• Anonym (för feg)

dumpster diving

Hej alla miljövänliga.

Jag irriterar mig något enormt på hur mycket som slängs överallt. Har tittat på youtube`s alla möjliga klipp om dumster diving och tycker det är helt sjukt vad mycket som slängs, mat så in i helvete, pc, games, kontorsmaterial mm. Och vissa lag gör det omöjligt för butikerna att skänka bort det till välgörenhet.

I alla fall skulle jag absolut kunna tänka mig att testa det, men är tyvärr för feg. Eller jo, om man är fler är det ju annorlunda. Kan du tänka dig att dumpstra?????? Finns oxå en svensk blogg om det. www.frigan.se
    Jag blev helt mållös av deras fynd!!!

Hur tänker och tycker du???      

• Svar på tråden dumpster diving
  • PolyPond

Fyra överfulla lådor fick jag från butiken idag.
    Det mesta är förstås sådant som är i skick till djuren, men vi kan inte låta bli att själva äta upp saker som tre fina gurkor, bananer, bröd som ännu känns mjukt, lite dill, limefrukter, kål och sallad. En förpackning havregryn med ett litet hål i känns inte heller som det måste gå till djuren. Ett helt gäng fräscha apelsiner och kiwis kan jag dessutom tänka mig att själv sätta tänderna i, liksom päron, äpplen de otaliga vindruvor som vi fått de senaste veckorna (djuren ser snart ut som vindruvor själva, så mycket som de fått). Ett par välsmakande nektariner försvann ner i min strupe alldeles precis nyss.

Visst är det lite jobb med att sortera bort sådant som är direkt färdigt för komposten när man får de här laddningarna, men det är det lätt värt.
    Just när  vi fått nytt brukar det också bli för mycket till djuren med sådant som verkligen hänger på gärdesgården, men där hjälper skatorna gärna till.

Det enda egentliga bekymret är att vi får så mycket förpackningssopor.

Ni kan förresten anmäla butiker som försöker förstöra matvaror genom att hälla schampo och sådant på dem i containrarna. Det är nämligen inte lagligt.

• ThisIsMe
    PolyPond skrev 2012-05-11 13:36:21 följande:
    .

Ni kan förresten anmäla butiker som försöker förstöra matvaror genom att hälla schampo och sådant på dem i containrarna. Det är nämligen inte lagligt.
    Det där lät intressant! Har du någon länk där man kan läsa mer om det?
  • Pallas
    Anonym (för feg) skrev 2012-04-27 20:12:18 följande:
    går med i gruppen "dumpstra med oss" på facebook, där finns många från Västerås, skriv bara inlägg där och så får du svaret
    Tack för tipset, jag har ansökt om att gå med där nu!
  • Pallas
    puss skrev 2012-04-22 20:45:00 följande:
    Mån i Uppsala som vill??
    Jag vill!
  • ThisIsMe

Nu har jag en dumpsterkompis! Min sambo! Vi har haft en valp här hemma och därför har det inte varit en bra idé att ge sig ut båda två mitt i natten. Tyvärr var vi tvungna att låta vår lille somna in i måndags.... Hemskt smärtsamt är det, men vi kan iaf skingra de dystra natt-tankarna med lite dumpstring. Dags att börja reka!

• Anonym (Kulla)

Jag har dumpstrat för första gången i natt! Vill tipsa TS om att testa Rättvik om du får chansen, lättillgänglig container full i mat. Det mesta hade inte ens gått ut i datum än. Jag kom hem med frukt, grönsaker, bröd i massor, smör, skyr yoghurt, kött, tacoskal och två fång rosor
    Hittade massor av helfräsch mat. Frukt och grönsaker som var i samma skick som i kyldisken. Och säckar fulla med bröd som går ut imorgon. Den containern tänker jag besöka flera gånger! 

• Anonym (Nettodumpstrarn)

Jag hittade så mycket (svindyrt) kött härom natten att jag inte kunde knö in hälften i frysen ens en gång. Jag behöll resten i kylen, tänkte att EN dag kan man ha det där i alla fall så får vi se hur mycket vi hinner laga till och sätta i oss på 2 pers + 3 katter. Men sen fick vi slänga det som blev över. Säkert 5-6 kg kött. Och det var bara en måndag, på ETT ställe. Räknar man sen utefter det ihop hur mycket kött som slängs i alla butiker över världen blir det många djur i veckan som dör förgäves.

Jag behöver en stor frysbox. Och slakterierna måste sluta med sitt expressdödande på ackord.

• Anonym (Amanda)

Någon som dumstrar eller vill dumstra i norrort i Stockholm? Är helt grön inom området själv.

• Anonym (för feg)
    Anonym (Kulla) skrev 2012-05-12 07:47:56 följande:
    Jag har dumpstrat för första gången i natt! Vill tipsa TS om att testa Rättvik om du får chansen, lättillgänglig container full i mat. Det mesta hade inte ens gått ut i datum än. Jag kom hem med frukt, grönsaker, bröd i massor, smör, skyr yoghurt, kött, tacoskal och två fång rosor
    Hittade massor av helfräsch mat. Frukt och grönsaker som var i samma skick som i kyldisken. Och säckar fulla med bröd som går ut imorgon. Den containern tänker jag besöka flera gånger! 
    vad kul, tack för tipset. Vet fortfarande inte hur jag skulle göra med barnen under tiden, lilla får nog växa lite till först så min mamma kan ha båda över natten.
  • Anonym (för feg)
    Anonym (Amanda) skrev 2012-05-14 00:00:38 följande:
    Någon som dumstrar eller vill dumstra i norrort i Stockholm? Är helt grön inom området själv.

går med i fb-gruppen dumpstra med oss. Där kan du skriva inlägg var du vill dumpstra. Då kommer andra att höra av sig till dig som bor på samma område.
Svar på tråden dumpster diving