• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Ema86
    DanM skrev 2012-05-06 09:58:38 följande:

Varför ska du göra i det? Nu har inte koll på varenda shake som finns, men i regel är de inte så nyttiga som man tror. Det jag beskriver i ovanstående är nog för ett mellanmål. Sånt tänk som du är inne på där är fel.
    nä bara undrade eg. ska inte äta sånt skräp
  • Ema86
    Fiine skrev 2012-05-06 10:18:00 följande:
    Jag har druckit protein förr.
    Men skillnaden skall vara att bantningspreparat innehåller mer vitaminer och mineraler än proteinet gör.

Men egentligen spelar det ingen roll vilket du dricker bara du kör strikt och inte kör det mer än några veckor så kroppen inte får näringsbrist på vissa ämnen.

Alltså man kan egentligen likaväl äta kålsoppa 5 gånger om dagen eller något annant.
    Allt handlar om att äta mindre än vad du förbrukar.

En kvinna brukar bränna mellan 1800 och 2000 kcal i vila om dagen.
    Då bör man dra bort 500 kcal för att tappa 0,5-1 kg i veckan.
    Om man då tränar också så för man ännu bättre resultat.

Du måste hitta något som du kan äta som du klarar av att hålla dig till.
    Det är det som är det svåra! Självdiciplinen!
    Att ändra sin livsstil totalt.
    Det finns inga genvägar.
    Man får hitta en väg som funkar och köra på den vägen utan avvikelser.
    Det kommer vara tufft, jobbigt och rent ut sagt jävligt ofta men det finns inget annat sätt än att äta mindre kalorier och röra på sig.
    Alternativet är ju operation men det skall man göra om man måste och skall inte ses som en quick fix.

Försök hitta mat som funkar för dig, träning som du gillar, ha delmål på vägen till din målvikt, leta efter saker som ger dig inspiration till viktminskning.

Jag kämpar med min vikt och det är ett h*lvete men jag har kommit igång med träning och jag försöker.

kämpa på!

det är ju självdiciplinen som är mitt bekymmer oxå :(

oså socker... galen i sött :(   
  • Fiine

Allt har med självdiciplinen att göra.
    Kunna bestämma sig för att bara äta vissa saker
    Kunna säga nej till sig själv när det gäller socker och fet mat.

Det är skitsvårt men ett tips är att gå till läkaren.
    Ta reda på ditt hälsotillstånd, be dem tala om hur din kropp mår.
    Det kan hjälpa att få veta hur illa det egentligen är ställt.

• DanM
    Fiine skrev 2012-05-06 10:18:00 följande:
    Jag har druckit protein förr. Men skillnaden skall vara att bantningspreparat innehåller mer vitaminer och mineraler än proteinet gör. Men egentligen spelar det ingen roll vilket du dricker bara du kör strikt och inte kör det mer än några veckor så kroppen inte får näringsbrist på vissa ämnen. Alltså man kan egentligen likaväl äta kålsoppa 5 gånger om dagen eller något annant. Allt handlar om att äta mindre än vad du förbrukar. En kvinna brukar bränna mellan 1800 och 2000 kcal i vila om dagen. Då bör man dra bort 500 kcal för att tappa 0,5-1 kg i veckan. Om man då tränar också så för man ännu bättre resultat. Du måste hitta något som du kan äta som du klarar av att hålla dig till. Det är det som är det svåra! Självdiciplinen! Att ändra sin livsstil totalt. Det finns inga genvägar. Man får hitta en väg som funkar och köra på den vägen utan avvikelser. Det kommer vara tufft, jobbigt och rent ut sagt jävligt ofta men det finns inget annat sätt än att äta mindre kalorier och röra på sig. Alternativet är ju operation men det skall man göra om man måste och skall inte ses som en quick fix. Försök hitta mat som funkar för dig, träning som du gillar, ha delmål på vägen till din målvikt, leta efter saker som ger dig inspiration till viktminskning. Jag kämpar med min vikt och det är ett h*lvete men jag har kommit igång med träning och jag försöker.

