• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Ellaria

^ Jag sa inte att du hatar LCHF, det var riktat till en annan användare som jag diskuterat med förr och som är helt ovillig att lyssna.

You know nothing, Jon Snow
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-07 19:42:35 följande:
    Fan, ni har rätt, jag trycker i mig fett och kött, fan vad blind jag måste ha varit.

Frukost: 1 msk creme cheese, 40 gram gröna bönor

Lunch: Tre ostskivor, två bitar salami, en bit rökt lax

Middag: Två hamburgare (isbergssallad, bacon, hamburgare, guacamole, ost)

Helt galet, va?
    Har du testat kolla denna: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Test-matvanekollen/

Det verkar som om du inte äter helt rätt enligt LCHF heller...

Själv skulle jag aldrig välja att 75% av den energi jag ska äta skulle komma från fett. Jag tror kroppen är mer komplex än att klara sig på minimala mängder kolhydrater och enorma mängder fett (vilket det faktiskt blir av att äta feta produkter och minimalt med kolhydrater men alla LCHFare verkar inte förstå att det blir fel i balansen).

Alla är vi olika och jag väljer att få i mig vitaminer, aminosyror, mineraler och bra kolhydrater och jag mår bra av det.
  • Ellaria
    h8him skrev 2012-05-07 23:43:53 följande:
    Har du testat kolla denna: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/T.../

Det verkar som om du inte äter helt rätt enligt LCHF heller...

Själv skulle jag aldrig välja att 75% av den energi jag ska äta skulle komma från fett. Jag tror kroppen är mer komplex än att klara sig på minimala mängder kolhydrater och enorma mängder fett (vilket det faktiskt blir av att äta feta produkter och minimalt med kolhydrater men alla LCHFare verkar inte förstå att det blir fel i balansen).

Alla är vi olika och jag väljer att få i mig vitaminer, aminosyror, mineraler och bra kolhydrater och jag mår bra av det.
    Bla bla bla bla bla, vi har väl haft den här diskussionen förr? Jag äter definitivt enligt LCHF, idag fick jag inte i mig en MILJON grönsaker men det har ingenting med saken att göra. Du är så himla duktig du.
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-07 22:17:28 följande:
    Oj, många inlägg. Vsrt ska jag börja...hmmm...ang. Att jag är hatar lchf och vägrar lyssna. Om du som skrev detta så håller jag med dig om att många väljer att feltolka vad som menas. Och jag har inte någonstanns skrivit annat än att jag håller med om att man överlag äter för mycket kolhydrater och de flesta bör skära ner på dom. Mamman i skogen, läste du de texter jag hämtade och la in i mina inlägg? Jag kollade runt, denna typen av åsikter hade de som var läkare, forskare osv. Den andra åsikten hade främst olika "namndiet"sidor, sidor som försökte sälja något och forum typ flaschback. Så jag väljer att lyssna på det förstnämnda. Sedan har jag koll på evolitionen och hur man åt förr kontra hir man levde då. Och att naturfolk överlag är friskare i västvärlden. Npgon skrev att det var drygt av mig att uttala mig då jag aldrig lidit av fetma. O...k? Det du beskriver är ett mentalt "problem". Inget som ska göras en quick fix med i en diet. Det är därför man pratar men en coach eller pt. En duktig sådan hjälper dig bryta dina dåliga ovanor och börja leva hälsosamt. Sedan är ju en diet en början vid fetma, men inget man ska hålla på med för alltid. Och ja, jag har alltid ogillat ViktCäktarna, men har nu fått reda på att dom ändrat sitt poängsystem och verkar vettigare. Och snälla, läs och svsra på allt det jag skriver, häng inte upp er på vissa delar och skriv vad ni redan bestämt.

Jag är helt klart av en anna åsikt än dig angående fettet men jag tror inte heller på dieter som pulver viktväktare etc utan kroppen måste få mat och näring. Jag har näringsfysiologi, näringslära evolutionshistoria i min utbildning och har precis som många tidigare varit inne på spåret att ät mindre rör på dig mer men ju mer man lär sig och lägger ihop så ser man att det är en omöjlig ekvation och vi behöver titta på artriktig föda se på vad som hänt vid varje avsteg från vår naturliga mat etc.

