur saker och ting hänger ihop. De flesta ungdomar är nämligen dumma, det har jag konstaterat genom egna erfarenheter. Många begriper inte så fundamentala saker som tyngdlagen och grundläggande mekanik.. Vad beror det på? Skolan har misslyckats men en del av ansvaret måste falla på ungdomarna själva.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym (Viljan)
    Faber skrev 2013-05-18 12:54:15 följande:
    Min uppfattning är att det oftast rör sig om ungdomar som inte fattar hur saker och ting hänger ihop. De flesta ungdomar är nämligen dumma, det har jag konstaterat genom egna erfarenheter. Många begriper inte så fundamentala saker som tyngdlagen och grundläggande mekanik.. Vad beror det på? Skolan har misslyckats men en del av ansvaret måste falla på ungdomarna själva.

Ungdomars kunskap eller brist på detsama kan nog vara ett ämne för en helt annan tråd :).
  • Anonym (malmö)

Hej vänner, jag bor i Malmö och har kollat runt efter ställen här, men jag fattar inte vad de slänger sakerna? Jag bor på Värnhem och har kollat coop, netto, willys, öob, men alla butikerna ligger liksom i byggnadskolssar och det verkar som om soperna slängs där inne någonstans? Någon här som bor i Malmö och sysslar med dumpstring eller vet några ställen man kan gå till?

• Anonym (massor!)
    Anonym (malmö) skrev 2013-05-23 12:44:56 följande:
    Hej vänner, jag bor i Malmö och har kollat runt efter ställen här, men jag fattar inte vad de slänger sakerna? Jag bor på Värnhem och har kollat coop, netto, willys, öob, men alla butikerna ligger liksom i byggnadskolssar och det verkar som om soperna slängs där inne någonstans? Någon här som bor i Malmö och sysslar med dumpstring eller vet några ställen man kan gå till?
    Har du kollat trashwiki?
  • puss
    Faber skrev 2013-05-16 23:13:57 följande:

Är det inte samma folk som hatar konsumtionssamhället men är för tröfa för att fatta att utan det skulle dom inte ha några containrar att rota i?

Men begriper duingenting?
  • puss
    Faber skrev 2013-05-16 23:13:57 följande:

Är det inte samma folk som hatar konsumtionssamhället men är för tröfa för att fatta att utan det skulle dom inte ha några containrar att rota i?

Typ ja ha, folk protesterar mot våldtäkter, men uran våldtäkter skulle de inte ha nåt att protestera emot?
  • FIame

Jag är lite av en dumpsterdivare. Men endast där det finns elektronikåtervinning och det blir inte mycket divande (dykande) heller. Utan snarare plockar lite försynt bättre begagnade elprylar. Skulle säkert kunna undersöka något exklusivt matställe (där det slängs hela matförpackningar) ... men jag skulle aldrig kunna tänka mig kliva in i någon kontainer. 

I alla fall bland mina fynd så har jag många bärbara datorer som jag lyckats reparera som varit från 2010/2011, dvs relativt nya.

Ett tiotal mobiltelefoner av varierande kaliber. SonyEricsson C902 i väldigt fint skick och ett par Ipod Nanos gen2. Bra datorkomponenter som Creatives bästa ljudkort inklusive front osv osv. 

>90 % av datorerna var i behov av någon slags reparation som jag själv reparerat.
    >90 % av sakerna har jag gett bort gratis.

I dagsläget upplever jag att folk inte slänger så fina prylar. som jag upplevde 2011/ första halvan 2012. 

• melicia

Usa är rena rama paradiset vad det gäller dumpster diving och där kan man inte bara hitta mat utan även saker företag slänger mm. Ibland är det nästan så man tror de slänger dessa saker med flit för de vet folk håller på ocyhu de som gör det på youtube blir sponsrade av affären kanske! Privat personer slänger med bra saker kolla bara momtheebayers kanal

• Anonym (Borlänge-tjej)
    ThisIsMe skrev 2012-05-11 15:32:35 följande:

Nu har jag en dumpsterkompis! Min sambo!

Har ni plats för en till i gänget, så hakar jag gärna på. Bor i Borlänge
Svar på tråden dumpster diving