• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    Azusephre skrev 2012-05-07 10:50:13 följande:
    Jag har aldrig sagt att tallriksmodellen aldrig funkar, jag har snarare sagt att den funkar, men det blir fel ändå, tro mig, jag har testat det allra mesta inom dietväg.
    Du verkar inte ha läst igenom mitt inlägg så noga, där har du dina svar.
    Förlåt, jag menade inte att just du har sagt att den inte funkar. Det är ett vanligt argument däremot bland de som kör alla dessa olika dieter och kurer.

Jag läste igenom ditt inlägg och därför frågade jag om det inte är möjligt att lära sig laga bra mat utan att äta shaker innan.
  • Ellaria
    DanM skrev 2012-05-07 12:40:06 följande:
    Su läste inte ovanstående texter va? Inte från 50talet.
    Man blir inte fet av fett. Däremot ska man sjävklart inte äta fel sorts fett. Är man vettig när man äter LCHF så läser man på ordentligt. Det är inte dietens fel att folk är idioter i allmänhet.
    You know nothing, Jon Snow
  • Kattdamen
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-07 12:05:29 följande:
    Förutom att man äter alldeles för mycket fett. Medan man går ned i vikt så tror jag säkert att det är bra, men det kan aldrig vara bra i längden att äta så mycket fett.
    Det är din personliga åsikt.
    En kopp te, tack.
  • Ellaria
    DanM skrev 2012-05-07 13:01:43 följande:
    Detta var inte riktat till en som åt lchf. Läs ordentligt. Sedan tycks det vara väldigt spritt vad lchf innebär. Ingen som kollar upp det ordentligt?
    Jodå, många kollar upp det ordentligt. Dessutom står det ju där i namnet, LOW carb, inte NO carb. Det finns folk som kör extremt och lever på under 5 gram kh/dag men de gör det endast i några veckor. Det är inte långsiktigt. Däremot kan man leva hur bra som helst under 20-50 gram kolhydrater per dag. Under 20 kan man dessutom träna flera gånger i veckan utan problem. Har sjukt mycket mer energi nu än vad jag hade när jag åt kolhydrater. Efter en måltid som innehöll potatis eller pasta ville jag bara lägga mig på soffan och var dessutom hungrig två timmar senare. Efter en måltid nu har jag massa energi och vill göra saker.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-07 12:33:59 följande:
    Och det vet du för att du alltid hört att det är så? Forskningen som kom på 50-talet om att fett var farligt var BULLSHIT.
    Man vet fortfarande att stora mängder fett inte är bra för kroppen. Sen, att det visade sig vara fejkforskning och att lättprodukter inte alls är bra, är en helt annan diskussion. Kroppen (hos friska människor) mår bäst av en stor andel långsamma kolhydrater i kosten.
  • PumpkinQueen

Om man själv inte har några problem med vikten är det rätt lätt att säga till alla andra hur de ska göra. Lite ödmjukhet vore på sin plats, TS.

Själv har jag gått ner 15 kilo med en pulverdiet och inte gått upp ett enda utav dessa. Har lyckats hålla min nya vikt i snart ett år. Men det passar kanske inte in i TS världsbild?

• DanM
    Ellaria skrev 2012-05-07 13:04:15 följande:
    Jodå, många kollar upp det ordentligt. Dessutom står det ju där i namnet, LOW carb, inte NO carb. Det finns folk som kör extremt och lever på under 5 gram kh/dag men de gör det endast i några veckor. Det är inte långsiktigt. Däremot kan man leva hur bra som helst under 20-50 gram kolhydrater per dag. Under 20 kan man dessutom träna flera gånger i veckan utan problem. Har sjukt mycket mer energi nu än vad jag hade när jag åt kolhydrater. Efter en måltid som innehöll potatis eller pasta ville jag bara lägga mig på soffan och var dessutom hungrig två timmar senare. Efter en måltid nu har jag massa energi och vill göra saker.

Jag grundsr vad jag vet om lchf på vad folk jag känner i "verkliga" livet gör. Vilket är att skita i kolhydrater och äter massa fett och protein istället. Sedan har jag nu skrivit många ggr att allt inte passar alla. Jag är helt död nör jag tränar om jag inte äter kolhydrater. Sedan är det skillnad på stt träna och träna. OBS, detta är inget angrepp på dig. Men jag vet massa människor som tror att teäning är att gå till gymmet, körs lite spridda övningar halvhjärtat och sedan klagar dom på att det inte händer något. Det är dessa människorna ( nu drar jag inte alla lchfare över denna kanten, men det stämmer för dom jag känner) som kör det jag kallar namndieter. Av ren jäkla bekvämlighet.
  • DanM
    PumpkinQueen skrev 2012-05-07 13:08:18 följande:
    Om man själv inte har några problem med vikten är det rätt lätt att säga till alla andra hur de ska göra. Lite ödmjukhet vore på sin plats, TS. Själv har jag gått ner 15 kilo med en pulverdiet och inte gått upp ett enda utav dessa. Har lyckats hålla min nya vikt i snart ett år. Men det passar kanske inte in i TS världsbild?

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta. Men visst finns det dom som håller vikten. På detta forumet är ni två. I verkligheten känner jag ingen. Och en som inte har problem? Mina gener gör att jag lätt lägger på mig fett och muskler. Om jag inte sköter mig så går jag upp i vikt lätt. Men med lite disciplin och sunt förnuft så håller jag mig i form. Och en observation, många av er som kör på en "namndiet" är väldigt aggressiva och vägrar lyssna på någon annan. Det är inte att diskutera. Utan rätt inskränkt.
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-07 13:10:10 följande:
    Jag grundsr vad jag vet om lchf på vad folk jag känner i "verkliga" livet gör. Vilket är att skita i kolhydrater och äter massa fett och protein istället. Sedan har jag nu skrivit många ggr att allt inte passar alla. Jag är helt död nör jag tränar om jag inte äter kolhydrater. Sedan är det skillnad på stt träna och träna. OBS, detta är inget angrepp på dig. Men jag vet massa människor som tror att teäning är att gå till gymmet, körs lite spridda övningar halvhjärtat och sedan klagar dom på att det inte händer något. Det är dessa människorna ( nu drar jag inte alla lchfare över denna kanten, men det stämmer för dom jag känner) som kör det jag kallar namndieter. Av ren jäkla bekvämlighet.
    Jag är imponerad av att de lyckas skippa kolhydraterna helt. De måste vara väldigt noga med maten då.
    En kopp te, tack.
  • DanM
    Kattdamen skrev 2012-05-07 13:20:08 följande:
    Jag är imponerad av att de lyckas skippa kolhydraterna helt. De måste vara väldigt noga med maten då.
    En kopp te, tack.

Tja, de får väl i sig lite kolhydrater, då de finns lite överallt i frukt och bär osv. Men de äter i rgel inget bröd, pasta, potatis, korn, ris osv. Det är det jag menar.
Svar på tråden "namndieter"