Nummer ett är att ge kroppen näring och då finns det få fördelar med en övervägande del spannmål och fettet ska vara naturligt och icke processerat så då försvinner de flesta växtoljor med undantag för några få som är kallpressade och icke raffinerade. Vi behöver inte heller vräka i oss mättat fett som du antytt att många som äter tex LCHF gör och det är itne heller detta som lchf går ut på utan att välja naturligt fett och inte vara rädd för det stabila mättade fettet. Mejerifetter har både fördelar och nackdelar människan är det enda däggdjur som "dricker"  ett annat djurs bröstmjölk vilket i naturen kan ses som onaturligt däremot har vi nordbor en liten genetisk anpassning till detta och klarar det därför bättre än många andra folkslag. Däremot finns det nackdelar med att pastörisera osv för mig är mjölkprodukter någor som ska intas med måtta pga många skäl men jag undviker dem inte och var och en får ta sina beslut. Mejerivaror är ett tveeggat svärd men jag tycker de ger guldkant på maten men skulle aldrig få för mig att dricka mjölk.

Idag är 80% av den mat vi äter helt onaturlig för oss som konsumenter har vi svårt att göra bra val det kött och fisk tex som vi lägger på våra tallrikar är uppfött på vårt överskott av spannmål etc och djuren blir av denna kost lika sjuka som oss Vi baserar vår kost på spannmål som vi även evolutionärt har ätit men då i små mängder och av varierande sort nu är det enkelspårigt och processat. Vi har tillsatser i maten och många är vad man kan anse som naturliga och nödvändiga men lika många är helt onödiga och gör oss sjukare. Det är oerhört förvirrande för en konsument att förstå en innehållsdeklaration. Tex så väljer man en matlagningsgrädde så kan man genast hitta tillsatser som karragenan i och är den bra eller dålig? Hur ska jag veta det när jag står vid butikshyllan? 
    Varje svensk äter i genomsnitt 5 kilo tillsatser per år är detta nyttigt? För min del så är svaret nej andra kanske är av en annan åsikt.

Jag tycker ofta att diskussionen kring lchf blir oerhört onyanserad och folk hakar upp sig på fettet. Om man bara använder LCHF som en viktminskning så är man fel ute LCHF eller annan lågkolhydratskost är något man väljer för hälsan och för livet och givetvis om man går tillbaks från LCHF till att äta enligt tex SLV:s rekmendationer som baseras på 60E% kolhydrater varav en stor del från spannmål så kommer man att vara tiollbnaks på ruta ett.

Få ser att LCHF/lågkolhydratskost  är en livsstil och de flesta ser det som en quick fix för att gå ner men lär sig inte hur man ska göra och äta och misslyckas därför då de äter uteslutande mejerifett och protein. LCHF är många delar där man äter allt från väldigt strikt till liberalt den gemensamma nämnaren är naturlig mat spannmålsfritt och naturligt fett och beroende på förutsättning så får du justera din kost.   

Det finns stora problem med matberoende och känslighet som inte går att "bota" med att äta mindre och röra sig mer. Det är en störning som vi med största sannorlikhet har ätit oss till genom att äta fel mat och där behöver man skräddarsy kosten för att komma tillrätta med problemet LCHF är en bra lösning för de flesta men inte ultimat för alla.

Som jag ser det finns det två sätt att gå ner i vikt och det ena är kalorireduktion vilket få kan leva på ett helt liv. Många bantar sig upp i vikt när de använder kalorireduktion och ingen kan leva på underskott en hel livstid.  

Det andra sättet att gå ner och som även fungerar som en livsstil och dessutom gör många friska från problem som kommer med vår icke artriktiga föda är lågkolhydratskost. Där får du äta dig mätt du tappar vikt du normaliserar dina hormoner och får många fördelar jämt emot att leva på kalorirestriktioner. Många gör felet att utpeka kolhydraterna som bovarna i dramat det är sällan problemet för friska individer utan det är vartifrån kolhydraterna kommer och hur de påverkar vårt blodsocker som är nyckeln men för en redan sjuk, sockerkänslig eller överviktig är det ofta mer intressant att titta på hur mycket kolhydrater man har i sin kost.

Det finns många kloka läkare forskare mm som sett problemet med dagens kostråd och att de inte fungerar utan det är andra faktorer bakom. 

För att summera så kan man säga att det är inte vi som väljer övervikten och sjukdom detta är ett oundvikligt steg för många som försöker följa de råd som idag ges..Debatten kring mat blir ofta hetsig och väcker känslor vilket visar vilket viktigt ämne detta är och hur känsligt det är att ifrågasätta. För mig är det glasklart att äter vi mat som inte är naturlig för vår ras så kommer vi att påverkas på ett eller annat sätt och våra moderna sjukdomar som är en epedemi är ett tydligt bevis på att något har hänt och det kommer fortsätta eskalera många år till så länge vi äter övervägande onaturlig mat och har en övertro på forskningen och livsmedelsindustrin

Som du ser så har vi olika åsikter om vissa saker medans vi säkert tycker lite mer lika om andra där ligger ett stort problem att många har svårt att lyssna och ta in och respektera andras åsikter. Jag kan aldrig övertala någon som inte vill lyssna och tror att det bara är att springa mer och äta mindre  lika lite som någon kan övertala mig om att jag måste äta spannmål för hälsan eller att jag måste äta mer kolhydrater för annars blir jag dum när jag efter att ha uteslutit dessa för flera år sedan har läkt ut från otaliga åkommor och till på köpet blivit normalviktig.        

