DanM skrev 2012-05-07 22:17:28 följande:
Oj, många inlägg. Vsrt ska jag börja...hmmm...ang. Att jag är hatar lchf och vägrar lyssna. Om du som skrev detta så håller jag med dig om att många väljer att feltolka vad som menas. Och jag har inte någonstanns skrivit annat än att jag håller med om att man överlag äter för mycket kolhydrater och de flesta bör skära ner på dom. Mamman i skogen, läste du de texter jag hämtade och la in i mina inlägg? Jag kollade runt, denna typen av åsikter hade de som var läkare, forskare osv. Den andra åsikten hade främst olika "namndiet"sidor, sidor som försökte sälja något och forum typ flaschback. Så jag väljer att lyssna på det förstnämnda. Sedan har jag koll på evolitionen och hur man åt förr kontra hir man levde då. Och att naturfolk överlag är friskare i västvärlden. Npgon skrev att det var drygt av mig att uttala mig då jag aldrig lidit av fetma. O...k? Det du beskriver är ett mentalt "problem". Inget som ska göras en quick fix med i en diet. Det är därför man pratar men en coach eller pt. En duktig sådan hjälper dig bryta dina dåliga ovanor och börja leva hälsosamt. Sedan är ju en diet en början vid fetma, men inget man ska hålla på med för alltid. Och ja, jag har alltid ogillat ViktCäktarna, men har nu fått reda på att dom ändrat sitt poängsystem och verkar vettigare. Och snälla, läs och svsra på allt det jag skriver, häng inte upp er på vissa delar och skriv vad ni redan bestämt.
Jag är helt klart av en anna åsikt än dig angående fettet men jag tror inte heller på dieter som pulver viktväktare etc utan kroppen måste få mat och näring. Jag har näringsfysiologi, näringslära evolutionshistoria i min utbildning och har precis som många tidigare varit inne på spåret att ät mindre rör på dig mer men ju mer man lär sig och lägger ihop så ser man att det är en omöjlig ekvation och vi behöver titta på artriktig föda se på vad som hänt vid varje avsteg från vår naturliga mat etc.
Nummer ett är att ge kroppen näring och då finns det få fördelar med en övervägande del spannmål och fettet ska vara naturligt och icke processerat så då försvinner de flesta växtoljor med undantag för några få som är kallpressade och icke raffinerade. Vi behöver inte heller vräka i oss mättat fett som du antytt att många som äter tex LCHF gör och det är itne heller detta som lchf går ut på utan att välja naturligt fett och inte vara rädd för det stabila mättade fettet. Mejerifetter har både fördelar och nackdelar människan är det enda däggdjur som "dricker" ett annat djurs bröstmjölk vilket i naturen kan ses som onaturligt däremot har vi nordbor en liten genetisk anpassning till detta och klarar det därför bättre än många andra folkslag. Däremot finns det nackdelar med att pastörisera osv för mig är mjölkprodukter någor som ska intas med måtta pga många skäl men jag undviker dem inte och var och en får ta sina beslut. Mejerivaror är ett tveeggat svärd men jag tycker de ger guldkant på maten men skulle aldrig få för mig att dricka mjölk.
Idag är 80% av den mat vi äter helt onaturlig för oss som konsumenter har vi svårt att göra bra val det kött och fisk tex som vi lägger på våra tallrikar är uppfött på vårt överskott av spannmål etc och djuren blir av denna kost lika sjuka som oss Vi baserar vår kost på spannmål som vi även evolutionärt har ätit men då i små mängder och av varierande sort nu är det enkelspårigt och processat. Vi har tillsatser i maten och många är vad man kan anse som naturliga och nödvändiga men lika många är helt onödiga och gör oss sjukare. Det är oerhört förvirrande för en konsument att förstå en innehållsdeklaration. Tex så väljer man en matlagningsgrädde så kan man genast hitta tillsatser som karragenan i och är den bra eller dålig? Hur ska jag veta det när jag står vid butikshyllan?
Varje svensk äter i genomsnitt 5 kilo tillsatser per år är detta nyttigt? För min del så är svaret nej andra kanske är av en annan åsikt.
Jag tycker ofta att diskussionen kring lchf blir oerhört onyanserad och folk hakar upp sig på fettet. Om man bara använder LCHF som en viktminskning så är man fel ute LCHF eller annan lågkolhydratskost är något man väljer för hälsan och för livet och givetvis om man går tillbaks från LCHF till att äta enligt tex SLV:s rekmendationer som baseras på 60E% kolhydrater varav en stor del från spannmål så kommer man att vara tiollbnaks på ruta ett.
Få ser att LCHF/lågkolhydratskost är en livsstil och de flesta ser det som en quick fix för att gå ner men lär sig inte hur man ska göra och äta och misslyckas därför då de äter uteslutande mejerifett och protein. LCHF är många delar där man äter allt från väldigt strikt till liberalt den gemensamma nämnaren är naturlig mat spannmålsfritt och naturligt fett och beroende på förutsättning så får du justera din kost.
Det finns stora problem med matberoende och känslighet som inte går att "bota" med att äta mindre och röra sig mer. Det är en störning som vi med största sannorlikhet har ätit oss till genom att äta fel mat och där behöver man skräddarsy kosten för att komma tillrätta med problemet LCHF är en bra lösning för de flesta men inte ultimat för alla.
Som jag ser det finns det två sätt att gå ner i vikt och det ena är kalorireduktion vilket få kan leva på ett helt liv. Många bantar sig upp i vikt när de använder kalorireduktion och ingen kan leva på underskott en hel livstid.
Det andra sättet att gå ner och som även fungerar som en livsstil och dessutom gör många friska från problem som kommer med vår icke artriktiga föda är lågkolhydratskost. Där får du äta dig mätt du tappar vikt du normaliserar dina hormoner och får många fördelar jämt emot att leva på kalorirestriktioner. Många gör felet att utpeka kolhydraterna som bovarna i dramat det är sällan problemet för friska individer utan det är vartifrån kolhydraterna kommer och hur de påverkar vårt blodsocker som är nyckeln men för en redan sjuk, sockerkänslig eller överviktig är det ofta mer intressant att titta på hur mycket kolhydrater man har i sin kost.
Det finns många kloka läkare forskare mm som sett problemet med dagens kostråd och att de inte fungerar utan det är andra faktorer bakom.
För att summera så kan man säga att det är inte vi som väljer övervikten och sjukdom detta är ett oundvikligt steg för många som försöker följa de råd som idag ges..Debatten kring mat blir ofta hetsig och väcker känslor vilket visar vilket viktigt ämne detta är och hur känsligt det är att ifrågasätta. För mig är det glasklart att äter vi mat som inte är naturlig för vår ras så kommer vi att påverkas på ett eller annat sätt och våra moderna sjukdomar som är en epedemi är ett tydligt bevis på att något har hänt och det kommer fortsätta eskalera många år till så länge vi äter övervägande onaturlig mat och har en övertro på forskningen och livsmedelsindustrin
Som du ser så har vi olika åsikter om vissa saker medans vi säkert tycker lite mer lika om andra där ligger ett stort problem att många har svårt att lyssna och ta in och respektera andras åsikter. Jag kan aldrig övertala någon som inte vill lyssna och tror att det bara är att springa mer och äta mindre lika lite som någon kan övertala mig om att jag måste äta spannmål för hälsan eller att jag måste äta mer kolhydrater för annars blir jag dum när jag efter att ha uteslutit dessa för flera år sedan har läkt ut från otaliga åkommor och till på köpet blivit normalviktig.