• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    Azusephre skrev 2012-05-06 22:44:20 följande:
    Jag kan inte yttra mig om camebridge. Vet inte hur den dieten ser ut.
    Med Prenet är det meningen att man ska lära sig att äta rätt, efter x antal kilon ned så tar man bort en utav shakarna, när man nått målvikt eller närmar sig målvikt tar man bort den sista också. Det för att man ska lära sig laga nyttig mat och nyttiga måltider, vad man ska äta till frukost o.s.v...Dom flesta vet inte det, även om det kan vara ganska självklart för många.

I mitt fall så äter jag för lite och dricker för mycket cola. Det kunde gå dagar innan jag åt riktig mat och bara åt t.e.x någon smörgås, yoghurt och cola på dagarna. Med denna diet så "lär jag mig" att laga den där middagen på kvällen t.e.x. Och jag har aldrig mått så bra i magen som innan, så fort jag t.e.x äter någon pizza eller något onyttigt så brakar hela magen loss och det bokstavligt talat rinner ur arslet på mig. Så denna diet passar för mig.
    Kan du inte bara skippa den dåliga kosten och äta bra mat istället för att ta omvägen via shakar? Kan man inte laga och äta nyttig mat så har felet aldrig varit att tallriksmodellen inte funkar utan just det att man har ätit fel.
  • DanM

Mamman i skogen, bra inlägg. Märker att jag har missat att läsa på lite om vissa grejer och kommer därför inte svara på frågan om varför ldl oxiderar osv. Och du har rätt i en sak, jag har aldrig räknat en kalorie i mitt liv. Folks biokemi är komplicerad och alla funkar inte likt, det har jag redan tryckt på. Och kroppen behöver fett i viss utsträckning, men det finns ingen anledning att köra på massa feta mejeriprodukter. Däremot oljor, fisk osv är viktigt att man får i sig. Vad man äter bör anpassas efter hur man lever, det har jag redan sagt. Och håller med om att de raffinerade kolhydraterna, allt socker, är lika stor skurk som fettet. MEN, jag fattar inte grejen med att byta ut kolhydrater mot fett. Jag är helt med på att man överlag äter mer kolhydrater än vad som behövs. Det gör att man går upp i vikt. Men många äter även för mycket fett. Äter man mindre fett, och kontrollerar sina kolhydrater så är man inne på rätt spår. Sedan tror jag inte alla kör på lchf på rätt sätt. De ser det som en ursäkt att trycka i sig så mkt fett som möjligt bara man inte rör en kolhydrat. Detta KAN inte vara bra i längden.

• DanM
    Azusephre skrev 2012-05-06 22:44:20 följande:
    Jag kan inte yttra mig om camebridge. Vet inte hur den dieten ser ut. Med Prenet är det meningen att man ska lära sig att äta rätt, efter x antal kilon ned så tar man bort en utav shakarna, när man nått målvikt eller närmar sig målvikt tar man bort den sista också. Det för att man ska lära sig laga nyttig mat och nyttiga måltider, vad man ska äta till frukost o.s.v...Dom flesta vet inte det, även om det kan vara ganska självklart för många. I mitt fall så äter jag för lite och dricker för mycket cola. Det kunde gå dagar innan jag åt riktig mat och bara åt t.e.x någon smörgås, yoghurt och cola på dagarna. Med denna diet så "lär jag mig" att laga den där middagen på kvällen t.e.x. Och jag har aldrig mått så bra i magen som innan, så fort jag t.e.x äter någon pizza eller något onyttigt så brakar hela magen loss och det bokstavligt talat rinner ur arslet på mig. Så denna diet passar för mig.

Ok. Då är det lite som jag sa innan, att den viktiga ingrediensen i alla dessa dieter är inte dieten i sig utan att man strukturerar upp maten. Och jag håller med den som skrev och frågade varför man inte börjar direkt med att äta bra. Men kan förstå att vissa har svårt med det, då verkar denna vsra en hyffsad inkörsport,
  • intetnyttpåplusfronten

Fett och kolhydrater är bovarna, och dessa bör undvikas medan man går ned i vikt. Jag äter endast proteiner och mjölkprodukter med låg fetthalt.

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • DanM
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-07 09:48:27 följande:
    Fett och kolhydrater är bovarna, och dessa bör undvikas medan man går ned i vikt. Jag äter endast proteiner och mjölkprodukter med låg fetthalt.

Tränar du något? Det är inte bra att ta bort kolhydraterna helt. Om du inte har stor kunskap om vad du gör.
  • Azusephre
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-07 09:48:27 följande:
    Man blir inte fet av fett, det är inte bra att ta bort det heller och oftast är det bättre att köp den feta än den mindre feta för att det är massa tillsatser istället som är mindre bra.
  • Azusephre
    h8him skrev 2012-05-06 23:11:11 följande:
    Kan du inte bara skippa den dåliga kosten och äta bra mat istället för att ta omvägen via shakar? Kan man inte laga och äta nyttig mat så har felet aldrig varit att tallriksmodellen inte funkar utan just det att man har ätit fel.
    Jag har aldrig sagt att tallriksmodellen aldrig funkar, jag har snarare sagt att den funkar, men det blir fel ändå, tro mig, jag har testat det allra mesta inom dietväg.
    Du verkar inte ha läst igenom mitt inlägg så noga, där har du dina svar.
  • Azusephre
    DanM skrev 2012-05-07 09:38:54 följande:
    Ok. Då är det lite som jag sa innan, att den viktiga ingrediensen i alla dessa dieter är inte dieten i sig utan att man strukturerar upp maten. Och jag håller med den som skrev och frågade varför man inte börjar direkt med att äta bra. Men kan förstå att vissa har svårt med det, då verkar denna vsra en hyffsad inkörsport,
    Ja, för mig är det det.
    Jag kan inte laga mat och genom detta så lär jag mig det. Och som jag skrev innan så kan detta att laga "bra" mat vara ganska självklart för många människor, men inte för en del (som mig), annars skulle vi ju inte varit överviktiga, eller hur?
  • intetnyttpåplusfronten
    DanM skrev 2012-05-07 09:54:02 följande:
    Tränar du något? Det är inte bra att ta bort kolhydraterna helt. Om du inte har stor kunskap om vad du gör.
    Nej det gör jag inte. Tar ett par promenader i veckan ungefär. Iom att jag äter i stor del protein så bränner jag fett istället för muskler, så jo, jag vet vad jag gör.
    Azusephre skrev 2012-05-07 10:47:35 följande:
    Man blir inte fet av fett, det är inte bra att ta bort det heller och oftast är det bättre att köp den feta än den mindre feta för att det är massa tillsatser istället som är mindre bra.
     Nej men om man tar bort kolhydrater och äter fett och sen fuskar nån gång och äter en bulle eller nåt så sätter sig allt det där fettet man ätit på kroppen i form av fett. 
    Vadå för tillsatser menar du? Jag äter miniyoggi och lättkesella.
    För mig funkar det bäst att utesluta både fett och kolhydrater, inget såklart totalt, lite av varje får man i sig ändå. Steker i olivolja tex, och använder vetekli i bröd. 
  • DanM
    Azusephre skrev 2012-05-07 10:47:35 följande:

Skilj på lightprodukter och lättprodukter. Och klart att man blir fet om man äter massa fett. Energi som bi stoppar i oss utan att använda lagras så den kan användas när den behövs. Men man går inte runt med ett halvt kg pasta eller så i magen. Itan detta bryts ner och sparas som fett.
Svar på tråden "namndieter"