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-08 00:03:16 följande:
    Bla bla bla bla bla, vi har väl haft den här diskussionen förr? Jag äter definitivt enligt LCHF, idag fick jag inte i mig en MILJON grönsaker men det har ingenting med saken att göra. Du är så himla duktig du.
    Det har vi säkert. Varför så upprörd? Jag äter normalkost och därmed har jag lättare att få i mig de näringsämnen kroppen behöver. Planerar du att äta LCHF länge?

Du behöver inte försöka provocera mig. Är det ett känsligt ämne för dig?
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-07 22:17:28 följande:
    Oj, många inlägg. Vsrt ska jag börja...hmmm...ang. Att jag är hatar lchf och vägrar lyssna. Om du som skrev detta så håller jag med dig om att många väljer att feltolka vad som menas. Och jag har inte någonstanns skrivit annat än att jag håller med om att man överlag äter för mycket kolhydrater och de flesta bör skära ner på dom. Mamman i skogen, läste du de texter jag hämtade och la in i mina inlägg? Jag kollade runt, denna typen av åsikter hade de som var läkare, forskare osv. Den andra åsikten hade främst olika "namndiet"sidor, sidor som försökte sälja något och forum typ flaschback. Så jag väljer att lyssna på det förstnämnda. Sedan har jag koll på evolitionen och hur man åt förr kontra hir man levde då. Och att naturfolk överlag är friskare i västvärlden. Npgon skrev att det var drygt av mig att uttala mig då jag aldrig lidit av fetma. O...k? Det du beskriver är ett mentalt "problem". Inget som ska göras en quick fix med i en diet. Det är därför man pratar men en coach eller pt. En duktig sådan hjälper dig bryta dina dåliga ovanor och börja leva hälsosamt. Sedan är ju en diet en början vid fetma, men inget man ska hålla på med för alltid. Och ja, jag har alltid ogillat ViktCäktarna, men har nu fått reda på att dom ändrat sitt poängsystem och verkar vettigare. Och snälla, läs och svsra på allt det jag skriver, häng inte upp er på vissa delar och skriv vad ni redan bestämt.
    Fast eftersom du själv inte lidit/lider av fettma kanske du inte är rätt person att uttala dig om "vad problemet är" eller om hur det "ska" lösas? Hade det varit enkelt hade vi ju som sagt inte haft några feta människor, för ingen tycker att det är roligt att vara överviktig.

Din diet (alltså det som du äter) fungerar för dig. Däremot behöver det inte betyda att det fungerar för alla andra, eftersom människor är olika. Det finns ingen universallösning. Självklart handlar det rent fysiskt om kalorier in och kalorier ut, men i praktiken är det svåra att klara av att hålla sig till den diet/träning som man behöver. Hur man klarar av det och finner sin motivation beror på vad man är för människa och på vad man har för erfarenheter.

Själv har jag provat ViktVäktarna. Jag har provat att träna mycket och "äta rätt". Jag har provat LCHF. Jag har provat att träna med PT/Coach (vilket var det värsta jag någonsin varit med om, varför måste alla som håller på med träning vara så förbannat nedlåtande och otrevliga?). Min styrka vid senaste bantningsförsöket var att jag testat allt detta och därför visste vad som inte fungerade för mig.
  • Ellaria
    h8him skrev 2012-05-08 10:31:27 följande:
    Det har vi säkert. Varför så upprörd? Jag äter normalkost och därmed har jag lättare att få i mig de näringsämnen kroppen behöver. Planerar du att äta LCHF länge?

Du behöver inte försöka provocera mig. Är det ett känsligt ämne för dig?
    Ja, jag planerar att äta LCHF, dieten som gjort mig mindre deprimerad, gett mig mer energi, fått mig att gå ner 18 kg, tagit bort min huvudvärk och magont så länge jag kan. Jag får i mig vad jag behöver, tack.