Både rätt och fel. Vad ett protein innehåller skiljer sig från rejält från olika tillskott. Däremot är det i regel inte lika mycket tillsatser som i "matersättning". Sedan är det jäkligt stor skillnad på kvaliten, därför ska man inte gå efter prislappen när man köper sådant. Sedan är det inte bra att äta kålsoppa (nu vet jag att du skriver med glimten i ögat men vill förklara för övriga(0) utan man ska äta varierat. Därför trycker jag igen på att äta vanligt, bara mindre. Men du har helt rätt i att man ska skita i det som kallas diet, utan sikta på att ändra livsstil. Äter du något som du inte gillar för att gå ner i vikt kommer det inte hålla i längden. Och ärligt, hur kul är det. Dock kan ju en diet behövas om man har kraftig övervikt. Men det är förvånansvärt vilka resultat man kan få bara genom att äta rätt.
  • DanM
    Ema86 skrev 2012-05-06 10:20:06 följande:
    kämpa på! det är ju självdiciplinen som är mitt bekymmer oxå :( oså socker... galen i sött :(   

Sockeret skapar ett beroende, det är därför man hsr svårt stt låta bli det. Chips osv är skräddarsytt efter vad kroppen vill ha, det är därför man äter mer och mer. Detta ligger tyvärr i "reptilhjärnan". Men håller du dig på en jämn nivå, äter regelbundet så minskar sötsuget.
  • Ema86
    Fiine skrev 2012-05-06 10:22:36 följande:
    Allt har med självdiciplinen att göra.
    Kunna bestämma sig för att bara äta vissa saker
    Kunna säga nej till sig själv när det gäller socker och fet mat.

Det är skitsvårt men ett tips är att gå till läkaren.
    Ta reda på ditt hälsotillstånd, be dem tala om hur din kropp mår.
    Det kan hjälpa att få veta hur illa det egentligen är ställt.

vad säger man till läkaren då?
    "hej jag är fet" funkar väl inte ...... 
  • Fiine

nej du får säga

Hej jag har problem med övervikt och matvanor och vill
    se hur illa det är ställt med min kropp och få hjälp och råd med hur jag skall göra för att få en bättre livsstil.
    Be att de tar prover för kolla sockernivå och att de tar blodtryck osv.

• Ema86
    Fiine skrev 2012-05-06 10:33:40 följande:
    nej du får säga

Hej jag har problem med övervikt och matvanor och vill
    se hur illa det är ställt med min kropp och få hjälp och råd med hur jag skall göra för att få en bättre livsstil.
    Be att de tar prover för kolla sockernivå och att de tar blodtryck osv.

dietister eller?
  • Fiine

nej en läkare ber du kolla ditt socker och blodtryck
    har man mycket övervikt så finns det stor risk för hjärt och kärl sjukdomar samt diabetes
    sedan kan läkaren säga om du skall träffa en dietist eller vad du behöver göra.
    be om en hälsokontroll, säg att du är orolig för din hälsa pga övervikten

• Azusephre
    Ema86 skrev 2012-05-06 09:26:21 följande:
     Prenet? få höra :D
    Det är också en form av en sk "pulverdiet", fast tycker denna är hundra gånger bättre än typ nutrilett o.s.v. Man shakar 2 ggr per dag sen äter man en riktig måltid ex på kvällen enligt tallriksmodellen (hälften grönsaker, en fjärdedel kött och en fjärdedel potatis/ris/pasta o.s.v), emellan om man blir sugen så kan man äta frukt/grönsaker/bär o.s.v. Jag brukar äta morötter. Ibland så äter jag ett fullkornsbröd, lite lite smör på, avokado och lite kaviar. Det är också okej.
    Nu har jag då som sagt införskaffat mig en crosstrainer, så ska stå på den 60 minuter/dag medans jag krubbar enligt denna diet. Gick ned 1-2 kg/veckan utan träning, så det lär ju bli lite mer nu då :) Är jätte taggad! Start imorgon.
Svar på tråden "namndieter"