• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • DanM
    MrsKnapa skrev 2012-05-06 08:29:38 följande:
    Jag håller helt med dig ts!! Ät vad du vill men se alltid till och röra dig så pass mycket att de du stoppat i dig förbränns :) och om man vill tappa vikt så måste man alltså förbränna ännu mer :) enkel mattematik!! Om det är lätt? Nej de e nog aldrig lätt att bryta ett invant beteende mönster!! Lycka till!!

Haha, där har du helt rätt. Att gå ner i vikt är inget konstigt, förbränner du mer än du stoppar i dig går du ner. Ligger det ungefär på en jämn nivå gör du också det. Äter du mer än du förbränner så går du upp i vikt. Så enkelt är det. Det är så vi är byggda.
  • Ema86

ja .. jag har oxå förstått att mitt sätt att äta inte är OK.

har ni tips på hur man ska motverka hungern? :)  

• DanM
    Ema86 skrev 2012-05-06 08:33:09 följande:
    ja .. jag har oxå förstått att mitt sätt att äta inte är OK. har ni tips på hur man ska motverka hungern? :)  

Ett trix är att dricka mycket vatten. Misstänker att du dricker för lite som det är, det gör de flesta. Försök att oftare och lite. En påse naturella nötter kan vara bra som nödlösning. Men ska du tappa och ät mindre så kommer du vara hungrigare ett tag till matsäcken har anpasst sig. Tyvärr är det inte mycket att göra åt den saken.
  • Ema86

jag kämpar faktiskt med vatten .. oa jag tycler jag sköter mig. det blir nog uppåt en 2 L iaf. oftast.

o inge läsk saft o sånt... inte ens mjölk. gillar bara vatten haha   . eller te o kaffe .. .men inge mycke av det heller :P

hur ser en "bra" o lätt meny ut då? vad äter ni? o vad kan passa för mig? jag gillar det mesta   

• Fiine

Om man hinkar i sig massa vatten eller massor av grönsaker så minskar inte magsäcken lika mycket.
    Tanken är väl att den skall minska?
    Bättre att försöka genomlida den hemska veckan med att äta mindre och inte försöka ersätta med något annat.

Hur gamla är barnen?
    Ni kan gå en promenad tillsammans, spela boll, cykla.
    Även om motion ihop med barnen gör att det inte blir lika högt tempo så är all motion bra motion!

Gymmen har ofta barnpassning och barnen har ofta väldigt kul där med lek, film, måla, fruktstund osv.
    Vissa gym har även klasser där barn och föräldrar kan motionera tillsammans på ett kul sätt.

Lycka till! (från en som kämpar)

• MrsKnapa

Du kan ju äta frukt o grönt vid jämna mellanrum! Är du hungrig/sugen så ta en frukt, borsta tänderna och därefter drick 1 glas vatten så är suget borta + Att dina tänderna aldrig vart så rena som då ;) De är en bra metod faktiskt!!
    Vattnet efter tandborstning bara :)

• DanM

Kag brukar säga så här: ät vanligt, bara inte så mycket. Skippa kolhydraterna på kvällen, de behöva inte när du sover utan lagras. Ät ALLTID frukost, lunch och middag. Skippa feta såser. Ät mellanmål. Tips på mellanmål: keso(helst lätt), frukt, nötter (naturella, inte rostade eller saltade), protein(typ whey eller liknande, undvik barer då dom är sprängfyllda med socker), tina frysta bär och mixa, blanda sedan med lättkesella och LITE honung. Blir som yoghurt, fast mycket nyttigare. På middagen på kvällen, ät kött/fisk/fågel med grösnaker. Blanda grösnaker och kör i ugn, strimla och woka, gör en sallad(blanda i morötter osv sp blir den matigare, råkostsallad typ). Kör på fullrnsris, fullkornspasta eller potatis som kolhydratkälla på lunchen. De mättar mer och håller dig mätt längre. Hoppa inte över mål eller ät för lite, det är lika dåligt som att äta för mycket. Undvik som sagt chips, godis osv. Har du svårt med att hålla i det så har jag ett tips: skaffa en almanacka eller liknande. Kryssa över varje dag/vecka du hållt i maten. Jag kan lova att kunna kryssa över en dag/vecka och veta att man klarat det är betydligt mer tillfredsställande än att äta en godisbit.

• DanM
    Fiine skrev 2012-05-06 09:07:11 följande:
    Om man hinkar i sig massa vatten eller massor av grönsaker så minskar inte magsäcken lika mycket. Tanken är väl att den skall minska? Bättre att försöka genomlida den hemska veckan med att äta mindre och inte försöka ersätta med något annat. Hur gamla är barnen? Ni kan gå en promenad tillsammans, spela boll, cykla. Även om motion ihop med barnen gör att det inte blir lika högt tempo så är all motion bra motion! Gymmen har ofta barnpassning och barnen har ofta väldigt kul där med lek, film, måla, fruktstund osv. Vissa gym har även klasser där barn och föräldrar kan motionera tillsammans på ett kul sätt. Lycka till! (från en som kämpar)

• DanM

Det gäller som Fiine säger, all motion ör bättre än ingen. Även den motion man kan få i vardagen. Ta trappor istället för hiss, gå istället för att köra bil, lek med barnen istället för att placera dom framför tvn osv.

Svar på tråden "namndieter"