• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Fiine
    Ema86 skrev 2012-05-06 09:21:47 följande:
    ja... återigen hur man ska lyckas bli av med hungern.

har provat förr ändå fastän jag inte gillar sättet. kan inte hålla mig o bli ashungrig o allmänt elak :P oså ger jag upp  
    kör du pulver och har svårt att hålla dig så byt ut några shakes mot bars istället.
    blir 1200 kcal om dagen.
    kör 6 mål om dagen med tre timmars mellanrum så du ej blir så hungrig.
    eller kör fem mål och ät en fettsnål middag.
  • Ema86
    Azusephre skrev 2012-05-06 09:25:05 följande:
    Ja, så kan du stå 60 minuter på den per dag, innan dushen och städningen :) Något lär det väl ge iaf. Men då gäller det ju att man äter rätt också, annars är det ingen idé.
    Jag äter enligt Prenet :)

Prenet? få höra :D
  • DanM
    Fiine skrev 2012-05-06 09:26:15 följande:
    kör du pulver och har svårt att hålla dig så byt ut några shakes mot bars istället. blir 1200 kcal om dagen. kör 6 mål om dagen med tre timmars mellanrum så du ej blir så hungrig. eller kör fem mål och ät en fettsnål middag.

Nej, där håller jag inte med. Gå hellre in i en hälsokostbutik och köp ett bra proteinpulver. Barer och liknande innehåller mycket socker och ska enbart användas som nödlösning om du frågar mig.
  • Freckels
    DanM skrev 2012-05-06 09:21:14 följande:
    En regel som jag körde på en diet var att kolhydraterna skulle ta lika stor plats som ens egna knutna näve. Är emot nutrilett och sådant, de innehåller annan skit för att kompensera. En annan regel, undvik lightprodukter men använd lätt produkter. Det är skillnad på dom. Det bästa är ju att härda ut de första veckorna, men tänkte bara att de vlir för mycket ihop med barn och grejer.
    Vad är det för skillnad?
  • DanM
    Freckels skrev 2012-05-06 09:38:23 följande:
    Vad är det för skillnad?

I lightprodukter har man tagit bort fett och/eller socker. Men för att få det att smaka lika bra använder man konstgjorda tillsatser som inte ör nyttiga. I lättprodukter (lättmjölk, minikeso osv) har man helt enkelt tagit bort fettet. Det smakar inte likadant, men det är en vanesak.
  • Ema86
    DanM skrev 2012-05-06 09:34:17 följande:

Nej, där håller jag inte med. Gå hellre in i en hälsokostbutik och köp ett bra proteinpulver. Barer och liknande innehåller mycket socker och ska enbart användas som nödlösning om du frågar mig.
    blir man mätt av proteinpulver?
  • DanM
    Ema86 skrev 2012-05-06 09:41:51 följande:
    blir man mätt av proteinpulver?

Ja, de ger en mättnad. Ett av mina mellanmål kan bestå av protein (t.ex whey, ett mjölkprotein pulver med upp till 90% protein) balndat med mjölk och en banan eller en morot, beroende på när på dagen jag äter det.
  • Ema86
    DanM skrev 2012-05-06 09:47:40 följande:

Ja, de ger en mättnad. Ett av mina mellanmål kan bestå av protein (t.ex whey, ett mjölkprotein pulver med upp till 90% protein) balndat med mjölk och en banan eller en morot, beroende på när på dagen jag äter det.
    då kan man ju blanda det i sån där nutrilette?
  • DanM
    Ema86 skrev 2012-05-06 09:53:46 följande:
    då kan man ju blanda det i sån där nutrilette?

Varför ska du göra i det? Nu har inte koll på varenda shake som finns, men i regel är de inte så nyttiga som man tror. Det jag beskriver i ovanstående är nog för ett mellanmål. Sånt tänk som du är inne på där är fel.
  • Fiine

Jag har druckit protein förr.
    Men skillnaden skall vara att bantningspreparat innehåller mer vitaminer och mineraler än proteinet gör.

Men egentligen spelar det ingen roll vilket du dricker bara du kör strikt och inte kör det mer än några veckor så kroppen inte får näringsbrist på vissa ämnen.

Alltså man kan egentligen likaväl äta kålsoppa 5 gånger om dagen eller något annant.
    Allt handlar om att äta mindre än vad du förbrukar.

En kvinna brukar bränna mellan 1800 och 2000 kcal i vila om dagen.
    Då bör man dra bort 500 kcal för att tappa 0,5-1 kg i veckan.
    Om man då tränar också så för man ännu bättre resultat.

Du måste hitta något som du kan äta som du klarar av att hålla dig till.
    Det är det som är det svåra! Självdiciplinen!
    Att ändra sin livsstil totalt.
    Det finns inga genvägar.
    Man får hitta en väg som funkar och köra på den vägen utan avvikelser.
    Det kommer vara tufft, jobbigt och rent ut sagt jävligt ofta men det finns inget annat sätt än att äta mindre kalorier och röra på sig.
    Alternativet är ju operation men det skall man göra om man måste och skall inte ses som en quick fix.

Försök hitta mat som funkar för dig, träning som du gillar, ha delmål på vägen till din målvikt, leta efter saker som ger dig inspiration till viktminskning.

Jag kämpar med min vikt och det är ett h*lvete men jag har kommit igång med träning och jag försöker.

Svar på tråden "namndieter"