Det blir ett känsligt ämne när det enda du säger, om och om igen är "LCHF är dåligt för ni äter enorma mängder kött och fett och får inte i er vad ni behöver!" trots att vi presenterar bevis på att så inte är fallet. Det är som att diskutera med en vägg.
  • DanM

Mamman i skogen, du har många väldigt bra poäng i det du skriver. Forskning visar t.ex. att att vara laktosinteolerant är ett naturligt stadie. Tänk efter, det finns inga djur som i vuxen ålder dricker mjölk. I och stora delar av världen gör man det inte heller. Pumpkinqueen, att man inte får uttala sig om fetma för man inte lidit av det ör en väldigt konstig synpunkt. Fpr man heller inte forska om cancer om man inte haft cancer? Inte vara psykolog om man inte haft psykiska bekymmer? Att du råkat ut för otrevliga och nedlåtande pt/coacher är beklagligt. Det finns väldigt trevliga sådan och uppgiften en pt/coach har är inte att stå och skrika på en så man tar i så man spyr. Utan att tillsammans med den tränande hitta ett sätt att teäna och öta som passar kunden. Eftersom ingen verkar förstå min poäng med tråden tar jag upp den igen. En diet ser jag som något en överviktig gör för att komma ner i normalvikt vid kraftig övervikt, alt. nögot en idrottare/atlet gör inför en tävling. Jag går just nu på diet t.ex., inte för stt jag vsr tjock utan att gå från att vara i form till att vara i toppform. Jag tränar mycket, och mitt sätt stt äta och träna kan man inte säga till alla att göra. Vad jag förespråkar är att man äter vanlig, hederlig mat. Inte massa snabbmat osv, tänk husmanskost. Men man behöver inte äta för mycket. Det finns en ö i japan (nu har jag tyvärr glömt vad den heter för tillfället) som där fler människor kommer upp i mycket hög ålder än någon annanstanns i världen. Hemligheten? Man har som tradition att äts tills man är ungefär 80% mätt, och äter mycket fisk/skaldjur. Jag har även tdigare tagit upp min egen mormor som exempel, hon har vid 80+ gått från kraftigt överviktig till en mycket mer hälsosam vikt och mår mycket bättre. Detta genom att hon äter en portion nör hon äter, och skar ner på fika/onyttigheter. Jag säger inte att man ska ta bort allt gott, förbannat tråkigt att leva då om du frågar mig. Men man behöver inte äta så mycket. Du kan leva ett liv där du inte äter en enda godisbit, inte dricker alkohol/läsk osv men det hjälper inte om du äter skogshuggarportioner utan att röra på dig. Sedan tycker jag slla borde motionera. Jag säger inte att alla ska gå på gym fem dagar i veckan, utsn hitta det som passar den personen. Detta är för stt vi som människor är byggda för att arbeta, vi mår bättre och håller längre om vi rör på oss. Alltså, träna inte för att få en tvättbräda, träna för att må bättre och ha orken att leka med dina barnbarn i framtiden.

• DanM
    Ellaria skrev 2012-05-08 11:59:24 följande:
    Ja, jag planerar att äta LCHF, dieten som gjort mig mindre deprimerad, gett mig mer energi, fått mig att gå ner 18 kg, tagit bort min huvudvärk och magont så länge jag kan. Jag får i mig vad jag behöver, tack. Det blir ett känsligt ämne när det enda du säger, om och om igen är "LCHF är dåligt för ni äter enorma mängder kött och fett och får inte i er vad ni behöver!" trots att vi presenterar bevis på att så inte är fallet. Det är som att diskutera med en vägg.

Hur åt /levde du innan lchf, du du hade övervikt, ont i magen osv? Och hur länge har du kört lchf?
  • Ellaria
    DanM skrev 2012-05-08 12:08:22 följande:
    Hur åt /levde du innan lchf, du du hade övervikt, ont i magen osv? Och hur länge har du kört lchf?
    Innan LCHF låg jag runt 100 kg. Jag har testat *allt*. Jag har ätit lågkaloridiet (kombinerat med träning), jag har ätit glutenfritt, jag har ätit vegetariskt, jag har ätit som en dietist sa åt mig att äta. Trots det var jag deprimerad till den grad att jag i princip aldrig gick ut och blev otroligt isolerad. Jag tränade aldrig längre, orkade knappt gå 200 meter utan att vilja lägga mig ner och sova. Hade ont i huvudet nästan dagligen och var otroligt dålig i magen.

Har ätit LCHF sen nyår. Det har helt klart förändrat mitt liv. Jag är övertygad om att det är rätt sätt att äta (och nu menar jag inte de som bara äter bacon och fett) och skulle det visa sig att jag lever 10 år mindre på grund av detta så spelar inte det nån roll. Jag lever hellre ett bra liv nu än mår som jag gör innan.
Svar på tråden "namndieter"